سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه حوادث: عملیات دستگیری اعضای باندی که با سکه‌ و عتیقه‌های قلابی از مردم کلاهبرداری می‌کردند به علت سهمیه‌بندی بنزین متوقف مانده است.

در این عملیات قرار بود ماموران همراه 2 تن از متهمان عازم شمال کشور شده و با محاصره مخفیگاه دیگر اعضای باند، آنها را دستگیر کنند.

مدتی پیش زمانی که ماموران حفاظت از میراث فرهنگی تهران از ماجرای کلاهبرداری‌های یک باند حرفه‌ای با استفاده از سکه‌ها و عتیقه‌های قلابی با خبر شدند، به دستور بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5 تهران، تحقیقات تخصصی برای شناسایی اعضای این باند آغاز شد.

ماموران در  تحقیق از طعمه های این باند دریافتند کلاهبرداران پس از شناسایی خریداران سکه‌های قدیمی و اشیاء عتیقه با آنها وارد مذاکره  شده و با نشان دادن تعدادی سکه و عتیقه‌های واقعی به آنها، ادعا می‌کنند قصد فروش تعداد زیادی از آنها را دارند.

به این ترتیب، خریداران که تصور می‌کردند با خرید سکه‌ها به پول زیادی می‌رسند وسوسه شده و با اعضای باند وارد معامله می‌شدند. اما هنگامی که زمان معامله فرا می‌رسید، اعضای باند پس از  دریافت پول‌های کلان از طعمه‌های خود ، به آنها سکه و عتیقه‌های قلابی داده و پا به فرار می‌گذاشتند.

قرار صوری با اعضای باند

با به دست آمدن این اطلاعات ،ماموران حفاظت از میراث فرهنگی تصمیم گرفتند خود را به عنوان خریدار سکه و عتیقه جا زده و برای به دست آوردن مدارک قابل پذیرش در دادگاه، با اعضای باند وارد معامله صوری شوند. به این ترتیب یکی از مأموران با تبهکاران تماس گرفت و مدعی شد قصد خرید سکه و عتیقه را دارد.

چند روز بعد در حالی که اعضای باند تصور می کردند طعمه دیگری را به دام انداخته‌اند با این مأمور مخفی وارد معامله شده و برای تحویل سکه‌ها و عتیقه‌ها با او قرار گذاشتند.

آن روز در حالی که دیگر مأموران محل قرار را زیر نظر گرفته بودند، تبهکاران برای انجام معامله پا به این محل گذاشتند اما  در جریان عملیات پلیسی در حالی که 3  نفر از آنها توانسته بودند از حلقه محاصره ماموران  بگریزند، 2 عضو دیگر باند دستگیر شدند.

با انتقال متهمان  به دادسرای ناحیه 5، آنها به کلاهبرداری از خریداران اشیاء عتیقه اعتراف کرده و مدعی شدند همدستانشان ساکن یکی از روستا‌های شمال کشور هستند و در صورتی که همراه مأموران به این روستا بروند می‌توانند مخفیگاه آنها را به پلیس نشان دهند.

توقف عملیات به خاطر نداشتن بنزین

پس از اعترافات متهمان، آنها  روانه زندان شده و بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5 از پلیس  خواست برای دستگیری دیگر اعضای باند همراه متهمان عازم شمال کشور شوند. اما مدتی بعد نامه‌ای در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت که حکایت از توقف عملیات به خاطر نداشتن سوخت کافی داشت.

به گفته بازپرس جراحی در این نامه آمده بود که به خاطر سهمیه بندی بنزین و نداشتن سوخت کافی، پلیس قادر نیست عملیات دستگیری متهمان را ادامه دهد مگر آنکه شاکی پرونده، تهیه سوخت را بر عهده بگیرد.

اما این در حالی بود که سازمان میراث فرهنگی، به عنوان شاکی پرونده نیز  اعلام کرده بود که می‌تواند هتل و خودروی مورد نیاز را در اختیار پلیس قرار دهد اما به علت نداشتن کارت سوخت از تهیه بنزین عاجز است.

10 روز گذشت...

بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5 تهران با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 10 روز از اعترافات 2 عضو باند می‌گذرد و این در حالی است که پلیس آخرین بار درخواست کرده بود که متهمان را با اتوبوس به روستای شمالی کشور انتقال دهد اما این کار به خاطر وجود احتمال فرار متهمان ومشکلات امنیتی رد شده و متهمان هنوز در اداره آگاهی  به سر می‌برند.

کد خبر 26807

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز