همشهری‌آنلاین: محمد باقر قالیباف گفت: ما از مردم عاجزانه خواهش می‌کنیم اشتباه امثال ما را ببخشند، ما هم قول می‌دهیم اشتباهاتمان را تکرار نکنیم و بیاییم همگی از اساس عزت ملتمان در این شرایط حساس دفاع کنیم. شرایط ما در حوزه خارجی بسیار حساس است و نباید اجازه دهیم دشمنان از این شرایط بهره برداری کنند.

دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران شب گذشته در برنامه پارک ملت گفت: به نظر من اقرار به اشتباه و عذرخواهی چیزی را از کسی کم نمی‌کند. حرف مرد دو تاست. یکی نیست زیرا اگر اشتباه کرد باید بگوید. نه تنها تحقیر نمی‌شود بلکه بزرگ هم می‌شود. امام (ره) با تمام بزرگی خود گفتند در مواردی اشتباه کرده‌اند و این محبوبیت ایشان را بیشتر کرد.

مهمترین اظهارات شهردار تهران در این برنامه را در جدول زیر بخوانید:

1

  • رأی دادن در هیچ جای دنیا الزامی نیست. معمولا در کشورهای مختلف 36 یا 37 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت می‌کنند و در هیچ جای دنیا نداشته‌ایم که 80 الی 85 درصد در یک انتخابات شرکت کنند که در دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما این اتفاق افتاد.

2

  • شرکت در انتخابات در نظام اسلامی نوعی تکلیف است. مشارکت و عدم مشارکت یک موضوع دو طرفه است. باید خودمان را جای مردم بگذاریم. مردم اگر احساس کنند به آنها خلف وعده شده و رفتار ابزاری می‌شود ناراحت می‌شوند.

3

  • رسانه باید فضای انتخاباتی را بازتر کرده و سلایق مختلف را بیاورد. مردم فکر می‌کنند این برنامه ها فقط تا جمعه است اما باید همیشگی باشد زیرا مبانی ما محکم و قابل دفاع است و نمی‌توان آن را خدشه دار کرد.  نباید نگران بود. باید حس صداقت و صمیمیت را از طریق رسانه ایجاد کرد.

4

  • نباید مقطعی رفتار کرد. باید جوری رفتار کنیم که وقتی به مردم هم نیاز داریم آنها با ما باشند. البته مردم ما اهل گذشت هستند و اشتباهات قالیباف را به حساب نظام، اسلام و دین نمی‌گذارند. مثلا پروژه‌ای را در دست داریم می‌دانیم سر موعد مقرر آماده نمی‌شود. باید به مردم احترام گذاشته و عذرخواهی کنیم. مثلا همین برج میلاد با 6 ماه تأخیر بهره برداری شد. یک ماه جلوتر به تلویزیون آمدم و با ذکر دلایل عذرخواهی کردم و ارزش قائل شدم.

5

به نظر من اقرار به اشتباه و عذرخواهی چیزی را از کسی کم نمی‌کند. حرف مرد دو تاست؛ یکی نیست. زیرا اگر اشتباه کرد باید بگوید. نه تنها تحقیر نمی‌شود بلکه بزرگ هم می‌شود. امام (ره) با تمام بزرگی خود گفتند در مواردی اشتباه کرده‌اند و این محبوبیت ایشان را بیشتر کرد. این دزدی است که کسی با وعده و وعید رأی بیاورد.

6

  • در فرهنگ اسلامی زشت‌تر از دروغ چیزی نداریم و متأسفانه در تمامی حوزه‌ها گرفتار آن هستیم. امام(ره) فرمودند: اگر در سایه اسلام باشیم نه تنها پیشرفتی که سایر کشورها دارند، داریم بلکه دو چیز دیگر را نیز داریم: عدالت و اخلاق و معنویت. متأسفانه در حوزه اخلاق مجموعه مسئولین سیر نزولی را طی کرده‌ایم.

7

  • فصل ششم قانون اساسی را که مطالعه کنیم، وظایف نمایندگان آمده است. کجای آن آمده که نماینده در مراسم ختم یا عروسی شرکت کند؟ وظیفه اصلی نماینده قانونگذاری و نظارت است. برای مثال قولی در شهر خود می‌دهد که از پس آن بر نمی‌آید، از این رو زمانی که لایحه بودجه می‌آید باید برود با جایی ببندد و وظیفه اصلی خود و وظیفه محکم بودن از جنس شهید مدرس را زیر پا بگذارد و تمام اشکالات بودجه را بپذیرد تا بتواند پول پل روستایی که قول داده بود را تأمین کند. این فرد انتظار نداشته باشد مردم به او رأی دهند.

8

  • تمام این گله‌ها هست. مردم انتظار دارند مجلس نهم کارآمدتر از مجلس هشتم باشد. مجلس هشتم هم زحمت کشید اما با بررسی‌ها می بینیم اشکالاتی نیز به آن وارد بود. انتقادی هم که دارم این است که همه حرف‌هایی که در مورد مجلس زده می‌شود سیاسی است آن هم نه سیاست به معنای خردورزی، تدبیر و عقلانیت. بخش قابل توجهی از آن سیاست بازی است.

9

  • من گاهی غصه می‌خورم. هیچ کس نمی‌پرسد، آقایی که الان آمده‌ای کاندیدا شده‌ای و دو دوره هم نماینده مجلس بودی، لطف کن و کارنامه دو دوره مجلس خود را صادقانه نشان بده. ما این فرهنگ را نداریم. در صورتی که حق ماست. مجلس نهم باید با ادوار گذشته مجلس طی 33 سال تفاوتی داشته باشد.

10

  • براساس قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی مجلس در رأس امور است و بدون شک نباید هیچ خدشه‌ای به این اصل وارد شود  چرا که بخش مهمی از جمهوریت نظام و مردمسالاری دینی که مقام معظم رهبری مرتبا بر آن اصرار دارند در مجلس تبلور خواهد یافت. در واقع مجلس تبلور حضور مردم در قدرت است. بنابراین نباید کسی به این مهم خدشه‌ای وارد کند و هیچ کس هم  نباید اجازه دهد چنین اتفاق بیفتد.

11

  • بیشترین رسالت برای حفظ اصل «در رأس امور بودن مجلس» خود نمایندگان مجلس هستند. بنابراین اولین توقع ما از مجلس آینده این است که مجلس در رأس امور قرار گیرد. برای تحقق این اصل، اول از همه خود نمایندگان و عزیزانی که در خانه مردم هستند باید رعایت این شأن مجلس را بکنند و باور داشته باشند که در رأس امور هستند و بدانند که می‌توانند اراده و تصمیمشان را در جامعه جاری و ساری کنند و اگر این کار را نکنند در حق مردم و مردمسالاری دینی ظلم کرده‌اند.

12

  • انتظار از نماینده ای که در راس امور است و قانون را وضع می‌کند این است که اول از همه خودش پایبند به قانون باشد و از چارپوب آن عدول نکند بعد از آن است که می‌تواند در جایگاه نماینده مردم از سایر قوا و دستگاه‌ها و مسئولان توضیح بخواهد.

13

  • افرادی با توانمندی قانونگذاری باید به مجلس راه یابند بنابراین توقع دوم از نماینده این است که یک قانونگذاری خوب انجام دهد. اینجاست که خواسته حقیر از مردم عزیز این است که به نماینده‌ای رأی دهند که قابلیت قانونگذاری داشته باشد نه قابلیت پول جور کردن برای آسفالت جاده‌ها و پل ساختن.

14

  • نماینده خوب نماینده‌ای است که محکم و قاطع به مردم وعده دهد که برایشان قانون خوب وضع می‌کند و بر آن  نظارت می‌کند. مطمئن باشید اگر قانون درست و نظارت کافی داشتیم حتما فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی اتفاق نمی‌افتاد. یک بخش از این فساد  به ضوابط و قوانین ناقصی بر می‌گردد که امکان تخلف را فراهم می‌سازد یک بخش آن هم به عدم نظارت و کنترل باز می‌گردد بنابراین مجلس می‌تواند با یک  قانونگذاری خوب به جای آسفالت کردن شهر وروستا مشکل گرانی و تورم را با یک سیاستگذاری درست در حوزه اقتصادی حل کند و بعد از آن وقتی درآمد بالا رفت، تولید بالا رفت و ثروت تولید شد این مشکلات ریز  هم حل می‌شود.

15

  • مردم ما امروز باید یک چیز اساسی را از مسئولان خود بخواهند. آن هم اینکه آنها کارنامه و سابقه خودشان را نشان دهند. تا فردی کارنامه ارائه نداده است اجازه برنامه دادن را به او ندهند در غیر این صورت همان شعارزدگی و همان وعده‌های توخالی را شاهد خواهیم بود.

16

  • زیرپا گذاشتن قانون را برابر به توپ بستن مجلس است. شرایط تاریخی و فرهنگی جهان و کشور ما به گونه‌ای نیست که کسی بخواهد مجلس را به توپ ببندد اما همین که قانون زیر پا گذاشته شود یعنی به توپ بستن مجلس. مجلس باید بتواند قانونی خوب بنویسد و افرادی  این کار را انجام دهند که کارنامه قابل قبولی هم در حوزه کارهای اجرایی و مدیریتی هم در باورهای انقلابی داشته باشند.

17

  • در مجلس آینده باید گفتمان اصولگرایی حاکم باشد. معتقدم حتما این افراد باید اصولگرا باشند. منظورم از اصولگرایی هم گفتمان اصولگرایی است که مقام معظم رهبری به درستی ابعاد آن را تبیین کردند. ما این خط کشی‌های بین اصلاح طلب و اصولگرا را قبول نداریم بلکه به اصل گفتمان اصولگرایی معتقدیم. در گفتمان اصولگرایی مگر ممکن است تجدید نظر نباشد؟ مگر ممکن است اصلاح امور نباشد، مگر می شود در گفتمان اصولگرایی اصلاح طلبی نباشد؟

18

  • گاهی نیاز به تغییر سیاست‌ها است. جایی احساس می‌کنیم نیازمندیم تغییر کنیم. تنها جایی که تغییر ناپذیر است آرمان‌ها و باورهای ما است. اگر هم به اصلاح طلب‌ها ایرادی وارد است این است که می‌خواهند در باورها و آرمان‌ها تغییر ایجاد کنند ولی ما تا آخر پای این باورها ایستاده‌ایم.

19

  • این راه امام است و امروز راه ما همانطور که رهبری معظم فرمودند در امتداد همان مسیر است. از این رو معتقدیم بر مجلس آینده باید گفتمان اصولگرایی مبتنی بر کارآمدی و عقلانیت حاکم باشد. مجلس آینده نباید با شعار و روش‌های استدلالی از گفتمان اصولگرایی و انقلاب دفاع کند بلکه باید با روش ثبوتی از انقلابش دفاع کند یعنی عمل کند، یعنی مردم احساس کنند که تورم پایین آمده است.

20

  • در همان قانونگرایی هم نیازمند اصلاحات در ساختارها هستیم معتقدم مجلس آینده باید یک تقسیم کار در سطح ملی و محلی انجام دهد که براساس آن شوراهای شهر که امتداد مجلس هستند به موضوعات محلی رسیدگی کنند و این مسائل از کانال این شوراها حل شود ولی خود مجلس باید کارهایی در مقیاس ملی و بین المللی انجام دهد و از کیان نظام و ملتش در عرصه بین الملل دفاع کند.

21

  • یک بخش از کار مجلس این است که مواضع مردم را اعلام کند اما مجلس باید صدای حاکمیت هم باشد نباید یک طرفه جلو رود. در این سیاست زدگی برخی می‌گویند وکیل‌الدوله، برخی می گویند وکیل المله؛ معتقدم این دو یکدیگر را نفی نمی‌کنند بلکه یک جایی باید از کیان نظام دفاع شود یک جایی از حق مردم؛ اینها نباید فدای هم شوند بلکه اینها مکمل همدیگرند هرکدام در جای خودش باید قرار گیرند.

22

  • متاسفانه امروز وقت تندروی در جایی حاکم می‌شود عقلانیت و اعتدال و ارزش گرایی در حاشیه قرار می‌گیرد. هرجا تندروی باشد مطمئن باشید ریشه در منافع فردی و گروهی دارد. اگر کسی به  دنبال منافع ملی و آرمان‌های انقلاب و حل مشکلات مردم و نظام باشد می‌فهمد که نباید تندروی کند.

23

  • قدرت و پشتوانه نظام اسلامی و هر قدرت غیراسلامی مردم و میزان آرا مردم است. از همین رو من از مردم خواهش می‌کنم که به کرده غلط مسئولان توجه نکنید و به صحنه بیایند. ما در حوزه خارجی دشمنان قسم خورده‌ای داریم که می‌خواهند تفکر شکاف بین حاکمیت و مردم را به جامعه تزریق کنند و یکی از صحنه‌هایی که ما می‌توانیم اثبات کنیم اینچنین نیست همین صحنه انتخابات است.

24

  • ما از مردم عاجزانه خواهش می‌کنیم اشتباه امثال ما را ببخشند، ما هم قول می‌دهیم اشتباهاتمان را تکرار نکنیم و بیاییم همگی از اساس عزت ملتمان در این شرایط حساس دفاع کنیم. شرایط ما در حوزه خارجی بسیار حساس است و نباید اجازه دهیم دشمنان از این شرایط بهره برداری کنند.

 

کد خبر 162143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز