سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

علی اصغر خانی: در شرایطی که زمان چندانی تا برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نمانده و تب و تاب رقابت‌ها بالا گرفته، ضرورت رقابت سالم بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛

رقابتی که فارغ از بداخلاقی‌های انتخاباتی انجام می‌شود و اساسا یکی از معیارهای تبعیت عملی از ولایت فقیه هم توجه به همین موضوع به شمار می‌آید؛ چرا که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات بارها بر موضوع رقابت سالم انتخاباتی تأکید کرده‌اند. معظم له در جریان خطبه‌های راهگشای نماز جمعه 14بهمن هم بر لزوم رقابت سالم در این دوره از انتخابات تأکید کردند و فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگویی به یکدیگر است.

فضای انتخابات باید سالم باشد». بی‌تردید این معیارها باید نصب‌العین تمامی کاندیداهای حاضر در رقابت‌ها قرار گیرد. خصوصا کاندیداهایی که خود را از جریان اصولگرایی می‌دانند، باید با دقتی بسیار بیشتر این اصول را مدنظر قرار دهند. پیش از این نیز حضرت آقا، در 19 دی ماه در جمع مردم قم بر ضرورت برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی تأکید کردند و فرمودند: «رقابت غیر از خصومت و تهمت‌زنی متقابل است. رقابت به معنای اثبات خود با نفی دیگران نیست. رقابت، دادن وعده‌های خلاف قانون، برای جلب نظر مردم نیست». به واقع با توجه به این فرمایشات به‌نظر می‌رسد که شایعه پراکنی، تخریب نامزدها، ترویج فضای دروغ و افترا، دادن وعده‌های نامعقول و سیاه‌نمایی از وضع حاکم بر کشور، مهم‌ترین آسیب‌های یک رقابت انتخاباتی به شمار می‌آیند که باید برای مقابله با آن به هر نحو ممکن چاره‌اندیشی کرد؛ چرا که بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی، عربی، سکولار، لیبرال و لائیک، عرصه انتخابات در جمهوری اسلامی نه عرصه قدرت، که عرصه خدمت است و ماهیت انقلاب اسلامی براساس ارزش‌های اسلام ناب بنا شده که معنویت و اخلاق جزو لاینفک آن هستند و مردم هم از کاندیداها و مسئولان سیاسی به‌عنوان شاگرد اول‌های نظام، به درستی انتظار دارند که اصول مذکور را به دقت رعایت کنند. افزون بر این، بداخلاقی‌های سیاسی و رقابت ناسالم باعث تفرقه می‌شود و بسترهای بحران‌زایی در کشور را فراهم و فضای یأس و ناامیدی را بر جامعه حاکم می‌سازد؛ فضایی که می‌تواند به استحکام بنیان نظام ضربه وارد کند. لذا جریان‌های موجود در رقابت‌های انتخاباتی کشور باید صرفا به بیان توانمندی‌ها و برنامه‌های خود برای پیشبرد اهداف عالیه نظام بپردازند و از تبدیل شدن رقابت‌ها به چالش امنیتی جلوگیری کنند و با تقویت بینش سیاسی مردم، به رقابت سالم اهتمام ورزند و تقویت شور انتخاباتی و مشارکت مردمی را مهم‌ترین هدف خود قرار دهند.

بی‌تفاوت‌بودن بدترین موضع در قبال انتخابات مجلس است. جوانان کشور که آینده‌ای طولانی و البته روشن درپیش دارند باید سرنوشت را رقم بزنند و بقیه را هم برای حضور گسترده در عرصه انتخابات تشویق کنند تا نمایندگان تاثیرگذاری وارد مجلس شوند. در چنین حالتی نمایندگان متخصص و متعهد هم می‌توانند با بررسی دقیق سوابق وزیران پیشنهادی و دادن رای اعتماد به آنها کشور را در بحث مسائل داخلی و خارجی، واردات، صادرات، توسعه و تجارت به جلو پیش ببرند. روز 12اسفند یک امتحان بزرگ است برای ما کاندیداها. اگر وارد مجلس شدیم که باید حافظ رای مردم باشیم و اگر هم رای نیاوردیم، خواست خدا بوده است. نظام و کشور ما همواره رقبای آشکار و پنهانی دارد که همگی می‌خواهند نیروهای خودشان را وارد مجلس کنند. درست است که هویت اصلی بسیاری از کسانی که وارد مجلس می‌شوند بعد از ورود آنها به خانه ملت آشکار می‌شود اما از همین حالا می‌توانیم نیروهای کارآمد، دلسوز، متخصص و متعهد را شناسایی کرده و به مجلس بفرستیم. بدون تردید در روز 12اسفند صندلی‌های مجلس نهم پر خواهد شد اما چه بهتر افرادی وارد مجلس شوند که بتوانند گرهی از مشکلات مردم باز کنند. ورود نمایندگان با رای بالا در اولویت بعدی قرار دارد. اگر نماینده قوی انتخاب کنیم تصمیمات قوی در مجلس گرفته می‌شود و اگر آدم‌های ضعیف را انتخاب کنیم، مطمئنا باید منتظر تصمیمات ضعیف باشیم. اگر هدف صرفا پرکردن مجلس نباشد مطمئن باشید در رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده موفق خواهیم شد.

کد خبر 162007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز