گروه سیاسی:‌ نشست معاونان سیاسی وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در شرایطی در لندن برگزار شد که اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این نشست حکایت از ادامه مخالفت روسیه و چین با تشدید تحریم‌ها داشت.

نیکلاس برنز که پیش از رفتن به لندن، در وین با محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بود، پس از این دیدار، اذعان کرد که روسیه و چین ماه‌هاست جلوی تحریم‌های شدیدتر شورای امنیت علیه ایران را گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، وی در عین حال مدعی شد: اگر ایران در طول 2 هفته آینده برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند قدرت‌های جهانی درصدد اعمال چنین تحریم‌هایی برخواهند آمد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین پس از ورود به لندن برای شرکت در نشست 1+5 که به خاطر مخالفت چین با برگزاری آن، 2 هفته به تعویق افتاده بود، ادعا کرد که تأیید سلامت برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس به تنهایی نمی‌تواند ایران را از تحریم‌های شدیدتر  نگه دارد.

در همین حال، بری مارستن، از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس در گفت‌وگو با ایرنا هدف نشست لندن را بررسی گام بعدی در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

ادامه مخالفت‌ها

اما در چنین شرایطی، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر خواستار حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران شد.

لیو جیان چائو در یک کنفرانس خبری گفت: ما از آشتی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گفت‌وگوهای بین ایران و اروپا حمایت می‌کنیم تا بتوانیم به این ترتیب به سوی راه‌حلی صلح‌آمیز پیش رویم.

در این میان،  وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از احتمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد.

نامه سناتورها

و جالب آنکه در همین حال، 30 دمکرات آمریکایی در نامه‌ای از دولت این کشور خواستند از شدت لفاظی‌ها علیه ایران بکاهد.

این 30 سناتور آمریکایی در این نامه تأکید کردند: کنگره از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نکرده است.

اختلاف بر سر کنسرسیوم

از سوی دیگر پس از آنکه منابع خبری، از طرح سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز ایران در کنسرسیوم غنی‌سازی کشورهای عربی خبر دادند و روزنامه‌های انگلیسی هم نوشتند که گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در حال بررسی این طرح است، سرگئی کرینکو، رئیس روس اتم اعلام کرد که آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه مخالف ایده ایجاد مرکز بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم در یکی از کشورهای عربی است.[درباره پیشنهاد کشورهای عربی]

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، کرینکو همچنین از احتمال پیوستن ایران به مرکز بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم در آنگارسک روسیه خبر داد.

وی افزود: حتی ممکن است ایران به یکی از سهامداران عمده این مرکز تبدیل شود.

در همین حال، به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا با اشاره به سفر اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران تأکید کرد که طرح روسیه در چارچوب تلاش برای خروج پرونده هسته‌ای ایران از بن‌بست، توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران به صورت موقت است.

کد خبر 35614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز