جمعه ۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: کشورهای عضو گروه 1+5 تصمیم گرفتند صدور قطعنامه جدید سازمان ملل متحد علیه ایران را که تحریم‌ها برضد این کشور را تشدید خواهد کرد تا ماه نوامبر (آبان‌ماه) به تأخیر بیندازند.

کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند
در صورتی که گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا نتیجه مثبت نشان ندهد آن‌ها قطعنامه جدید را نهایی خواهند کرد و به رأی خواهند گذاشت.

این خبر در حالی اعلام شد که به نوشته روزنامه واشنگتن پست، برنارد کوشنر جمعه 6 مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، گفت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در مسکو به روشنی عنوان کرد که تحریم‌‌های شورای امنیت را تا 3 ماه دیگر بررسی نخواهد کرد.

واحد مرکزی خبر نیز به نقل از کوشنر در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گزارش داد: فکر نمی‌کنم شورای امنیت بتواند قطعنامه‌ای درباره اعمال تحریم‌‌های جدید بر ضد ایران تصویب کند.

همچنین به گزارش فارس، وزیر امور خارجه فرانسه در این گفت‌وگو تأکید کرد: روسیه و چین با مذاکره درباره اعمال تحریم‌‌های جدید بر ضد ایران پیش از ارائه گزارش آژانس از نحوه همکاری‌‌های ایران، مخالفت کرد‌ه‌اند.

روسیه و اتکاء به آژانس
واحد مرکزی خبر نیز به نقل از سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گزارش داد که در گفت‌وگوی وی با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در ضیافت شام وزرای خارجه کشور‌های صنعتی جهان، حرف‌‌های تندی میان آنان رد و بدل شده است و لاوروف تأکید کرده است که اکنون و در حالی که همکاری‌‌های ایران و آژانس در جریان است، زمان مناسبی برای تشدید تحریم‌‌ها نیست.

وزیر امور خارجه روسیه در این گفت‌وگو همچنین تصریح کرد: آمریکا قصد دارد مانند گذشته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌اعتنایی کند، ولی ما خوا‌هان اتکاء به توانایی کارشناسی آژانس هستیم.

همچنین در حالی‌که زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد آمریکا برای اعمال تحریم‌‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای ایران آماده است، خبرگزاری‌ ایتارتارس به نقل از لاوروف از مقر سازمان ملل گزارش داد: هرگونه افزایش تحریم‌‌های ایران، تلاش‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف خواهد کرد.

مخالفت آلمان با فرانسه
از سوی دیگر، در شرایطی که دفتر نیکلا ساکوزی، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد پاریس به آنچه رئیس‌جمهوری ایران درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌‌های هسته‌ای این کشور می‌گوید، باور ندارد.

یک مقام ناشناس آلمانی تاکید کرد: در موضع‌گیری فرانسه کمی ریاکاری وجود دارد؛ بازرگانان ما از فشار بر ایران خوشحال نیستند اما فرانسوی‌‌ها در حال انجام چنین کاری هستند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، آلمان از آن بیم دارد که دور سوم گفت‌وگو‌ها در شورای امنیت به خاطر مخالفت روسیه شکست بخورد و به همین علت، به گفته دیپلمات‌‌ها، آلمان با ایده سارکوزی برای اعمال تحریم‌‌های خارج از شورای امنیت و همچنین در داخل این شورا مخالف است و عقیده دارد که روسیه برنده این روند خواهد بود.

ایسنا نیز در این زمینه به نقل از رویترز گزارش داد:‌ به اعتقاد برلین، در حالی‌که برلین معاملات تجاری خود را با ایران به‌طور چشمگیری کاهش داده است، فرانسه جای آلمان را به‌عنوان صادرکننده اصلی اتحادیه اروپا به ایران گرفته‌ است.

و جالب آنکه در شرایطی که وزرای خارجه 1+5 روز گذشته در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند، روزنامه دیلی تلگراف از ایستادگی لندن در مقابل خواسته‌‌های واشنگتن برای تشدید تحریم‌‌های ایران خبر داد.

این روزنامه انگلیسی افزود: اگرچه هدف مشترک انگلیس و متحدانش، اعمال تحریم‌‌های بیشتر علیه ایران در آینده است، اما در میان آنها اختلاف‌‌هایی درباره سرعت اعمال این تحریم‌ها در حال نمایان شدن است.

کد خبر 32640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز