گروه اقتصادی: به علت فراهم نبودن مقدمات و ابزار کار اجرای سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت، به نظر نمی‌رسد که وعده دولت برای سهمیه‌بندی از نیمه دوم خرداد اجرایی شود.

این اظهارات کمال دانشیار رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است ولی با این وجود وی نیز بلاتکلیف است و به ایسنا می‌گوید: به هر حال دولت وعده داده که از 15خرداد سهمیه‌بندی اجرا شود و لذا باید منتظر بمانیم ببینیم چه می‌شود.

اظهارات رییس کمیسیون انرژی مجلس نشان می‌دهد که گروه زیادی از افراد دخیل در این زمینه هم هیچ اطلاعی از تصمیم دولت ندارند بگونه‌ای که محمد رضا نعمت زاده مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از تصمیم دولت اظهار بی اطلاعی می‌کند.

به هر حال اگر دولت قصد تاخیر در کار سهمیه بندی را داشت باید روز شنبه لایحه‌ای برای تاخیر اجرای سهمیه بندی به مجلس ارایه می‌داد که این کار انجام نشد.

محمد رضا نعمت زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز با تاکید براینکه هیچ اطلاعی از تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی ندارد ولی در توضیح  خبری که از قول وی منتشر شده است، گفت: دولت خواهان عرضه بنزین با قیمت 100 تومان است و به عرضه بنزین با نرخ آزاد اعتقاد ندارد.

مجلس 15 روز به دولت مهلت داده است

به گفته دانشیار طبق مصوبه مجلس، اجرای سهمیه‌بندی باید از اول خرداد اجرا می‌شد ولی مجلس 15 روز برای تاخیر در اجرا به دولت مهلت داده است.

به گفته وی  برای تاخیر بیش از این میزان باید لایحه‌ای برای اصلاح لایحه بودجه سال جاری به مجلس داده شود.

با این وجود وزیر نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده اند که برای اجرای هر تصمیمی که دولت در مورد سهمیه‌بندی اعلام کند آمادگی دارند. علاوه براین وزیر نفت اعلام کرده که از 17 خرداد میزان سهمیه‌ها اعلام و سهمیه‌بندی آغاز می‌شود.

به رغم این سخنان ولی هنوز هیچ تصمیمی از سوی دولت اعلام نشده است. اگرچه هنوز تعداد کسانی که کارت سوخت دریافت نکرده‌اند بیش از یک میلیون نفر است ولی به نظر می‌رسد که دولت برای اجرای سهمیه‌بندی خود را آماده می‌کند تا پس از تعطیلات دو روز آینده و اعلام سهم هر خودرو در روزهای پیش رو سهمیه بندی را از 19خرداد عملی کند.

ولی همه این پیش‌بینی‌ها نیز ممکن است محقق نشود و دولت پس از تعطیلات لایحه تاخیر در اجرای سهمیه‌بندی را به مجلس ارایه کند.

توزیع کارت ادامه دارد

کار توزیع کارت سوخت توسط پست هنوز ادامه دارد و به گفته افشین احمدزاده در روزهای تعطیلات نیز توزیع با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد. به گفته وی هنوز1 میلیون کارت به دلیل فقدان نشانی در مراکز پستی است و باید صاحبان خودرو برای دریافت کارت خود پس از تماس با تلفن 09687 و کسب اطلاع از محل کارت خود برای دریافت آن مراجعه کنند.

تا کنون از 7 میلیون و 745 هزار کارتی که نیروی انتظامی تحویل پست داده است 6 میلیون و 700 هزار کارت توزیع شده است.

تاکنون نیز به 2 میلیون و 700 هزار موتور کارت تحویل شده است . البته  چون آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت در کشور وجود ندارد مشخص نیست که چه تعداد کارت دریافت نکرده‌اند.

کد خبر 23528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز