همشهری آنلاین: به منظور حمایت از مؤسسات قرآنی باید ستاد مرکزی که دستگاه‌های دارای امکانات قرآنی در آن عضو باشند وجود داشته و مرتباً تشکیل جلسه دهد چرا که اگر کمیته نظارت و طرح و برنامه فعال باشد، یک دستگاه مرکزی هم کار را با موفقیت تولیت کند.

سرابی

سید علی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با تأکید بر ارائه راهکارهایی برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: مؤسسات قرآنی در اواسط دهه 70 که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطالبه‌ای در رابطه با حفظ قرآن داشتند و رقم یک میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند در زمینه حفظ فعال بودند و مؤسساتی برای ترویج حفظ قرآن راه‌اندازی شدند و شاید بتوان این گونه مطرح کرد که اکثر حفاظ در گروه نوجوان و بزرگسال محصول تلاش مؤسسات بوده‌اند و هر کدام با روش‌های مختلف از لحاظ پشتیبانی فعالیت می‌کنند که بعضی هزینه‌ها را از طریق خیّران و برخی منابعی دیگر را برای خود ایجاد کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تربیت 10 میلیون حافظ را مطرح کردند، مؤسسات عزم جدی را پیش گرفتند و در اتحادیه طرح‌هایی مطرح شد؛ بسیاری از مؤسسات هستند که در این ارتباط برنامه‌هایی را آغاز کرده و داوطلبان را جذب کرده‌اند و واقعیت این است که تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید در زمان منطقی اجرا شود و لازم است مؤسسات از طرف مسئولان حمایت شوند. البته دستگاه‌هایی بوده‌اند که تاکنون حمایت‌هایی را داشته‌اند اما میزان حمایت آنان تناسبی با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ندارد.

این فعال قرآنی در رابطه با حمایت از مؤسسات قرآنی عنوان کرد: قبل از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت‌هایی از سوی نهادها‌ی مختلف مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و با مؤسسات قراردهایی همانند طرح 1446 که امسال اجرا شد، بسته شده بود، اما این حرکت‌ها با هدف تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تناسب ندارد و حرکت‌ها باید محکم‌تر و هماهنگ‌تر باشد. اکنون مؤسسات دچار سردرگمی هستند که برای فعالیت خود از چه نهادی باید حمایت دریافت کنند، البته ستاد ملی برای حمایت از مؤسسات قرآنی راه‌اندازی شده اما هنوز هماهنگی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به نقش مؤسسات در ایجاد جذابیت دوره‌های حفظ برای تحقق منویات رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، در رابطه با این که مؤسسات قرآنی چه ساز و کار انگیزشی برای جلب مشارکت عمومی جهت شرکت در این طرح در نظر گرفته‌اند، گفت: برنامه مؤسسات متفاوت است و مشوق‌هایی را در قوانین مؤسسات داریم؛ همانند اعطای مدرک کارشناسی به حفاظ قرآن که هر ساله با آزمون سراسری این امتیاز به حفاظ داده می‌شود و همچنین اعطای مدارک به حفاظ براساس تصویب شورای فرهنگی که دارای ارزش شغلی است و امتیازاتی که برای حفاظ کل وجود دارد مشوق‌های خوبی است که یکی از علل جذب نوجوانان و جوانان بوده است.

سرابی تصریح کرد: مؤسسات قرآنی به دلیل مردمی بودن می‌توانند قابل اعتما باشند و به دلیل خلوص نیت که در مربیان وجود دارد خود به‌خود برای مردم جاذبه‌هایی را دارند و مؤسسات چون در محل خود از ارتباطات دوستانه و هم محلی بودند بهره‌مند می‌شوند مردم به آنها علاقه‌مند می‌‌شوند و با استقبال مردم مواجه‌اند و اگر دوره‌ای را برگزار کنند بیش از ظرفیت آنها، مراجعه می‌کنند؛ اما ما هدف بزرگ و والایی داریم که چیزی حدود 30 درصد از جمعیت جوان را شامل می‌شود و ابعاد وسیعی دارد و اقتضاء می‌کند که برای جذب جوانان عوامل و فاکتورهای انگیزشی جدی ایجاد کنیم؛ همان طور که سال گذشته آموزش و پرورش طرح حفظ دانش‌آموزان را عنوان کرد و برای اینکه افراد جذب شوند جوایز خوبی را در نظر گرفتند. برای کار کردن در این ابعاد در یک دوره 10 ساله باید مشوق‌های بهتری در نظر گرفته شود.

وی استفاده از کتاب‌ها و نرم‌افزارهای طراحی شده را از عوامل مؤثر در حفظ قرآن عنوان کرد و افزود: در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی در زمینه تولید و نشر کتاب و نرم‌افزارهای قرآنی صورت پذیرفته هم در سطح عمومی و تخصصی و در این جهت از نظر نرم‌افزاری دست مؤسسات باز است و باید برای تولید انبوه مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور درمورد تربیت مربیان حافظ قرآن گفت: یکی از پایه‌ها و ارکان گسترش حفظ قرآن، مربیان حفظ قرآن هستند و وقتی می‌خواهیم در این ابعاد کار کنیم طرح‌ها باید طرح‌های خودآموز باشد و افراد بتوانند از طریق جزوه و نرم‌افزار کار حفظ را دنبال کنند. از نظر منابع انسانی مؤسسات نمی‌توانند در حد آموزش و پرورش تأمین باشند اما باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم؛ همچنین لازم است دوره تربیت مربی حفظ برگزار شود. البته مؤسسات مختلف این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و باید بیشتر در این زمینه به فعالیت بپردازند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان در اجرایی کردن طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از امکانات و توانمندی‌های سایر نهادها بهره‌مند شد، خاطرنشان کرد: حتماً باید ستاد فعال ملی ایجاد شود و بدون این ستاد هدف تربیت 10 میلیون حافظ قرآن محقق نمی‌شود؛ زیرا در جاهای مختلف توانمندی‌هایی توزیع شده و یک دستگاه نمی‌تواند این هدف را محقق کند و ستاد مرکزی که دستگاه‌های دارای امکانات قرآنی در آن عضو باشند وجود داشته و مرتباً تشکیل جلسه دهد و کمیته نظارت و طرح و برنامه فعال باشند و یک دستگاه مرکزی هم کار را تولیت کند.

کد خبر 182513
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز