جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهرآنلاین: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن به سر نهادن در شب قدر به‌ معنی تابع قرآن بودن است، در واقع این عمل به ما می‌فهماند که قرآن باید بر عقل و اندیشه ما حکم‌فرما باشد.

مراسم شب قدر

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی معصومی با اشاره به این‌که شب قدر می‌تواند زندگی‌ساز باشد اظهار کرد: شب قدر، شبی است که اولیا الهی و خوبان درگاه خدا، تمام سال را به انتظار می‌نشینند تا شب آن را درک کنند. اگر انسان بتواند آن‌طور که باید، شب قدر را درک و از این فرصت طلایی استفاده کند، می‌تواند به هدفش که همان نزدیک‌تر شدن به خداست، برسد.

وی با بیان این‌که «ما به مهمانی خداوند دعوت شدیم» خاطرنشان کرد: ماه رمضان، ماه میهمانی خداوند است و خدای متعال با واجب کردن روزه برای ما، در 20 روز، مقدمات میهمانی را آماده کرده تا با آمادگی کامل، به اصل مهمانی که همان شب قدر است برسیم.

وی با اشاره به اعمال سفارش شده در شب قدر گفت: بهترین عمل در این شب پر‌برکت، ذکر و یاد خداوند است؛ بنابراین هرکس با توجه به این‌که چه عملی او را بیشتر به یاد خدا می‌اندازد، خداوند را عبادت کند.

این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه ادامه داد: نمازهای مستحبی، اذکار، قرآن خواندن، صدقه دادن، دعاها و زیارات، از جمله اعمالی هستند که در این شب عزیز انجام دادن آن مستحب بوده و شرح کامل آن در کتب دینی موجود است.

وی با اشاره به حضور جوانان در مراسم باشکوه شب قدر گفت: هرچه توجه انسان به خداوند بیشتر باشد اتصال بین او و خداوند قوی‌تر است؛ بنابراین چون جوانان قلبی پاک و ذلال دارند، زودتر دل‌شان به خداوند گره می‌خورد.

وی به آمرزش گناهان یک عمر در این شب‌ها که طبق سوره قدر از 80 سال بهتر است، اشاره کرد و گفت: بخشش گناهان از فضل خداوند بوده و تفضل از قوانین پروردگار متعال است، پس اگر توبه، توبه واقعی باشد خداوند به مرحمت و لطف خود گناهان را می‌بخشد.

معصومی همچنین با اشاره به عمل قرآن به سر نهادن در شب قدر گفت: قرآن به سر نهادن در شب قدر به‌معنی تابع قرآن بودن است، در واقع این عمل به ما می‌فهماند که قرآن باید بر عقل و اندیشه ما حکم‌فرما باشد.

وی با یادآور شدن شهادت مولی‌الموحدین، علی‌بن‌ ابیطالب(ع)، و تسلیت گفتن این مناسبت گفت: علی(ع) نمونه‌ای از بندگان صالح و خالص خداوند است که گوی سبقت را از همه ربوده است. حضرت علی(ع) بر سر سفره پروردگار است و بدون تردید همزمان بودن ضربت خوردن و شهادت ایشان با شب‌های قدر، بی‌ارتباط نیست.

وی با اشاره به فضایل امیرالمؤمنین(ع) گفت: حضرت علی(ع) از کودکی در جوار رسول‌الله(ص) بودند و طبق فرموده‌های خودشان، در دورانی که پیامبر اکرم(ص) در غار حرا به عبادت مشغول بودند فقط ایشان در کنارشان بودند و نور نبوت را در حضرت محمد(ص) دیدند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «حضرت علی(ع) قرآن ناطق است» گفت: علی(ع) هرچه را پروردگار متعال خواست انجام داد، مانند ایمان، عمل صالح، کرامت، اکرام و غیره و مردم آن زمان می‌توانستند با نظاره بر اعمال حضرت علی(ع) فرامین قرآن را به شکل عملی ببینند. علی(ع) نه از قرآن جلوتر بود و نه عقب‌تر بلکه دقیقاً عین دستورات قرآن را انجام می‌داد.

وی با اشاره به آیاتی که در قرآن در شأن حضرت علی(ع) آمده است گفت: در چندین قسمت از قرآن از جمله آیه 55 سوره مائده و آیه 61 ال عمران در وصف علی(ع) آیاتی نازل شده و به شخصیت ایشان اشاره شده است که این سخن پیامبر را تصدیق می‌کند که عترت همیشه در کنار قرآن و قرآن همیشه در کنار عترت خواهند بود.

کد خبر 180583
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز