همشهری آنلاین: آیین اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سه‌‌شنبه‌شب با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی و با حضور رئیس سازمان صداوسیما و رئیس نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، سه‌‌شنبه‌شب، 25 مردادماه، در سالن اصلی شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.

این نشست با قرائت حامد شاکرنژاد، قاری بین‌‌‌‌المللی آغاز شد و در ادامه پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی به مناسبت برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پخش شد که معظم له در آن با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: انسان نباید در مسیر خود نه گمراه شود و نه راه را بر کسی ببندد؛ نه بیراه رود و نه راه را بر کسی ببندد.

در ادامه این پیام آمده است: بر طبق آیات قرآن راه و توشه اصلی انسان تقوا است و تقوا رئیس همه فضائل است. حتی شیرینی عدالت نیز به این خاطر است که به تقوا نزدیک‌تر است.

پس از پخش کلیپی از مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی و رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان سخنران نخست این مراسم ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی پایان می‌یابد که 40 بخش پرکار داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم وعده برگزاری 500 نشست و محفل قرآنی را داده بود، بیان کرد: بالغ بر 310 نشست قرآنی با حضور اندیشمندان و نزدیک به 200 محفل قرآنی با ارائه 500 تلاوت قرآن کریم تا امروز در نمایشگاه قرآن برپا شده است. همچنین 203 ناشر داخلی و 46 ناشر از خارج از کشور با 20 هزار عنوان کتاب و اثر فاخر قرآنی در نشر مکتوب در معرض دید عموم قرار داشتند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی به حضور 40 کشور در بخش بین‌المللی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: در این نمایشگاه بیش از 30 اثر فاخر قرآنی رونمایی شد که این روند در اختتامیه نیز ادامه دارد. بخش عفاف و حجاب نمایشگاه نیز 42 طرح چادر را با قیمت مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد.

وی اضافه کرد: نمایشگاه قرآنی در کشور به همت مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور در حال برگزاری است که می‌تواند با ضمیمه شدن به نمایشگاه‌های روستایی سیار قدم مؤثری برای بردن عدالت قرآنی به مناطق محروم باشد

حجت‌الاسلام محمدی از مشارکت 10 هزار نفر در طرح کتابت قرآن کریم خبر داد و گفت: کارهای مطالعاتی و برنامه‌ریزی نمایشگاه از شش ماه پیش‌ آغاز شده بود و 250 جلسه ستاد مرکزی با حضور مدیران نمایشگاه برپا شد. همچنین بیش از 300 نفر از روحانیون حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و تهران به نمایشگاه قرآن اعزام شدند و خدمات مشاوره‌ای را به بازدیدکنندگان ارائه و جوابگوی پرسش‌های آنان شدند.

رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور بخش دیجیتال را نیز همراه با 100 غرفه، معرفی 200 پایگاه اطلاع‌رسانی برتر جهان اسلام و 300 نرم‌افزار قرآنی ارزیابی کرد و گفت: هنرهای نمایشی در این نمایشگاه از جایگاه خاصی برخوردار بود و نمایشگاه میزبان 200 تئاتر قرآنی شد. همچنین 150 اثر پژوهش جدید با حضور استادان حوزه و دانشگاه معرفی شدند.

سخنران پایانی این مراسم، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: یک ضرب‌المثل می‌گوید آدمی را که خواب است، می‌توان بیدار کرد، اما آدمی که خود را به خواب زده است، نمی‌توان بیدار کرد. بنابراین انسان منکر معاد اصلا قرار نیست قانع شود، بلکه به دنبال بهانه می‌گردد تا از زیر بار خجالت گناه فرار کند و برای خود بهانه می‌آورد و مکتب خلق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از منظر قرآنی، باید چنین منکرانی را همانند طبیب مداوا کرد و قرآن که شفا است باید انسان را شفا دهد. قرآن می‌گوید که باید لایه بعدی را ببینید و مبلغان و کسانی که وظیفه هدایت دارند، باید خلق پیامبرگونه داشته باشند تا از راه قلوب به مداوای منکران و مریضان نفسانی بپردازند.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: این رویکرد قرآنی حاکی از آن است که مداوای این افراد با استدلال میسر نیست، بلکه رفتار است و باید رفتاری کرد که دیگران عاشق رفتار و منش و مسلک مبلغ شوند.

وی با اشاره به این‌که شهادت مولی علی(ع) با شب‌های قدر پیوند خورده است، و این پیوند رمز و رازی در بر دارد، افزود: ما از خاک خلق شده‌ایم و به آن برمی‌گردیم و مفسران می‌گویند که آیات قرآن یادآوری می‌کنند که انسان چه بوده است و این خاک است که نشان می‌دهد انسان از کجا آمده است.

ضرغامی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه قرآن اظهار کرد: امروز شما مردم و مسئولان نمایشگان نشان دادید که شیعه حقیقتاً قرآنی است و همان‌طور که تلویزیون از سراسر کشور نشان می‌دهد، جوانان از سحر به جمع‌خوانی قرآن می‌پردازند که بزرگترین اجتماع جوانان در حرم حضرت معصومه(س) است.

در ادامه از پژوهش‌های برتر قرآنی با اهدای جوایز و لوح یادبود تجلیل به عمل آمد. کتاب نظریه تفسیر متن نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی رتبه نخست، کتاب زبان قرآن و مسائل آن نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن و کتاب جریان‌شناسی تفاسیر فقهی نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌‌راد به صورت مشترک رتبه دوم و کتاب معرفت‌‌‌‌‌شناسی وحی نوشته سیدمحمدعارف امینی و کتاب مبانی امامیه در تفسیر قرآن نوشته علی‌راد رتبه سوم را کسب کردند.

در پایان مراسم از 5 طرح با نام‌های طرح ملی تلاوت، پوستر و نشان دومین جشنوار‌ه‌‌های قرآنی آیات، ترجمه قرآن به زبان اردو، قرآن نفیس به خط نستعلیق و سامانه تلفنی قرائت و ترتیل قرآن کرین با عنوان سراج رونمایی شد.

کد خبر 181279
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز