همشهری آنلاین: رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: به زودی دارالکتابه قرآن کریم در مراکز استان‌ها ایجاد خواهد شد تا فرهنگ کتابت کلام وحی در سراسر کشور گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران‌(، نشست تخصصی خوشنویسان دارالکتابه با حضور کاتبان و خوشنویسان قرآن کریم، 20 مردادماه مصادف با 21 ماه مبارک رمضان در سالن vip نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست تخصصی حدود 50 نفر از کاتبان قرآن کریم از بسیاری از استان‌های کشور حضور داشتند، در ابتدا کارگاه کتابت سوره مبارکه «قدر» برگزار شد، سپس عبدالرضایی از استادان برجسته خوشنویسی کشور و استاد دارالکتابه طی سخنانی گفت: حضرت رسول گرامی اسلام می‌فرمایند که «برای امتم از دو چیز هراس دارم، یکی تبعیت از هوای نفس و دوم آرزوهای بزرگ»، اما با این حال بنده از ابتدای جوانی آرزو داشتم که مکانی ایجاد شود تا خطاطان و خوشنویسان در آنجا جمع شوند و به این وسیله خط‌‌‌های مختلف مورد شناسایی مردم قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: ابتدا خط ثلث و نسخ به عنوان خط دوم محسوب می‌شود و این دو خط با همکاری استاد کابلی و انجمن خوشنویسان رونق گرفت و خوشبختانه در حال حاضر خط پیشرفت بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

این استاد برجسته خوشنویسی کشورمان اظهار کرد: فرد خوشنویس برای کتابت قرآن کریم نیاز به وقت کافی دارد، اما وقتی دارالکتابه تاسیس شد، امیدوار شدیم که قرآن‌هایی با خط خوش و بر اساس رقابت کتابت شود.

در ادامه این نشست سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم ضمن بیان خیر مقدم به حاضران طی سخنانی گفت: از زمان تاسیس دارالکتابه قرآن کریم کارگاه‌های نسخ و ثلث به طور مرتب برگزار شده است و خوشبختانه کسانی که در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند، ارتقاء چشمگیری در خط نسخ و کتابت قران کریم داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: برپایی جشنواره‌های مختلف از کتابت خوشنویسان از جمله برگزاری بخش دارالکتابه قرآن کریم در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از جمله کارهای دارالکتابه قرآن کریم است.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار کرد: با اعتباراتی که توسط دفتر مقام معظم رهبری به امر کتابت قرآن کریم اختصاص داده شده، سعی می‌کنیم تنور کتابت قرآن کریم را در کشور گرم نگهداریم تا سطح هنری و فنی این کار ارتقاء پیدا کند.

در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ در رابطه با کتابت قرآن کریم برگزار ‌شد، سپس حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی گفت: عدم نگاه تشکیلاتی به کتابت قرآن کریم باعث کوتاهی به امر خوشنویسی قرآن کریم شده است و با تاسیس دارالکتابه مطالبات این صنف مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: در هنرهای قرآنی بیش از 50 هنر قرآنی وچود دارد که در این بین دو هنر از دیگر هنرها شاخص‌تر هستند، یکی هنر قرائت و دیگری کتابت قرآن کریم است که البته این دو امر مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور اظهار کرد: قرآن کریم صوت خداوند متعال است و باید این صوت به زیباترین شکل کتابت شود و به همین خاطر کتابت کلام‌الله مجید جایگاه ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: باید در نظام آموزشی کتابت قرآن کریم گنجانده شود و در این راستا مخاطبان اصلی این کار هنری دانش‌آموزان دوره راهنمایی باید باشند، همچنین در تلاش هستیم با حمایت از دارالکتابه قرآن کریم و خرید آثار برگزیده این مرکز از کتابت قرآن کریم حمایت جدی کنیم.

وی گفت: به زودی دارالکتابه قرآن کریم در مراکز استان‌ها ایجاد خواهد شد تا فرهنگ کتابت کلام وحی در سراسر کشور گسترش پیدا کند تا به این وسیله علاقه‌مندان به کتابت قرآن کریم بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند.

کد خبر 180634
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز