همشهری‌آنلاین: همزمان با ماه مبارک رمضان نخستین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌های خطی نفیس صبح یکشنبه، اول مردادماه ،در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل ازمهر در این نمایشگاه که عنوان آن «نمایشگاه قرآن و عترت» است، آثاری از نسخ نفیس قرآن کریم و منتخبی از نسخه‌های نفیس و کمیاب که از رمضان 1432 تا رمضان 1433 توسط اداره کل کتاب‌های خطی گروه اطلا‌ع‌رسانی کتابخانه ملی ایران فراهم آوری شده‌اند، به نمایش درآمده است.

در یک سال اخیر 731 نسخه خطی و 380 جلد کتاب چاپ سنگی از طریق خریداری و 34 جلد نسخه خطی و 280 جلد کتاب چاپ سنگی هم به صورت اهدا، از طریق کتابخانه ملی تهیه شده است.

از میان کل منابع خریداری شده 765 جلدی نسخ خطی فوق الذکر تعدادی 133 نسخه را قرآن کریم تشکیل می‌دهد.

هم اکنون 21 جلد قرآن، یک نسخه نفیس از نهج البلاغه مربوط به سال 631 هجری قمری و 3 نسخه کمیاب از صحیفه سجادیه به همراه 3 نسخه ادعیه و زیارت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

یکی از قرآن‌های خطی که در نمایشگاه قرآن و عترت و برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته، قرآنی است منحصر به فرد مربوط به قرن یازدهم هجری سال 1088 با کتابت محمد هاشم معروف به طائر.

همچنین نسخه‌ای از نهج‌البلاغه متعلق به سال 631 هجری قمری با کتابت ابن اسعد و نیز نسخی منحصر به فرد از صحیفه سجادیه در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

نمایشگاه قرآن و عترت در دو بخش برپا شده است؛ در یک قسمت نسخه‌های قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه و زیارت به ترتیب تاریخ کتابت تنظیم شده و در بخش دوم هم 3 نسخه برگزیده از مجموعه تهیه شده در یک سال گذشته معرفی شده است.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌های خطی نفیس (نمایشگاه قرآن و عترت) از اول تا 28 مردادماه برابر با دوم تا 29 رمضان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپاست و از ساعت 9 صبح لغایت 18 بعدازظهر پذیرای عموم علاقه مندان است.

کد خبر 178364
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز