همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در دیدار مسئولان جهاد دانشگاهی و اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: برگزاری این مسابقات آبرویی برای جهان اسلام و ردکننده شبهات وهابیت است.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، سفر روز گذشته مدیران جهاد دانشگاهی به تبریز که به منظور انجام رایزنی و هماهنگی برای برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برگزار شد، با دو دیدار مهم همراه بود؛ نخست از ساعت 8:30 صبح دیدار و گفت‌و‌گو با آیت‌الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و دوم دیدار و انجام آخرین هماهنگی‌ها با علیرضا نوین، شهردار کلانشهر تبریز که پیش از ظهر روز پنجشنبه، 29 تیرماه، انجام شد.

در این دیدارها محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، میری، رئیس حوزه ریاست جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و مدیرعامل ایکنا، احمد فرش‌بافیان، رئیس واحد جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی، علوی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و محمود موسوی، مدیر اجرایی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان حضور داشتند.

از آنجا که قرار است چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان طی روزهای 22 الی 25 شهریورماه سال جاری با حضور نمایندگان دانشجو از بیش از 50 کشور در شهر تبریز برگزار شود، این جلسات و دیدارها به منظور انجام آخرین هماهنگی‌ها جهت برگزاری هرچه مطلوب‌تر و باشکوه‌تر این رقابت‌های بین‌المللی و میزبانی شایسته جمهوری اسلامی ایران از مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

بالاترین حوزه فعالیت ها در جهاد دانشگاهی اجرای برنامه های قرآنی است

در ابتدای دیدار با آیت‌الله مجتهد شبستری، محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای سیاست‌گذاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در جهاد دانشگاهی با محوریت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از سال 1359 تشکیل شد و خوشبختانه اولین پیگیر امور فرهنگی دانشگاه‌ها بود. در این میان بالاترین حوزه فعالیت‌ها در این نهاد، اجرای برنامه‌های قرآنی بوده که سازمان فعالیت‌های قرآنی نیز بر همین اساس شکل گرفته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که جهادگران با ایشان داشتند، تأکید کردند که اگر می‌خواهید فعالیت‌های قرآنی یا هر کار دیگری انجام دهید، از جهاد انتظار می‌رود که کارهای فاخر را در دستور کار قرار دهد که فهم قرآن در آن باشد. خوشبختانه در طول 32 سال گذشته برنامه‌های مختلفی در زمینه پژوهش‌های قرآنی، مطالعات میان‌رشته‌ای مانند قرآن و مدیریت، قرآن و سلامت و در کنار آن تجلیل از خادمان و فعالان قرآنی از سوی این سازمان انجام شده و مجموعه‌ای از آثار قرآنی نیز به چاپ رسیده است.

یادگاری اظهار کرد: در کنار این فعالیت‌ها، جهاد دانشگاهی خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) را دارد که هم اکنون به 40 زبان زنده دنیا اخبار قرآنی را منعکس می‌کند و میزان رجوع علاقه‌مندان به این خبرگزاری خیلی خوب است.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های فرهنگی، جهاد دانشگاهی برنامه‌های پژوهشی خوبی را نیز در دستور کار دارد که از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه سلول‌های بنیادین را انجام داده و در حال حاضر تولید مواد اولیه برای درمان بیماری‌های خونی را در دستور کار داریم که مراحل تحقیقاتی آن تا حدود 80 درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در 25 تیر سال 1386، گفت: ایشان در این دیدار آخرین جمله‌ای را که بیان کردند این بود که من به جهاد دانشگاهی برای آینده کشور امید دارم. ما نیز به دنبال آن هستیم که موانع را برطرف کرده و فرهنگ جهادی را به دانشجویان انتقال دهیم.

مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان؛ منتقل کننده پیام انقلاب اسلامی به شرکت کنندگان

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و دبیر چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان طی سخنانی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان یکی از قوی‌ترین مسابقات قرآن در ایران است که جایگاه مهمی نیز در دنیا پیدا کرده است. سطح کیفی این رقابت‌ها بالاست و تمامی شرکت‌کنندگان در آن دانشجویان هستند که اغلب از سطح تحصیلات بالایی برخوردارند.

وی در ادامه با اشاره به میزبانی شهر تبریز در چهارمین دوره این رقابت‌های بین‌المللی، اظهار کرد: امسال مسابقات این ویژگی منحصر به فرد را دارد که به میزبانی شهر تبریز برگزار می‌شود. شهر تبریز خود جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و مردم آن همواره به عنوان پرچمدار دفاع از ارزش‌های الهی در صحنه‌های حساس حاضر بوده‌اند.

تقوی تصریح کرد: امیدواریم در شرایط حساسی که در آن واقع شده‌ایم، آنطور که شایسته و مورد انتظار مقام معظم رهبری است، بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را به درستی به میهمانان این مسابقات منتقل کنیم و برگزاری این رقابت‌ها قوت قلبی برای جهان اسلام باشد، همچنین امیدواریم بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی محقق شود. تأکید بر آن است که این مسابقات خوب بتواند مسائل را در حوزه بیداری اسلامی تبیین کند و از این منظر اثرات خوبی داشته باشد.

دبیر چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در ادامه با اشاره به همکاری خوب مسئولان شهری تبریز برای برگزاری این رقابت‌‌ها، یادآور شد: دوستان ما در تبریز و به ویژه شهرداری انصافأ به طور شایسته‌ای امور را پیش بردند و از این جهت برنامه‌ها نسبت به دوره‌های گذشته جلوتر است و امیدواریم بتوانیم با شکوه بیشتری این مسابقات را در تبریز برگزار کنیم.

تاکنون 48 کشور نمایندگان خود را به مسابقات معرفی کرده‌اند

در ادامه این دیدار محمود موسوی، مدیر اجرایی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، با ارائه گزارشی از روند امور اجرایی این مسابقات گفـت: با مسئولان شهرداری تبریز جلسات منظم و متعددی داشته‌ایم و در حال حاضر که حدود 50 روز تا برگزاری مسابقات باقی مانده است، 48 کشور نمایندگان خود را برای شرکت در این مسابقات معرفی کرده‌اند و 12 کشور نیز در حال بررسی گزینه‌های خود هستند.

وی افزود: گروه داوری نیز به واسطه برگزاری جلساتی با شورای عالی قرآن تعیین شدند. هتل بین‌المللی تبریز نیز با پیگیری مسئولان شهرداری تبریز برای استقرار میهمانان در نظر گرفته شده است. برای تعیین سالن برگزاری مسابقات نیز بین دو مکان که یکی از آنها مجموعه مصلای تازه تأسیس شهر تبریز است، در حال بررسی‌های نهایی هستیم.

موسوی اظهار کرد: یک تیم ویژه مدیریت پروژه، 400 فعالیت را برای برگزاری این رقابت‌ها شناسایی کرده که در نرم‌افزاری وارد شده و این فعالیت‌ها به صورت هفتگی پیگیری می‌شود. در بحث فوق برنامه نیز هدف ما ایجاد یک موج قرآنی در شهر تبریز است و به همین منظور در ماه شعبان خلاصه کتاب «منشور عقاید امامیه» نوشته آیت‌الله العظمی سبحانی را چاپ و منتشر کردیم.

مدیر اجرایی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تصریح کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی نیز با صدا و سیمای تبریز، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن و دیگر شبکه‌های برون مرزی و داخلی مذاکراتی را انجام دادیم که پخش مستقیم مراسم افتتاحیه، اختتامیه و فینال مسابقات را داشته باشند. همچنین نامه‌نگاری‌های لازم با وزارت امور خارجه و دیگر سازمان‌های مسئول، انجام شده است.

امیدوارم برگزاری این مسابقات آبرویی برای جهان اسلام باشد

در خاتمه این دیدار آیت‌الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: جهاد دانشگاهی یکی از پایه‌های ارزشمند و از رویش‌های فرهنگی و تحقیقاتی کشور است.

وی افزود: بهترین فرهنگ‌ها، فرهنگ قرآن است و ما باید پژوهش، تحقیق و تدبر در قرآن را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم. قرآن در چهار مورد بحث تدبر، هشت مورد تفکر و 49 مورد علم و دعوت به علم‌آموزی را مورد تأکید قرار داده است. اینکه جهاد دانشگاهی در موضوع فعالیت‌های قرآنی و از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ورود پیدا کرده جای تقدیر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: قبلأ هم از طرف مسئولان شهرداری تبریز با بنده درباره این مسابقات صحبت‌هایی شده بود امیدوارم این مسابقات در یک حال و هوای خوبی برگزار شود و در این شرایط ویژه بیداری اسلامی که موقعیت خاصی را برای برگزاری این رقابت‌ها فراهم آورده است، یک نوع رد شبهات وهابیت را در پی داشته باشد.

آیت‌الله مجتهد شبستری یادآور شد: آنها که ما را متهم می‌کنند، باید بدانند که ما ارادت و علاقه فراوانی به قرآن داریم و قرآن، برنامه زندگی ماست. امیدوارم برگزاری این مسابقات آبرویی برای جهان اسلام باشد و ما افتحار می‌کنیم که این مسابقات در شهر تبریز که مهد علم و فقاهت و خاستگاه دانشمندان دینی است، برگزار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پایان سخنان خود تصریح کرد: مصلای جدید شهر تبریز برای برگزاری این مسابقات ویژگی‌های خوبی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد و مسئولان مربوطه بررسی‌های لازم را انجام دهند که در صورت تأیید، من مصلی را برای برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در اختیار شما قرار می‌دهم و امیدوارم این مسابقات به نحو شایسته‌ای برگزار شود.

کد خبر 178140
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز