همشهری آنلاین: اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم محدود به ابلاغ بخشنامه‌هایی از وزارت آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش، از ادارات به شهرستان‌ها، از شهرستان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس شده و هیچ نظارتی بر روند اجرای طرح و آزمون‌های آن صورت نگرفته است.

قرآن

صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان اینکه اهمیت حفظ قرآن کریم بر هیچ کس پوشیده نیست، به اهمیت تربیت کودکان و نوجوانان حافظ قرآن اشاره کرد و گفت: ذهن کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگترها فعال‌تر است و براساس احادیث و روایات موجود در این زمینه، انسان هر چه در سنین کودکی و نوجوانی فراگیرد برای همیشه در ذهن خود خواهد داشت؛ پس لازم است که به تربیت کودکان و نوجوانان حافظ قرآن کریم بپردازیم.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم از سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هرچند که تربیت دانش‌آموزان حافظ قرآن به هر میزان که بیشتر باشد، بهتر است اما اعلام آمار سه میلیون و 500 هزار نفری دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در طرح «نور» نباید موجب شود که کیفیت فدای کمیت شود؛ آنچه در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن بیش از ارائه آمار میلیونی اهمیت دارد، وجود یک برنامه‌ریزی هدفمند و همراه با پشتوانه تحقیقی و پژوهشی است که باید از سوی مسئولان اجراکننده طرح «نور» دنبال شود.

قاری بین‌المللی قرآن کریم با یادآوری اینکه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم محدود به ابلاغ بخشنامه‌هایی از وزارت آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش، از ادارات به شهرستان‌ها، از شهرستان‌ها به مناطق و از مناطق به مدارس شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح و برگزاری آزمون‌های حفظ قرآن کریم، مأموریتی است و بدون درنظرگرفتن برنامه منسجم و هدفمند از وزیر آموزش و پرورش به معاونان، از معاونان به مدیران ادارات واگذار شده و در نهایت مدیران و معاونان در مدارس بدون آنکه برنامه‌ریزی خاصی در این حوزه داشته و خود را مجاب به اجرای هر چه بهتر این طرح کنند، در برخی مواقع کلیه مسئولیت‌ها را به مربی و معلم قرآن واگذار می‌کنند و در نهایت به دلیل در اختیار نبودن امکانات و شرایط لازم این طرح بی‌نتیجه می‌ماند.

صالح اطهری‌فرد در ادامه با اشاره به اینکه اجراکنندگان طرح نهضت ملی حفظ قرآن تنها به ارائه آمار میلیونی اکتفا می‌کنند و برنامه‌ریزی صحیحی برای اجرای این طرح و برگزاری آزمون‌های آن ندارند، اظهار کرد: با توجه به آمار اعلام شده درباره ثبت‌نام شدگان در طرح «نور» باید ببینیم این آمار تا چه میزان دقیق است که مقامات عالی وزارت آموزش و پرورش تا به این حد بر روی این آمار مانور می‌دهند.

این مدرس قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه اجرای طرح «نور» در صورتی می‌توانست با موفقیت همراه باشد که در پایان هر جزء از حفظ یک آزمون از دانش‌آموزان گرفته شود، گفت: هرچند که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که آزمون طرح نهضت ملی حفظ قرآن در مراحل مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود، اما در بسیاری از مدارس این آزمون برگزار نشده و در صورت برگزار شدن آزمون نیز هیچ نظارتی بر روند اجرای این آزمون‌ها وجود نداشته است.

وی با اشاره به گسترده بودن طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم و کمبود بودجه و امکانات لازم برای اجرای این طرح گفت: آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمون طرح «نور» در مدارس و مناطق به پایان رسیده و اعلام این اخبار در حالی است که در بسیاری از مدارس کشور به دلیل نبود امکانات و بودجه مورد نیاز داوران مناسبی برای سنجش میزان محفوظات دانش‌آموزان حافظ قرآن وجود ندارند و برگزاری آزمون در میان دانش‌آموزان حافظ قرآن نیز از سوی معلمان و مربیان عادی قرآن که در برخی از مدارس حضور دارند امکان‌پذیر نبود و به این دلیل که بحث حفظ قرآن یک بحث کاملاً تخصصی است لازم است که آزمون‌های این طرح نیز از سوی داوران تخصصی این حوزه انجام شود.

این مدرس قرآن که در یکی از مدارس استان البرز به تدریس قرآن می‌پردازد، درباره روند اجرای طرح «نور» در این مدرسه اشاره کرد و گفت: به دلیل بخشنامه‌ای شدن طرح «نور» و واگذاری مسئولیت آن از سوی وزارت‌خانه به ادارات آموزش و پرورش و از ادارات به مناطق، مدارس و مربیان؛ در مدرسه‌ای که تدریس می‌کنم هرچند که دانش‌آموزان زیادی برای شرکت در طرح «نور» ثبت‌نام کرده‌ بودند، نه تنها هیچ آزمونی از آنان گرفته نشد، بلکه طی شش ماه گذشته نیز هیچ نظارتی بر حفظ قرآن از سوی آنان صورت نگرفت و به همین دلیل نیز دانش‌آموزان با حضور در این طرح فقط ثبت‌نام کرده‌ و قرآن را حفظ نکردند.

اطهری‌فرد در این بخش از سخنان خود ادامه داد: برخلاف اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه دانش‌آموزان با حضور در طرح «نور» قرآن را در منازل حفظ می‌کنند و برای رفع اشکال به مربیان و معلمان حاضر در مدارس مراجعه می‌کنند، چنین اتفاقی در مدرسه‌ای که تدریس می‌کنم رخ نداده و به طور کلی دانش‌آموزانی که از این مدرسه در طرح «نور» ثبت‌نام کرده‌اند به هیچ عنوان به حفظ قرآن نپرداخته‌اند و زمانی که اعلام شد که آزمون این طرح در مدارس برگزار شود هیچ یک از دانش‌آموزان به این دلیل که قرآن را حفظ نکرده بودند، آمادگی شرکت در این آزمون را نداشتند.

وی با یادآوری اینکه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم نیز مانند بسیاری از طرح‌های وزارت آموزش و پرورش سرسری گرفته شده و در این طرح هر کسی مسئولیت خود را بر دوش دیگری می‌گذارد، اظهار کرد: مسئولان اجراکننده طرح نور به جای اعلام آمار میلیونی ثبت‌نام شدگان باید توجه بیشتری بر نحوه اجرای طرح داشته و با سرکشی به مدارس و مناطق در جریان روند اجرای طرح و برگزاری آزمون‌ها قرار می‌گرفتند؛ البته اگر اجرای این طرح برای آنان ارزش داشت.

این قاری بین‌المللی قرآن یادآور شد: آنچه که طی چند ماه گذشته مشاهده کردم این بود که مدیران و معاونان پرورشی مدارس در اجرای این طرح و برگزاری آزمون‌های آن فقط به دنبال رفع و رجوع بودند و نتیجه اجرای کار و تربیت حافظان قرآن برای آنان اولویت نداشت.

اطهری‌فر با یادآوری اینکه مسئولیت اجرای این طرح در مدارس باید به عهده معاونان پرورشی در مدارس گذاشته می‌شود، گفت: هرچند که معاونان پرورشی در ظاهر مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده داشتند اما در واقع تمام مسئولیت را به عهده مربیان و معلمان قرآن که شاید در بسیاری از مواقع هیچ تخصصی در زمینه حفظ قرآن نداشته‌اند واگذار می‌کردند که البته این امر ضعف بزرگی در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم است.

کد خبر 174605

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار