همشهری آنلاین: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل، نقش نویسندگان قرآنی در جریان‌سازی بیشتر بیداری اسلامی را بسیار تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: نویسندگان قرآنی با محور قرار دادن قرآن کریم و توسعه افق دید خود، می‌توانند مانع از بروز اختلافات مذهبی شوند.

قرآن

محمدعلی آذرشب، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بیداری اسلامی در منطقه را حرکت از ظلمت به سمت نور دانست و افزود: در آیات متعدد قرآن کریم، پیوسته بر بیداری و حرکت مردم از ظلمت به سوی نور، با تأمل بر آیات و خلقت جهان تأکید شده است.

وی ادامه داد: جریان و حرکت مردم مسلمان منطقه در سال‌های اخیر، نمونه بارز این مثال قران کریم است. مردم منطقه تاکنون در خواب بودند و حالا با پیدا کردن راه درست و کمال مطلق از خواب بیدار شده‌اند. این بیداری نتیجه پیام و تأثیر آیات وحی بر مردم است، از این رو باید با انتقال پیام قرآن به مسلمانان، بیداری و حرکت ایجاد شده را از به انحراف کشیده شدن مصون داشت.

این مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه امکان دارد عده‌ای با دور شدن از پیام وحی، به جای آب به سمت سراب حرکت کنند، یادآور شد: جریان ایجاد شده در ملت‌های اسلامی نیز ممکن است مانند هر حرکت انقلابی از آرمان‌های خود جدا شده و در مسیری حرکت کند که نهایت آن کمال مطلق نیست و رنگ و بویی از اهداف و اعتقادات اسلامی در آن پیدا نمی‌شود. از این‌رو، برعهده تمام متفکران جامعه اسلامی است که با هدایت این جریان و انتقال پیام‌های قرآن در رابطه با ظلم‌ستیزی، از بیراهه رفتن جریان بیداری اسلامی پیشگیری کنند.

آذرشب با بیان اینکه نویسندگان قرآنی می‌توانند در حال حاضر نقش تعیین‌کننده‌ای در جامعه اسلامی داشته باشند، تأکید کرد: بخشی از مسئولیت هدایت مردم انقلابی منطقه برعهده نویسندگانی است که در موضوعات مختلف قرآنی و دینی به تحقیق می‌پردازند. برعهده این نویسندگان است که پیام‌های الهی در رابطه با ظلم‌ستیزی را از آیات وحی استخراج و با زبان امروز به مردم منتقل کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم از پیام‌های بیدارگرانه آیات قرآن کریم آگاهی ندارند، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید نویسندگان در این روند به آن توجه داشته باشند، اعتقادات مختلف مسلمانان با رویکردهای مختلف مذاهب اسلامی است. نویسندگان قرآنی و متعهد باید توجه داشته باشند که آثار آنها وحدت مسلمانان را سست نکند و با بیان جزئیاتی که اختلاف در آن است، جریان بیداری اسلامی را به سوی اختلافات داخلی پیش ببرند.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه مسلمان به‌ویژه نویسندگانی که در حوزه بیداری اسلامی و قالب‌های مختلف ادبی فعالیت می‌کنند، باید افق دید خود را گسترده‌تر کنند و برای دست‌یابی به آرمان‌های بزرگ بکوشند، تصریح کرد: اختلافات متعدد اجتهادی در میان مسلمانان وجود دارد، اما باید به این موضوع توجه کرد که تمام مذاهب اسلامی با نقاط مشترک و مؤلفه‌های واحدی به یکدیگر پیوند می‌خورند؛ از این‌رو، نویسندگان قرآنی و متعهد باید در راستای روشنگری اذهان مردم حرکت کنند و اختلافات کوچک را کنار بگذارند.

بخش دیگر سخنان آذرشب به نقش مؤسسات دین‌پژوهی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در جریان‌سازی بیداری اسلامی اختصاص داشت. وی نقش پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فعال در عرصه دین‌پژوهی این حوزه را بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: باید کوشید تا فضای گفتمان دینی میان مذاهب گوناگون و پژوهشگران قرآنی ایجاد شود تا علاوه بر تبادل اطلاعات میان نویسندگان و پژوهشگران دینی، تعامل آنها را نیز فراهم کرد. از این رو، فضای مجازی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فعال در امور فرهنگی و دینی به خوبی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

این مدرس دانشگاه تهران به مؤلفه‌های مهم و اصلی در این امر اشاره کرد و افزود: موضوعات مختلفی هست که می‌توان در راستای جریان‌سازی بیداری اسلامی به آن توجه داشت و آنها را مورد بررسی قرار داد که از جمله این موضوعات، بررسی پیشینه تمدن اسلامی است. نویسندگان دینی باید با بررسی پیشینه تمدن اسلامی و پیشرفت‌هایی که جامعه اسلامی در عرصه‌های مختلف دینی و علمی تجربه کرده بود، دلایل و اسباب عقب‌افتادگی علمی را نیز مطرح کنند.

آذرشب در پایان تأکید کرد: بعد از بررسی عوامل عقب‌افتادگی علمی مسلمانان، نوبت به بررسی این موضوع از منظر قرآن کریم و جست‌وجوی راه‌های برون‌رفت از این معضل از منظر آیات وحی می‌رسد. نویسندگان و پژوهشگران دینی باید با تأمل بر آیات مصحف شریف این موضوعات را بررسی و استخراج کنند و در اختیار دیگر مسلمان قرار دهند. 

کد خبر 164740
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز