همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم «تلاوت» با تکمیل بخش‌های مختلف خود در ادامه اقدام به تشکیل بخشی به نام «اتاق حفظ» خواهد کرد تا ارتباطی دوسویه بین قرآن‌آموز و مدرسان حفظ قرآن شکل گیرد.

قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اعلام این خبر گفت: پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان با عنوان «تلاوت» به تدریح در حال تکمیل شدن و تبدیل به یک سایتی جامع برای جمع‌آوری علوم و فنون قرآنی و ارائه آن به کاربران است. میزان مراجعه به این پایگاه طی ماه‌های اخیر، جهش خوبی داشته است، البته با نقطه مطلوب همچنان فاصله وجود دارد.

آموزش آنلاین صوت و لحن قرآن

وی ایجاد فضایی برای عرضه آموزش مجازی قرآن و انجام ثبت نام‌های اینترنتی آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی را از دلایل افزایش مراجعات به این سایت برشمرد و افزود: بخش آموزش مجازی صوت و لحن، هم‌اکنون در مرحله آزمایش است. طبق این طرح، 100 نفر از متعلمان از اقصی نقاط کشور به صورت آنلاین با استاد این دوره محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی در ارتباط هستند. این ارتباط طبق جدول زمان‌بندی که در اختیار این افراد قرار گرفته است، انجام می‌شود. چندین جلسه از این دوره سپری شده است.

بحرالعلوم عنوان کرد: مرحله آزمایشی این دوره آموزشی مجازی، این موضوع را به اثبات رسانده است که اجرای این شیوه آموزشی در شهر تهران، نتایج مثبتی را به همراه داشته است و در دیگر شهرها نیز نتایج مرحله آزمایشی در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: این شیوه راهی است برای اینکه کلاس‌های آموزشی در فضای مجازی و با هزینه پایین شکل گیرد. اینگونه عدالت آموزشی نیز رخ داده و هر فردی در هر نقطه کشور می‌تواند از برترین استادان این فن، آموزش‌های تخصصی را دریافت کند.

برپایی مسابقه روزانه بر روی سایت تلاوت

بحرالعلوم در ادامه از اختصاص بخشی به نام «مسابقه روزانه» قرآنی بر روی پایگاه تلاوت خبر داد و عنوان کرد: این مسابقه در یک بازه زمانی سه ماهه به اجرا گذاشته می‌شود و به صوت روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی هر سه ماه یک بار برگزیدگان خود را معرفی می‌کند. اما طی روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی سؤالات این مسابقه، سمت و سوی دیگری خواهد داشت و مرتبط به این ایام نیز خواهد بود.

وی اظهار کرد: آموزش‌های بارگذاری شده بر روی سایت تلاوت شامل؛ نماز، حفظ، تجوید، صوت و لحن قرآن و ... است که همچنان در حال تکمیل است. از بخش آموزش حفظ قرآن، استقبال خوبی صورت گرفته است.

شکل‌گیری اتاق حفظ (Hefz room)

بحرالعلوم عنوان کرد: در این سایت بخشی به نام اتاق حفظ (Hefz room) به زودی راه‌اندازی می‌شود که در آن فایل‌های متنی و صوتی آموزش حفظ قرآن همراه با برنامه‌های روزانه و راهنمای حافظ تعبیه می‌شود و ارتباط با قرآن‌آموز از طریق اتاق حفظ دوسویه خواهد بود. همچنین اذان‌های مختلف ایرانی و غیر ایرانی و تفسیر آیت‌الله ضیاء‌آبادی نیز بر روی سایت بارگذاری خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: پیش از این بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم، تعدادی از تلاوت‌های قاریان بنام ایرانی و مصری قرار گرفته بود که در حال افزایش و تکمیل این آرشیو هستیم. «بانک اَعلام قرآنی» نیز با جمع‌آوری نکات مطرح شده در قرآن، پیرامون 20 موضوع قرآنی بر روی سایت قرار گرفته است. 

کد خبر 159637
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز