همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آموزش و مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از تشکیل مرکز قرآنی در این سازمان طی آینده‌ای نزدیک خبر داد و تأکید کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز قرآنی با ثبات‌تر و تخصصی‌تر شدن آموزش‌ها و مسابقات قرآن در سطح کشور و اجرای مأموریت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است.

قرآن

ولی یاراحمدی، مدیرکل دفتر آموزش و مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: مجموعه قرآنی سازمان اوقاف تحت عنوان دفتر امور دینی، در قبل از انقلاب اسلامی هم فعالیت داشته و قاریانی را برای تلاوت به کشور دعوت می‌کردند که نهایتاً بعد از انقلاب این مجموعه تقویت شد و بعدها به نام دفتر آموزش و مسابقات قرآن تغییر نام داد.

یاراحمدی افزود: در دوره‌های اخیر این دفتر به عنوان اداره کل آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه شناخته می‌شود و ان‌شاء‌الله در آینده نزدیک در یک سطح بالاتر به عنوان مرکز قرآنی سازمان اوقاف ادامه فعالیت خواهد داد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان اوقاف قصد دارد در زیر مجموعه خودش سازمانی را راه‌اندازی کند که صرفأ متولی مسابقات و آموزش قرآن باشد، گفت: شاید کاری شبیه به این کار باشد، اما ما به عنوان سازمان به این قضیه نگاه نمی‌کنیم بلکه این اداره به عنوان مرکز قرآن سازمان اوقاف شناخته خواهد شد.

هدف از راه‌اندازی مرکز قرآن قدرتمندتر شدن فعالیت‌های قرآنی در آینده است

یار احمدی در ادامه به اهدافی که از راه‌اندازی این مرکز دنبال می‌شود اشاره کرد و گفت: هدف از این کار قدرتمندتر شدن، با ثبات‌تر و نیز تخصصی‌تر کردن فعالیت‌ها در راه اجرای مأموریت‌های قرآنی است که بتوانیم مأموریت‌هایی را که بر عهده سازمان اوقاف است، در شکل کارشناسی‌تری انجام دهیم تا توسعه فعالیت‌های قرآنی را با شتاب بیشتر در پی داشته باشد.

مدیرکل دفتر آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سازمان اوقاف برگزاری مسابقات رسمی قرآن در کشور را بر عهده دارد که تا کنون سی و چهار دوره را در رشته‌های مختلف برگزار کرده است؛ علاوه بر مسابقات قرآن یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان اوقاف برگزاری مسابقاتی مانند مدیحه‌سرایی، همخوانی قرآن، اذان و ابتهال است که در طول سال و در زمان‌های معین برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در رشته حفظ کل و قرائت تحقیق مرحله بین‌المللی نیز برگزار می‌شود که تا کنون 28 دوره آن در سطح بین‌المللی و در داخل کشور برگزار شده است و یکی از موفق‌ترین مسابقات جهان اسلام به حساب می‌آید که از لحاظ قدمت برگزاری سومین کشور برگزار کننده مسابقات بین‌المللی قرآن در دنیا هستیم.

رتبه سوم ایران در قدمت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

یاراحمدی عنوان کرد: در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با 53 دوره برگزاری در صدر است و قدیمی‌ترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کند و پس از آن عربستان با 33 دوره برگزاری، دوم است و جمهوری اسلامی ایران هم با برگزاری 28 دوره رتبه سوم را در بین مسابقات بین‌المللی دارد که در سال 91 بیست و نهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به تأثیر این مسابقات در پُر رنگ شدن نقش جمهوری اسلامی در مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: این مسابقات در بُعد جهانی توانسته است اعتبار قابل توجه‌ای را برای کشورمان و نیز معرفی فعالیت‌هایی که در کشور برای توسعه فرهنگ قرآنی انجام می‌گیرد، داشته باشد.

وی در ادامه به بحث محافل قرآنی پرداخت و گفت: در بخش محافل قرآنی، یکی از وظایف اصلی ما ساماندهی این محافل در کشور است به طوری که در قبل و مخصوصاً بعد از انقلاب به شکل بسیار گسترده‌ای با دعوت از قاریان مصری و حضور در محافل قرآنی استان‌ها سهم عمده‌ای را در توسعه و توجه مردم به قرآن و حضورشان در این محافل دارد و به نوعی انگیزه ورود به عرصه آموزش و یادگیری قرآن و نهایتاً بالا رفتن سطح کیفی تلاوت‌های قاریان محسوب می‌شود، همچنین تلاوت‌هایی که در شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود اغلب آرشیو ضبط شده‌ای از این محافل قرآنی است که توسط سازمان اوقاف برگزار شده است.

امسال 250 محفل قرآنی در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی برگزار شده است

یاراحمدی افزود: فقط در سال جاری در حدود 250 محفل قرآنی در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی و در ماه مبارک رمضان در 31 استان کشور با حضور قاریان مصری برگزار شد که البته محافل قرآنی که در حاشیه سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در هرمزگان برگزار شده است به این تعداد محفل قرآنی اضافه خواهد شد. مطمئناً در سال آینده این محافل قرآنی از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجه‌ای خواهد داشت.

مدیر کل دفتر آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در بخش اعزام به مسابقات بین‌المللی کشورهای اسلامی، ما یک روند را با همکاری کمیته اعزام برای انتخاب افراد پشت سر می‌گذاریم و سپس آن‌ها را به نمایندگی از کشور برای حضور در این مسابقات آماده و اعزام می‌کنیم که در این بین و قبل از اعزام، برخی دوره‌های آمادگی را برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

اعزام هر ساله کاروانی 32 نفره از فعالان قرآنی به مراسم معنوی حج تمتع

وی در ادامه به بحث اعزام هر ساله کاروانی 32 نفره از فعالان قرآنی به مراسم معنوی حج تمتع اشاره و عنوان کرد: در بخش اعزام به حج تمتع هر ساله کاروان قرآنی نور جهت اجرای محافل قرآنی ساماندهی می‌شوند که اعضای این کاروان از بین قاریان منتخب استا‌ن‌ها که در مرحله استانی مسابقات قرآن رتبه‌های اول تا سوم را به دست آورده‌اند دعوت می‌شود و آزمون مجددی از آن‌ها گرفته می‌شود تا نفرات برتر آن آزمون به همراه گروه‌هایی از پیشکسوتان قرآنی کشور و نیز گروه‌های تواشیح که هر ساله در مسابقات سراسری رتبه‌های اول و دوم را کسب می‌کنند، به حج اعزام شوند. این گروه مجموعاً یک کاروان قرآنی 32 نفره را تشکیل می‌دهد که با برگزاری دوره‌هایی آماده اعزام به این سفر معنوی می‌شوند.

یاراحمدی گفت: گزارشی در دست داریم نشان دهنده این است که طی سال‌های گذشته قریب به 400 محفل و تلاوت بسیار خوب در ایام برگزاری مراسم حج برای مسلمانان حاضر در این مراسم معنوی اجرا شده است که تأثیر به‌سزایی خواهد داشت و ما این سفر معنوی را در راستای تشویق جوانان می‌دانیم، به همین دلیل است که روند انتخاب اعضای این کاروان اعزامی روند متفاوتی است.

سازوکار حمایت از حافظان کل قرآن فراهم شده است

مدیر کل دفتر آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به برنامه‌های این سازمان برای حمایت از حافظان قرآن اشاره کرد و افزود: ما وظیفه حمایت از حافظان قرآن کریم را نیز بر اساس مصوبه‌ای که اخیراً شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسانده است بر عهده داریم. بر این اساس ما مأموریت حمایت از حافظان کل قرآن کریم که در حال تحصیل در دانشگاه هستند را داریم که سازو‌کار آن فراهم شده است و افرادی که دارای مدرک تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی در رشته حفظ کل قرآن کریم باشند و نیز نفرات برتر مسابقات سازمان اوقاف طی سال‌های گذشته و نفرات اول مسابقات بین‌المللی، پس از شرکت در آزمونی که برای سنجش صحت سطح محفوظات‌شان اجرا می‌شود با همکاری معاونت فرهنگی و راهبردی ریاست جمهوری حمایت لازم را با پرداخت کمک هزینه تحصیلی این عزیزان به عمل خواهیم آورد.

وی در مورد برنامه‌های آموزشی این سازمان گفت: در بحث آموزش نیز هر ساله ما مسئولیت برگزاری آزمون اعطای مدرک کارشناسی ارشد به حافظان کل قرآن کریم را داریم که هر ساله این آزمون با همکاری و تعاملی که با سازمان سنجش داریم برگزار و نفرات برگزیده را جهت اعطای مدرک به سازمان سنجش معرفی می‌کنیم؛ در بخش آموزش اصل برگزاری مسابقات قرآن یک بار آموزشی ویژه‌ای دارد اما به طور تخصصی بحث آموزش را در چند سال اخیر به طور جدی‌تری دنبال کرده‌ایم و نفرات برگزیده مسابقات شهرستانی برای راه‌یابی به مسابقات استانی باید در دوره‌های آموزشی که در استان‌ها برگزار می‌شود شرکت کنند و این دوره‌های آموزشی را بگذرانند و بعد به مسابقات استانی راه یابند.

برگزاری دوره‌های آموزشی خاص

مدیرکل دفتر آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه اظهار کرد: برای ارتقاء سطح قاریان و حفاظ استانی که به مرحله کشوری راه می‌یابند دوره‌های آموزشی خاصی را برگزار کرده‌ایم که در سال جاری این دوره‌ها در مشهد مقدس با دعوت از اساتید برجسته و حضور قاریان بانو و آقای منتخب استان‌ها برگزار شد و الان در تحلیل نتایج مسابقات تاکنون تأثیر این دوره‌های آموزشی به طور مشخصی قابل مشاهده بوده است.

یاراحمدی عنوان کرد: ترکیب نفرات راه یافته به مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن در دوره اخیر از استان‌های محرومی است که در گذشته هیچ وقت به این سطح از مسابقات نمی‌رسیدند، به طوری که ما در این دوره از رقابت‌ها در بخش قرائت شاهد رقابت شرکت کنندگانی از 16 استان محروم بودیم که پیش از این شرکت کنندگانی را در این مرحله نداشتند.

کد خبر 162571
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز