همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی با اشاره به لزوم استفاده از فرصت به دست آمده نوروز برای مطالعه آثار دینی و قرآنی، بر ضرورت ایفای نقش رسانه ملی برای ارتقای سرانه مطالعه آثار دینی و قرآنی تأکید کرد.

قرآن

منصور واعظی، دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان اینکه میان اوقات فراغت و مطالعه رابطه مستقیم وجود دارد، اظهار کرد: در راستای این ارتباط مستقیم، با افزایش اوقات فراغت، سرانه کتابخوانی نیز ارتقاء می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام نوروز گفت: به همه استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا به غیر از روز اول فروردین، برخی از کتابخانه‌های مراکز استان‌ها در ایام نوروز به ارائه خدمات بپردازند تا مردم بتوانند در این فرصت پنج روزه ایام عید نیز از کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: انتشار کتابچه‌هایی با عنوان «مهرورزی» از دیگر اقداماتی است که به منظور ارتقای سرانه مطالعه انجام می‌دهیم. در این راستا متقاضیان می‌توانند این کتابچه‌ها را از کتابخانه‌های عمومی دریافت کنند.

وی به ارائه توضیحاتی درباره دفترچه‌های «مهرورزی» پرداخت و گفت: این دفترچه شامل بخش‌هایی است که از آن جمله می‌توان به «چیزهایی بنویسیم از جنس خودمان»، «اگر جای فرزند شهید مصطفی احمدی‌روشن بودم به رهبرم می‌گفتم...»، «مصرف کالاهای خارجی»، «همسفر با قهرمان کتاب‌های خوانده شده»، «خاطرات دید و بازدیدها»، «اخلاق»، «تصمیمات سال آینده»، «کمک در پیشرفت کشور»، «راه‌های ترغیب خواندن کتاب»، «صرفه‌جویی در مصرف برق»، «دانشمندان ایرانی» و «نقاشی» اشاره کرد.

واعظی اظهار کرد: دفترچه‌های «مهرورزی» به صورت رایگان و برای افزایش سرانه مطالعه در همه کتابخانه‌های عمومی کشور عرضه می‌شود. خانواده‌ها پس از کامل کردن دفترچه‌ها می‌توانند آن را به کتابخانه‌ها تحویل دهند و در نهایت به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

وی عنوان کرد: پوستری برای مسابقه «مهرورزی» طراحی شده است که این پوسترها در محلات، مدارس، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مساجد نصب شده است تا افرادی که عضو کتابخانه نیستند در جریان برگزاری مسابقه باشند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: بخشی از ایام نوروز با به جا آوردن صله ارحام سپری می‌شود و اسلام بر این موضوع تأکیدات بسیاری داشته است. همچنین بخشی از زیبایی‌های نوروز آن است که سنت الهی و اسلامی صله رحم در آن تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: رسانه ملی معمولا برنامه‌های متنوعی را در ایام نوروز پیش‌بینی می‌کند که البته همه موارد جای خود را دارد، اما خواندن و مطالعه کردن آثار دینی و قرآنی از موضوعات مهمی است که رسانه ملی و دیگر رسانه‌های عمومی کشور باید برای ارتقای آن و ایجاد انگیزه در میان مخاطبان تلاش کنند.

واعظی اظهار کرد: ایام نوروز فرصت خوبی برای مطالعه افراد است و باید این فرصت را غنیمت شمرد تا به نحو شایسته‌ای از این اوقات بهره‌مند شد. اهدای کتاب به عنوان عیدی از دیگر اقداماتی است که افراد در ایام نوروز می‌توانند انجام دهند. اگر این اتفاق از سوی بزرگان فامیل و والدین رخ دهد، زمینه تشویق دیگر اعضا به کتابخوانی فراهم می‌شود و در نهایت شاهد ارتقای سرانه مطالعه خواهیم بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به افراد جامعه توصیه کرد تا در کنار صله ارحام، زمان مشخص و ثابتی را برای مطالعه اختصاص دهند. 

کد خبر 164257
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز