همشهری آنلاین: یک مترجم و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه آموزش‌های قرآنی در ایام نوروز ممکن است موجب سبک شدن قرآن برای کودکان و نوجوانان شود، تأکید کرد: صدا و سیما در ایام نوروز باید مفاهیم قرآنی و دینی را در لابلای برنامه‌های کودک و نوجوان بگنجاند.

قرآن

ابولفضل بهرام‌پور، مترجم و مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره بر لزوم انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب در ایام نوروز و انجام فعالیت‌های متعدد از سوی خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: هرچند که ممکن است تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای انس و الفت بیشتر با قرآن باشد اما از این فرصت باید به گونه‌ای بهره گرفته شود که موجب دلزدگی کودکان و نوجوانان از قرآن و آموزه‌های قرآنی نشود.

بهرام‌پور با بیان اینکه کودکان و نوجوانان بیشتر تمایل دارند که از تعطیلات نوروزی برای تفریحات، دید و بازدیدها و گردش و... استفاده کنند، گفت: در ایام نوروز که کودکان و نوجوانان درگیر عیدی گرفتن، دید و بازدید و مسافرت و ... هستند ممکن است اگر فعالیت‌های قرآنی و آموزش قرآن مطرح شود موجب سبک شدن قرآن در نزد آنان شود و پدران و مادران باید در این ایام با هوشمندی و زیرکی کامل برخورد کنند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز امکان آموزش‌های رسمی قرآن به کودکان و نوجوانان وجود ندارد، افزود: هرچند که در این ایام ممکن است امکان انجام فعالیت‌هایی مانند حفظ قرآن، روخوانی و روان‌خوانی و... وجود نداشته باشد اما دستگاه‌های دولتی می‌توانند برنامه‌ریزی خاصی در این حوزه داشته و به انجام فعالیت‌های تبلیغی در جهت ایجاد انس و الفت با قرآن بپردازند و آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی را در قالب برنامه‌های خود بیان کنند.

این کارشناس قرآنی با اشاره به نقش اثرگذار صدا و سیما در ایام نوروز عنوان کرد: رادیو و تلویزیون باید با بهره‌گیری از کارشناسان این حوزه به تولید و پخش برنامه‌هایی بپردازند که علاوه بر دارا بودن جنبه تفریحی و سرگرمی به بیان غیرمستقیم مفاهیم و آموزه‌های قرآنی نیز بپرازد.

بهرام‌پور با اشاره به برخی برنامه‌های تفریحی که همزمان با ایام نوروز در سطح شهر انجام می‌شود، افزود: سازمان‌ها و نهادهای مختلف در لابه‌لای برنامه‌های تفریحی و سرگرمی خود که برای نوروز در نظر می‌گیرند باید برنامه‌های ویژه‌ای با محوریت قرآنی برای کودکان و نوجوانان در نظر بگیرند و این برنامه‌ها را برای خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان اجرا کنند.

مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآنی با عنوان «قرآن بخوانید، عیدی بگیرید» اقدام موثری است که باید همزمان با تعطیلات نوروز در سطح شهر و در مراکز فرهنگی ـ هنری مورد توجه قرار گیرد؛ به این دلیل که این برنامه‌ها علاوه بر اینکه جنبه تشویقی دارند موجب ایجاد انس و الفت بیشتر با قرآن نیز می‌شوند.

وی در پایان با یادآوری اینکه برخی از خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند به آموزش‌های قرآنی در ایام نوروز برای فرزندان خود بپردازند، اظهار کرد: این امر بستگی به شرایط و ظرفیت درونی هر خانواده دارد و ممکن است که برخی از خانواده‌ها تسلط بیشتری بر اوضاع درونی خانه داشته و بتوانند این امر را بدون اینکه موجب دلزدگی فرزندانشان از قرآن شود انجام دهند اما به هر حال در این زمینه باید با احتیاط رفتار کنند. 

کد خبر 164250
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز