همشهری آنلاین: مسئول ستاد اقامه نماز در همایش «گسترش اخلاق اسلامی» اظهار کرد: گسترش اخلاق جز با توجه به قرآن میسر نمی‌شود؛ اگر در حوزه‌ و دانشگاه‌ها قرآن و نهج‌البلاغه به خوبی تبیین نشود، نمی‌توان شاهد گسترش اخلاق اسلامی در جامعه بود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مسئول ستاد اقامه نماز کشور، امروز، 9 بهمن‌ماه، در همایش «گسترش اخلاق اسلامی» به ایراد سخنانی پرداخت و با اشاره به قسم‌های یاد شده در مورد اخلاق در قرآن کریم، تصریح کرد: در قرآن کریم یازده قسم در مورد اخلاق در سوره مبارکه «ضحی» آمده است.

رئیس ستاد اقامه نماز عنوان کرد: گسترش اخلاق جز با گسترش قرآن میسر نمی‌شود، اگر در حوزه‌ و دانشگاه‌ها قرآن و نهج‌البلاغه به خوبی تبیین نشود، نمی‌توان شاهد گسترش اخلاق اسلامی در جامعه بود.

وی اخلاق اسلامی را صرف نظر از عقاید شخصی و در نظر داشتن مصلحت جمعی دانست و بیان کرد: افراد جامعه در برخی از موارد حتی در عبادات خود با تضعیف حقوق دیگران می‌خواهند به امیال شخصی خود دست پیدا کنند که این عمل چیزی جز یک عبادت غیر اخلاقی نیست. اگر پیش‌نماز اصلاح شود عموم مردم و نمازگزارن نیز ناخودآگاه و به طور غیرمستقیم اصلاح و هدایت می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این امر که ابلیس به معاد، نبوت و خالق خویش ایمان داشت، تصریح کرد: تنها امری که سبب رانده شدن شیطان از درگاه الهی شد تکبر و غرور وی بود. همچنین هر گاه مال و اموال سبب جمع شدن افراد به سوی ما بشود باید از این امر حذر کرد چرا که محبوبیت دست خدا است و با اسارت در دنیا محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به کم کاری دستگاه‌های تعلیم و تربیت در مورد تأثیر لقمه حرام در زندگی انسان اظهار کرد: متاسفانه در دنیای امروز کمتر در مورد تأثیرات سوء لقمه حرام در زندگی انسان‌ها بحث می‌شود. در قرآن کریم برای حج یک آیه و در مورد زکات 32 آیه وجود دارد و این امر نشان‌دهنده این است که لقمه‌ای که زکات آن داده نشده باشد از چه اهمیتی برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اخلاق را امری فطری دانست و ادامه داد: توجه قرآن به امر اخلاق بحثی گسترده است که ریشه آن را نیز می‌توان در توحید یافت. برخی کشورهای پست منطقه به دنبال آمریکا رفتند تا از ارزش و اهمیت برخوردار شوند اما اکنون سرنوشت آنان همچون؛ صدام و .. دیدنی است چرا که به دنبال ارزش و احترام از سوی خداوند متعال نبوده و غفلت کردند که پروردگار به مورچه نیز رزق و روزی می‌دهد.

مسئول ستاد اقامه نماز کشور، در ادامه سخنان خود اولین خونریزی بشر را حاصل نزاع هابیل و قابیل عنوان کرد و ادامه داد: چیزی جز تکبر باعث از بین رفتن محبت برادری در دل قابیل نبود. از بین رفتن خوی انسانی در وی سبب شد تا اولین جنایت بشریت رخ دهد.

وی نماز را بهترین نماد برای ترویج مسائل اخلاقی برشمرد و اضافه کرد: در نماز بهداشت با وضو، ورزش با رکوع و سجود، نشاط با خشک نکردن آب وضو، انسانیت و ادای دین مردم با باطل کردن نماز در وقت مطالبه قرض، توجه به مردم با رعایت بهداشت فردی و... میسر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرآن را معیار و ملاک دانست و با بیان اینکه هر چه در جامعه کنونی رخ می‌دهد و مسئولان و روسا به مبدع بودن آن افتخار می‌کنند در قرآن وجود دارد، گفت: کسی حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد، قرآن تمام نمونه‌ها را بیان کرده است.

مسئول ستاد اقامه نماز در بخش دیگری از سخنان خود عمل صالح را در قرآن، عصبانی کردن دشمن تبیین کرد و گفت: شرکت در انتخابات و راهپیمایی نیز سبب غیظ دشمنان ایران اسلامی می‌شود و می‌توان از این راه نیز در راه اخلاق اسلامی گام برداشت.

کد خبر 158734
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز