همشهری آنلاین: بیست و ششمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران ‌صبح امروز با قرائت پیام آیت‌الله‌‌العظمی صافی گلپایگانی در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه بیست و ششمین جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان ایران، ‌صبح امروز، دوم آذرماه، با قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و با حضور آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، جلیل دارا، مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم کشور و سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط «نقی‌پور»، مجری برنامه به قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی پرداخت.

در بخشی از این پیام خطاب به دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره آمده است: «اینجانب این مقام را که شما دارا هستید گرامی می‌دارم و آن را با افتخار می‌ستایم. نور، کتاب مبین هدایت، راهنما به راه‌های سلامت و نجات دهنده از تاریکی‌ها؛ این عناوین برجسته و ممتاز و بی‌رقیب و بی‌نظیر، وصف این کتاب است که هرچه در آن بیشتر تدبر شود بر انسان ظاهرتر می‌شود و ظلمت‌ها، جهل و گمراهی‌های گوناگون را می‌شکافد و قرآنیان را به سوی درجات بالاتر و بالاتر علم و آگاهی و بیداری و معرفت پرواز می‌دهد».

سپس جلیل دارا، ‌مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، به سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است، از ایجاد پنج سرای قرآنی در پنج نقطه کشور برای آموزش قرآن در سطوح مختلفی چون روخوانی، تفسیر و تدبر در قرآن خبر داد.

وی وجود مکتب وحیانی در دین اسلام را وجه ممیزکننده دین اسلام از سایر تمدن‌ها و هویت‌ها دانست و اظهار کرد: انسانی که در این مکتب وحیانی تربیت می‌شود،‌ تمام نیت، حرکت و دغدغه‌اش وحیانی و الهی است در حالیکه در سایر مکتب‌ها از جمله اومانیسم،‌ ارضای خواسته‌ها و غرایض بشری انسان در محوریت قرار می‌گیرد.

جلیل دارا قرآن و آموزه‌های الهی را مرکزیت تحولات منطقه معرفی و عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مرکزیت و محوریت مقاومت در برابر رژیم‌های استکباری است و امروز می‌توانیم بگوییم که ایران مرکزیت قرآن در جهان اسلام را هم داراست.

‌مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه تحصیل رسالت اصلی دانشگاه‌ها است، بیان کرد: با این وجود باید در کنار تحصیل، تذهیب و تربیت و مهم‌تر از آن انس با قرآن میان دانشجویان و اساتید وجود داشته باشد، امری که متمایزکننده دانشگاه اسلامی از دانشگاه غیر اسلامی است.

در ادامه آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با بیان اینکه حرکت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید در دو بُعد و مسیر انجام شود، اظهار کرد: مسیر اول فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه، پدافند فرهنگی و مسیر دوم فرهنگ‌سازی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری از اهمیت پدافند فرهنگی در دانشگاه‌ها سخن به میان آورد و عنوان کرد: تا زمانی که یک پدافند قرهنگی به صورت کامل انجام نشود، حرکت‌های فرهنگ‌ساز نتیجه نخواهند داد.

وی اظهار کرد: متأسفانه امروزه اکثر فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در زمینه فرهنگ طراحی می‌شود در بُعد دوم یعنی فرهنگ‌سازی است و به پدافند فرهنگی کمتر اهمیت داده می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه کلمه فرهنگ در کشور ما متفاوت با این کلمه در سایر ملت‌هاست، ‌گفت: در جامعه ما فرهنگ مترادف با هویت دینی بوده و فعالیت‌های فرهنگی نیر همان فعالیت‌های دینی به شمار می‌روند.

وی بر احیای فرهنگی و جایگزین کردن ارزش‌های دینی به جای ارزش‌های غیر دینی و به جا مانده از دوران‌های گذشته از جمله دوران پهلوی تأکید کرد و افزود: باید در دانشگاه‌ها فضای قرآنی به وجود بیاوریم، به گونه‌ای که یک قرآن‌شناس و قرآن‌خوان در محیط دانشگاه به عنوان یک عنصر ارزشی و در صدر شخصیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه قرار بگیرد.

یادآور می‌شود، 408 متسابق دانشجو شامل 200 دانشجوی پسر و 208 دانشجوی دختر از عصر امروز، چهارشنبه دوم آذرماه تا صبح جمعه، چهارم آذرماه در هشت رشته تقسیر، قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ پنج، 10 و 20 جزء و حفظ کل قرآن در دو مرحله مقدماتی و نهایی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به رقابت می‌پردازند.

 

کد خبر 152017
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز