یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس خبرگان از نهادهاى ابتکارى در نظام سیاسى کشور است که براى اولین بار، با تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران در حقوق اساسى مطرح شده است.

خبرگان

با تأسیس نظام جمهورى اسلامى ایران در سال ۱۳۵۷، گرایش و توجه محققان و اندیشوران حوزه مطالعات سیاسى - اجتماعى به ابعاد این حوزه‏‌هاى مطالعاتى و نقش آن در عرصه‏هاى حکومت و اداره جامعه بیشتر شد.

اما شرایطى که در سال‏هاى آغازین انقلاب و سپس شروع جنگ تحمیلى بر کشور تحمیل شد، مجال تحقیقات نظرى و کاربردى عمیق و بلند مدت را از محققین گرفت.

تا این که در تیرماه 1362 مجلس خبرگان رهبرى، آغاز به کار کرد که بى‏شک یکى از ارکان مهم و حساس نظام در مقابله با هجوم بى شائبه دشمنان نظام اسلامى است.

حساسیت مسئولیت مجلس خبرگان و تأثیر عمیق و گسترده آن در سرنوشت نظام اسلامى و آینده آن، به صورتى است که بنیان‏گذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى‏(ره) این مسئولیت را در رأس همه مسئولیت‏ها قلمداد نموده و هشدار دادند که کوچک‏ترین سهل‏انگارى و مسامحه و کوچک‏ترین اعمال نظرهاى شخصى و خداى نخواسته تبعیت از هواهاى نفسانى که ممکن است این عمل شریف الهى را به انحراف کشاند، بزرگ‏ترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد.

از این رو، انجام این وظیفه سترگ در قبال نهاد رهبرى و حراست از صیانت آن، از کسانى ساخته است که خود در سطح بالایى از بینش اجتماعى، خودسازى اخلاقى و دانش فقهى باشند.

در واقع مجلس خبرگان از نهادهاى ابتکارى در نظام سیاسى کشور است که براى اولین بار، با تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران در حقوق اساسى مطرح شده است. حضور فعال این مجلس، پشتوانه اطمینان‏بخشى در جهت صیانت نظام به ویژه در لحظه‏هاى مخاطره‏آمیز است.

مجلس خبرگان رهبرى با توجه به نیازهاى فکرى و علمى کشور و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبرى، در اجلاسیه11/28/1371 مسئولیت پژوهش در موضوع حکومت اسلامى را بر عهده دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى گذارد.

بر اساس این مصوبه، مرکز تحقیقات در سال 1372 به منظور تبیین، تعمیق و توسعه اندیشه سیاسى اسلام در موضوع حکومت اسلامى تأسیس شد که گستره فعالیت‏هاى آن در دو سطح داخل و خارج با اولویت داخل کشور است.

کد خبر 73274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز