همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با تأکید بر اینکه از دیپلماسی عمومی و رسمی در مقابله با هتک حرمت قرآن به نحو شایسته‌ای استفاده نشده، گفت: در قبال این اقدام موهن تنها به محکوم‌کردن‌ها و صدور بیانیه بسنده کرده‌ایم در حالی که باید یک اقدام عملی و بازدارنده انجام شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در نشست «هتک حرمت قرآن؛ واکاوی علل، پیامدها و راهکارهای مقابله» که پیش از ظهر امروز، 15 اسفندماه، در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشارکت بی‌نظیر مردم در انتخابات مجلس تجلی مردم‌سالاری دینی بود.

وی افزود: دشمن از دهه‌های گذشته برنامه‌ریزی کرد که اگر نتوانست برای جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شود، به نحوی دل انقلابیون و کسانی که پای نظام خود ایستاده‌اند را سرد کند، نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد و مردم را از پای صندوق‌های رأی و راهپمایی 22 بهمن به منازلشان بکشد تا شکست خود را تحت پوشش قرار دهد.

نماینده مجلس هشتم با اشاره به تلاش غرب برای اشاعه شعار جدایی دین از سیاست، خاطرنشان کرد: غرب به نحوی تلاش می‌کرد تا چهره نامبارکی از فعالان عرصه دینی نشان دهد و دین را عامل عقب‌ماندگی کشورها و ملت‌ها معرفی کند؛ اما بر اثر جمهوری اسلامی، نه تنها این نقشه‌ها با شکست مواجه شد، بلکه روز به روز کارآمدی دین در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه سیاست آشکار می‌شود.

وی تصریح کرد: با شکل‌گیری موج بیداری اسلامی و الگوگرفتن کشورها از انقلاب اسلامی، دشمن بیش از گذشته خشمگین شده است و عده و عُده‌ای که در اختیار دارد را برای شکست انقلاب اسلامی بسیج کرده و تلاش مضاعفی در این زمینه دارد.

افتخاری حضور سربازان غرب را در کشورهای منطقه به منظور ایجاد حلقه ناامن برای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: فشارهای علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، موضع‌گیری در کشورهای خلیج فارس، کشتارها در کشورهای مختلف اسلامی و حمایت از عربستان و دیگر مزدوران استکباری در منطقه و تلاش برای نشان دادن ترکیه به عنوان پرچم‌دار کشورهای اسلامی به این منظور است که انقلاب‌ها و بیداری اسلامی در منطقه را تحت تأثیر قرار دهند و سیاست‌های آنها را با خود هماهنگ کنند و بتوانند نیمه‌سنگری برای دفاع از اسرائیل در منطقه شکل دهند.

مسلمانان نشان دادند در قبال اقدمات مذبوهانه سکوت نمی‌کنند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس ادامه داد: اینجاست که حضور چندین ساله غرب در افغانستان معنا پیدا می‌کند؛ حضوری که به بهانه استقرار دموکراسی و دفاع از حقوق ملت افغانستان شکل گرفت، اما هویت، فرهنگ و تمدن آنها را لگدمال کرد و جز ناامنی برای آنها به ارمغان نیاورد.

مسئول امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جلسه اخیر این مجمع به منظور بررسی آخرین اوضاع کشورهای اسلامی گفت: کشورهای اسلامی از حضور بیگانگان در کشور خود به شدت نفرت دارند و برنامه‌های کلانی در حوزه دینی ـ قرآنی و دیگر مسائل پیاده کرده و نیروهایی نیز تربیت کرده‌اند.

وی به واکنش مردم افغانستان در برابر اقدام موهن سربازان آمریکایی پرداخت و گفت: مردم شجاع و متدین افغانستان نشان دادند که در برابر اقدامات موهن و حرکات مذبوهانه استکبار سکوت نمی‌کنند.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: اگر چه این اقدام بسیار موهن و غیر قابل تحمل برای همه مسلمان‌ها بود، اما می‌تواند آغازی برای انسجام مردم و گروه‌های مختلف مسلمان در افغانستان شود؛ در این کشور که گروه‌هایی که نه به خاطر اختلاف مذاهب، بلکه به خاطر داشتن سلیقه‌های گوناگون سیاسی، انسجام نداشتند، اما شهادت برهان‌الدین ربانی و همچنین این اقدام موهن می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا این گروه‌ها به خود بیایند و بدانند که دشمنی که به ظاهر خود را دوست نشان می‌دهد و از قشرهای مختلف حمایت می‌کند، برای دستیابی به اهداف و مطامع خود دست به این اقدامات می‌زند.

منتخب مردم تهران در مجلس هشتم با بیان اینکه تنها راه نجات مردم افغانستان تحقق آیه شریفه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» است، گفت: اگر این فرصت که دشمن برای آنها به عنوان تهدید برای آنها در نظر گرفته است، به خوبی استفاده شود، گام مؤثری در راه انسجام بین مردم و گروه‌های مختلف و همچنین ایجاد وحدت و همدلی بین کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدام موهن سربازان آمریکایی اولین اقدام و آخرین اقدام نخواهد بود؛ زمانی اخرین اقدام موهن غرب نسبت به ارزش‌های اسلامی خواهد بود که مسلمانان دنیا با یکدیگر متحد و هماهنگ حرکت کنند و نگذارند که دشمن در بین آنها رخنه کند.

پارلمان کشورهای اسلامی اقدامات دشمن را رصد کنند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در مورد راهکارهایی برای مقابله با اقدامات موهن استکبار گفت: برای جلوگیری از صورت گرفتن این نوع اقدامات لازم است از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده شود؛ بخشی از این ظرفیت در آیسسکو و برخی نیز در سازمان کنفرانس اسلامی قرار دارد.

افتخاری همچنین به نقش‌های پارلمان‌های کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: پارلمان‌ها نیز می‌توانند با اقداماتی هماهنگ و با اطلاع‌رسانی دقیق و به روز و با برقراری ارتباطاتی منسجم و قوی، ضمن رصد برنامه‌های دشمن و اقدامات شایسته در مورد آنها، گاه اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه‌ای انجام دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پارلمان‌ها می‌توانند در نشست‌های بین‌المجالس، به ویژه در اجلاس پارلمان‌های کشورهای اسلامی برای جلوگیری از این اقدمات موهن برنامه‌ریزی کنند و مؤثر باشند تا فرهنگ و نگاه قرآنی در جهان حاکم شود.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تجربه موفق تشکیل فراکیسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی و ارائه پیشنهاد تشکیل آن به پارلمان‌های جهان اسلام اظهار کرد: این الگوی موفق به پارلمان کشورهای اسلامی ارائه شد تا آنها نیز این تجربه را به کار گیرند، به ویژه با وقوع بیداری اسلامی در منطقه جا دارد که به کشورهای اسلامی منتقل شود تا یک فراکسیون قرآن و عترت جهان اسلام شکل گیرد.

وی با تأکید بر اینکه از دیپلماسی عمومی و رسمی در این راستا به نحو شایسته‌ای استفاده نشده است، گفت: در قبال این اقدام موهن تنها به محکوم‌کردن‌ها و صدور بیانیه بسنده کرده‌ایم؛ به نظر می‌رسد باید یک اقدام عملی و بازدارنده صورت گیرد.

افتخاری تصریح کرد: دشمن جهان اسلام قرآن را خوب شناخته، اما قرآنیان را نشناخته است؛ آنها دانسته‌اند که قرآن کتابی است که اگر جوامع بخواهند بر اساس آن حرکت کنند، مشکلات آنها حل می‌شود و این باعث می‌شود، آنها به اهدافشان نرسند. این در حالی‌ است که مسلمانان در برابر اقدامات موهن در برابر دشمن منسجم‌تر می‌شوند.

صندوق حمایت از گسترش فعالیت‌های قرآنی خالی نماند

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام تشنه علومی است که برگرفته از قرآن کریم باشد، گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم این علاقه و تشنگی را پاسخ دهیم. شورای توسعه فرهنگ قرآنی که حاصل دغدغه فعالان قرآنی بود، احساس کرد که به عنوان مثال جهاد دانشگاهی نباید تنها به روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم اکتفا کند؛ کار اصلی این است که رسالت جهادی خود را با نگاه قرآنی به انجام برساند و گام بلندی در جهت پاسخ‌گویی به خواسته‌های ملل مختلف با تکیه بر قرآن کریم بدهد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به بی‌توجهی مسئولان به حوزه فعالیت‌های قرآنی گفت: فعالیت‌های قرآنی نه در بودجه‌دهی اولویت دارد و نه در نگاه دولت، و نه مسئولان برای ترویج فعالیت‌های قرآنی وارد عمل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش پرورش از منابع داخلی خود برای محقق کردن فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم هزینه می‌کند، در حالی‌که از بودجه نیم‌درصد فعالیت‌های قرآنی تاکنون بهره‌مند نشده است.

افتخاری تصریح کرد: تا وقتی که این نگاه در بین مسئولان وجود دارد، نمی‌توانیم نمره قابل قبولی برای مقابله و ایستادگی زیربنایی و مبنایی در برابر هجمه‌های دشمن داد.

منتخب مردم تهران در مجلس هشتم افزود: صرف بیانیه دادن و محکوم کردن اقدامات موهن استکبار کفایت نمی‌کند و این تنها گام اول و کوچکی در این راستاست.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان به تشکیل صندوق حمایت از گسترش فعالیت‌های قرآنی در کشور اشاره کرد و گفت: این اقدام، بسیار مبارک و ارزشمند است، اما انتظار داریم که صندوق خالی نباشد و بتواند به موقع از فعالیت‌های حمایت کند. 

کد خبر 162825
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز