همشهری آنلاین: رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: نمایندگانی از 65 کشور اسلامی و غیر اسلامی از پنج قاره جهان در این دوره از مسابقات حضور دارند و 550 مقاله به بخش داوری همایش پژوهش‌های قرآنی ارسال شده است.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی ‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، 22 خردادماه، طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی قرآن را بزرگترین نعمت الهی به تمام بشریت برشمرد و گفت: قرآن مجید خود را فروفرستاده‌ شده از جانب خالق جهان معرفی می‌کند. در کلام معصومین‌(ع) نیز قرآن تجلیگاه خداوند بیان شده است که پروردگار عالم خواسته است تا با این کتاب مقدس خود را به مخلوقاتش متجلی کند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه تمسک‌جویان به کتاب الهی در دنیا و آخرت همه مواهب را از آن خود خواهند کرد؛ مهیا شدن فرصتی دیگر برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن را توفیقی دانست که برای این سازمان حاصل شده است و افزود: این رویداد جهانی 28 خرداد‌ماه، همزمان با مبعث رسول اکرم‌(ص) در سالن همایش‌های برج میلاد تهران آغاز به کار خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه نمایندگانی از 65 کشور اسلامی و غیر اسلامی در این دوره از مسابقات حضور دارند، گفت: ویژگی بیست و نهمین دوره، حضور متسابقانی از پنج قاره جهان است. رقابت‌های قراء و حافظان کل قرآن کریم از 29 خرداد‌ماه تا دوم تیرماه در حضور هیئت داوران انجام می‌شود.

رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران از رسانه‌ها خواست تا آواز روح‌بخش این مسابقات را به سراسر کشور برسانند و تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن همانند سال‌های قبل، همزمان با برگزاری، دو همایش «تجلیل از بانوان فعال قرآنی» را 31 خردادماه و همایش «پژوهش‌های قرآنی» را اول تیرماه خواهد داشت.

وی از دریافت 550 مقاله به بخش داوری همایش پژوهش‌های قرآنی خبر داد و گفت: از این تعداد، 500 مقاله به پژوهشگران کشورمان تعلق دارد. همچنین در همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی از 29 نفر از بانوان تجلیل خواهد شد.

محمدی تعداد اعضای هیئت داوران را 14 نفر اعلام کرد و افزود: 9 نفر از این داوران خارجی و پنج نفر از کشورمان هستند. نمایندگان کشورمان نیز در رشته حفظ کل از استان اصفهان و در رشته قرائت از استان خوزستان حضور خواهند داشت.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگاران از اجرای برنامه‌های جانبی ویژه متسابقان، شامل زیارت مرقد مطهر امام خمینی(ره)، بازدید از جماران و موزه دفاع مقدس خبر داد.

وی از اختصاص سهم امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از بودجه نیم‌درصد فعالیت‌های قرآنی سال 90 خبر داد و گفت: این سازمان نیز با بهره‌مندی از این بودجه، جوایز نفرات برتر بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را تا 50 درصد افزایش داده است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری همزمان رقابت‌‌ها در دو رشته حفظ کل و قرائت تحقیق را یکی از ویژگی‌های مسابقات قرآن ایران نسبت به دیگر کشورها اعلام کرد و همایش پژوهش‌های قرآنی را نیز از دیگر ویژگی‌های بارز این مسابقات برشمرد.

وی در ادامه از خیرین خواست تا موقوفات منفعتی را برای امور قرآنی اختصاص دهند و افزود: هم‌اکنون اکثر خیرین موقوفات قرآنی را برای امور انتفاعی اختصاص می‌دهند که به مراکز قرآنی تبدیل می‌شوند. این‌ها در ادامه هزینه‌بر خواهند بود که بهتر است برای امور قرآنی، موقوفاتی منفعتی که عوایدی دارد از سوی خیرین اختصاص یابد.

محمدی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورمان را ادای تکلیف نسبت به قرآن برشمرد و آن را حاصل اتحاد و مشارکت مردمی دانست و گفت: به برکت قرآن کریم بیداری اسلامی در جهان حاصل شد و بسیاری از فرعون‌های زمان که مهره‌های دست‌نشانده استکبار بودند، براساس تعالیم قرآن کریم و با بیداری ملت‌ها از تخت سلطنت به زیر کشیده شدند.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان گفت: پس از اهانت اشخاص خبیثی به قرآن کریم، سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام شماره حسابی از خیرین داخل کشور و حتی خارج از ایران خواست تا با کمک خود، زمینه تهیه و توزیع مصحف شریف را در سطح وسیع فراهم کنند تا این قرآن‌ها به صورت وقف در اختیار همگان قرار گیرد. تقاضا داریم که رسانه‌ها در مدت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به این موضوع نیز بپردازند و آن را رسانه‌ای کنند.

کد خبر 173766
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز