دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد بن عبد الله که در تورات و برخى کتب آسمانى احمد نامیده شده است،۱۷ ربیع الاول به دنیا آمد

آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پیش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را احمد نامیده بود.

وی آخرین پیامبر الهى، بنیان‏گذار حکومت اسلامى و نخستین معصوم در دین مبین اسلام است.

حضرت محمد (ص) در روز جمعه، 17 ربیع الاول عام الفیل برابر با سال 570 میلادى (به روایت شیعه) به دنیا آمد.

عام الفیل، همان سالى است که ابرهه، با چندین هزار مرد جنگى از یمن به مکه یورش آورد تا خانه خدا (کعبه) را ویران سازد و همگان را به مذهب مسیحیت وادار سازد؛ اما او و سپاهیانش در مکه با تهاجم پرندگانى به نام ابابیل مواجه شده، به هلاکت رسیدند و به اهداف شوم خویش نایل نیامدند. آنان چون سوار بر فیل بودند، آن سال به سال فیل (عام الفیل) معروف گشت.

عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قصّى بن کلاب بن مرّة بن کعب بن لوىّ بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان. از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است که هرگاه نسب من به عدنان رسید، همان جا نگاه دارید و از آن بالاتر نروید.

اما در کتاب‏هاى تاریخى، نسب آن حضرت تا حضرت آدم(ع) ثبت و ضبط شده است که فاصله بین عدنان تا حضرت اسماعیل، فرزند ابراهیم خلیل الرحمن(ع) به هفت پشت مى‏رسد.

پیامبر (ص) از 27 رجب سال چهلم عام الفیل (610 میلادى)، که در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شده بود، تا 28 صفر سال یازدهم هجرى، که رحلت فرمود، به مدت 23 سال عهده‏دار امر رسالت و نبوت بود.

آن حضرت علاوه بر رسالت، به مدت 10 سال امر زعامت و زمامدارى مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت.

پیامبر (ص) دوشنبه 28 صفر، بنا به روایت بیشتر علماى شیعه و دوازدهم ربیع الاول بنا به قول اکثر علماى اهل سنّت، در سال یازدهم هجرى، در سن 63 سالگى، در مدینه وفات یافت.

مرقد مطهر آن حضرت، در مسجد النبى در مدینه قرار دارد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 85880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز