همشهری‌آنلاین: مرحله داوری فراخوان آثار هنری بخش دانشگاهی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دقایقی پیش با حضور داوران رشته‌های شرکت کننده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، مرحله داوری فراخوان آثار هنری بخش دانشگاهی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دقایقی پیش با حضور داوران رشته‌های شرکت کننده برگزار شد. آثار هنری بخش هنری نمایشگاه در رشته‌های پوستر، نقاشی، نقاشی‌خط، عکس و خوشنویسی به نمایش در آمده که امشب 20 مرداد داوری شد. البته داوری بخش خوشنویسی و نقاشی‌خط فردا برگزار خواهد شد.

در مراسم داوری این آثار، سعید شریفی داور بخش نقاشی‌خط و خوشنویس اظهار کرد: آنچه مشخص است آثار هنری بخش دانشگاهی نمایشگاه نسبت به سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، چراکه امسال تنوع موضوعات نسبت به گذشته بیشتر شده است. همین تنوع نیز باعث رشد آثار شده است.

وی افزود: یکی از امتیازات آثار این است که تنها دانشجویان بخش هنرها در این بخش شرکت نکرده‌اند، بلکه کلیه دانشجویان توانسته‌اند کارهای خود را به نمایش بگذارند.

این استاد نقاشی‌خط و خوشنویسی درباره نقاط قوت آثار چنین گفت: از مقایسه آثار این دوره با سال قبل می‌توان دریافت که هنرمندان جوان از مشاوره اساتید فن بهره برده‌اند تا کارشان به لحاظ کیفی از استانداردهای لازم بهره‌مند شود.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: هنرمندان جوان باید این مهم را درک کنند که شرکت در چنین برنامه‌هایی باید با دغدغه قلبی انجام شود، زیرا هنر قرآنی تا نشات گرفته از ایمان خالقش نباشد تاثیرگذار نخواهد بود.

در بخش دیگری از این مراسم، امیر فرهاد بخشی مدرس گرافیک و عکاسی دانشگاه تهران که داوری بخش عکس و پوستر آثار را بر عهده دارد، بیان کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی در بخش دانشگاهی به هنرمندانی که علاقمند به کارهای دینی هستند کمک می‌کند تا ضعف‌های کارهای خود را بشناسند، چراکه ناآگاهی در این عرصه می‌تواند کار را در دام شعارزدگی گرفتار کند.

وی ادامه داد: در ضمن برگزاری اینگونه برنامه‌ها کمک می‌کند که استعدادهای جوان که کمتر فرصت خودنمایی پیدا کرده‌اند شناسایی شوند، همچنین به واسطه برگزاری این بخش به نوعی از هنر قرآنی حمایت می‌شود.

بخشی در ادامه تاکید کرد: البته خیلی بهتر بود که آثار در پرداختن به موضوعات قرآنی دید خود را وسیع‌تر کنند، همانگونه که در بخش «بیداری اسلامی» هنر عکاسی به خوبی توانسته بیانگر رهنمود قرآن در شکل‌گیری این جریان اسلامی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تبلیغات برای حضور بهتر هنرمندان آنگونه که باید انجام نشده است، درصورتیکه با بهره‌گیری از تبلیغات مناسب می‌توان دامنه مخاطبان چنین برنامه‌هایی را بیشتر کرد.

در بخش پایانی مراسم هم، کامران شریفی داور بخش عکس نمایشگاه بیان کرد: حضور جوانان در عرصه هنر قرآنی به خودی خود، امری پسندیده است که باید بیشتر حمایت شود، زیرا در این موقعیت که هنر غربی سعی دارد مخاطبان خود را بیشتر کند باید با حمایت از هنر قرآنی و ملی از خود‌باختگی فرهنگی جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: متاسف هستم که این را می‌گویم، اما من به شخصه شعار‌زدگی را شاخصه اصلی بسیاری از آثار حاضر می‌دانم، در صورتیکه هنری که می‌خواهد عنوان قرآنی را یدک کشد باید متفکر و ژرف‌نگر باشد.

شریفی تاکید کرد: البته هنرمندان جوان به تنهایی نمی‌توانند به کیفیت برتری در عرصه هنر قرآنی دست پیدا کنند، بلکه نیاز است که با برگزاری کارگاه‌های هنری این موقعیت برای آنان فراهم شود.

این استاد عکاسی در پایان خاطرنشان کرد: البته نباید از یاد برد که برگزاری چنین برنامه‌ای خود، یک کارگاه است که به هنرمندان جوان این فرصت را می‌دهد که کارهایشان در معرض دید اساتید قرار گیرد تا به نوعی نقاظ ضعف و قوت کارشان هم شناسایی شود.

در پایان این گزارش یادآور می‌شود که اسامی برگزیدگان تمامی بخش‌های فراخوان آثار هنری بخش دانشگاهی در روز پایانی نمایشگاه اعلام خواهد شد.

کد خبر 180612
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز