همشهری آنلاین: عضو شورای شعر آئینی سازمان صدا و سیما، استفاده از ابزار هنر را در ارتقای نگاه مردم به مطالعه قرآن و سایر کتب دینی کارآمد دانست و افزود: در این راستا مسئولان فرهنگی کشورمان باید با برنامه‌ریزی دقیق و نکته‌سنجی به توسعه و ارتقای فرهنگ مطالعه قرآن روی آورند.

قرآن

مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی سازمان صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، درباره سرانه مطالعه قرآن و ادعیه گفت: مردم همان‌گونه که خود را ملزم به فریضه نماز می‌دانند، همان قدر هم مقید به مطالعه قرآن هستند؛ اما باید در نظر داشت که در نظر گرفتن قرائت قرآن در سرانه مطالعه لطفی به قرآن نمی‌کند.

وی افزود: اعمال مطالعه قرآن و ادعیه در سرانه مطالعه ممکن است مسئولان را نسبت به سرانه مطالعه دچار خوشبینی کند؛ چرا که آمار‌ها چند برابر می‌شود و مسئولان را دچار این توهم می‌کند که تلاش‌هایی در زمینه ارتقای سرانه مطالعه صورت گرفته است؛ در حالی که این گونه نیست.

محدثی‌خراسانی با اشاره به انسی که مردم مسلمان و به ویژه ایرانیان با مطالعه قرآن دارند، تصریح کرد: مطالعه قرآن یک امر ذاتی در وجود تمام مسلمان به ویژه هموطنان ما است و جدا از تلاش‌هایی است که دست‌اندرکاران فرهنگی در این راستا انجام می‌دهند.

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس گفت: مردم زیاد به این آمارها توجهی ندارند، ولی اگر مطالعه قرآن و نهج‌البلاغه و ادعیه به صرف خواندن نباشد، نوعی مطالعه محسوب می‌شود و می‌توان آن را در سرانه مطالعه گنجاند، به شرطی که متولیان فرهنگی ما برنامه‌ریزی و تلاش کرده باشند، در این حالت می‌توانند آن را در سرانه مطالعه خود قرار دهند.

وی استفاده از ابزار هنر را در ارتقای نگاه مردم به مطالعه قرآن و سایر کتب دینی کارآمد دانست و عنوان کرد: هنر می‌تواند نقش موثری در این باره داشته باشد. به طور مثال سریال «یوسف پیامبر» نمونه کار هنری بود که در نگاه مردم به قرآن بسیار تاثیر داشت؛ چراکه قصه این فیلم برگرفته از قرآن مجید بود. علاوه بر این سینما، شعر و سایر هنر‌ها در خدمت این جریان و در گسترش و عمق‌بخشی به این نگاه می‌تواند بسیار موثر باشند.

وی در پایان از انتشار سه مجموعه شعر مربوط به جشنواره دفاع مقدس خبر داد که کار ویرایش آنها به اتمام رسیده است. این آثار شامل مجموعه شعر «میدان‌های تحریر»، «لغت نامه ماهیان» و «پرنده در سرزمین من به پرواز در آمده است» می‌شود.

کد خبر 182012

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز