همشهری آنلاین: رئیس سابق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با انتقاد از عدم برگزاری نظامند جلسات کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور گفت: درحال حاضر روند این کمیسیون به سمت کندی پیش رفته است.

قرآن

رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به مباحث حوزه قرآن‌پژوهی و طب به دستگاه ذیربط ایجاد روش تحقیق در این حوزه اشاره کرد و افزود: براساس تقسیمی که در منشور توسعه قرآنی صورت گرفته است؛ وظیفه اصلی در این حوزه بر عهده کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور است و هم‌اکنون مسئولیت این حوزه بر عهده وزارت بهداشت است.

این پزشک ادامه داد: با توجه به اینکه مجموعه اعضا این کمیسیون از بخش‌های دانشگاهی، حوزوی و نهادهای مختلف قرآنی تشکیل می‌شود باید موضوع را در دستور کار قرار دهند تا در این مجموعه تدوین و به مراکز مربوطه ابلاغ شود.

قربانی به لزوم تشکیل کارگروهی برای پژوهش در این زمینه اشاره کرد و افزود: گرچه چند سالی است که کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور تشکیل شده ولی همچنان قدم‌های اولیه هم در راه اهداف این کمیسیون برداشته نشده است.

رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: البته با اقداماتی که معاونت پژوهشی وزارت بهداشت در راه‌اندازی کنگره‌های قرآن‌پژوهی و طب انجام داده می‌توان از توجه ویژه‌ این مجموعه جهت روی‌آوری محققان علاقه‌مند به این حوزه خبر داد که منجر به شناسایی افراد بسیاری در این حوزه شده ولی در همین حد نیز باقی مانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: باید اولویت‌بندی در مرحله‌ عمل کردن به زمینه قرآن‌پژوهی و طب شکل بگیرد و حمایت‌های خاصی از محققان و پژوهشگران در پی انجام پروژهای تحقیقاتی مختلف لحاظ شود؛ لازم است کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور با جدیت بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازد.

قربانی با بیان اینکه وزارت بهداشت بایستی نقش جدی‌تری را در این حوزه ایفا کند، ادامه داد: در شرایط فعلی که بسیاری از محققان می‌توانند در رشته‌های دیگری به تحقیق و پژوهش بپردازند و شاید در آن مباحث نیز شاهد توجه بیشتری باشند، وقتی به سمت مباحث قرآنی با گرایش علم پزشکی آمدند؛ قاعدتا اگر حمایت‌ها و تشویق‌های مناسبی از این افراد انجام شود مسلما به نتایجی خواهیم رسید که الگویی برای سایر کشورها خواهد شد.

رئیس سابق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به سابقه تشکیل کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور اشاره کرد و افزود: براساس منشور توسعه قرآنی کشور 4 کمیسیون مشخص در چهار وزارتخانه مسئول فعالیت‌های قرآنی و پاسخگویی به مباحث این حوزه شدند که وزارت آموزش پرورش مسئول کمیسیون آموزش‌های عمومی، وزارت ارشاد مسئول فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و در حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی نیز دو وزارت علوم و بهداشت مسئول شده‌اند که مصوبه آن طی جلسه‌ای در شورای توسعه قرآنی کشور و با حضور ریاست جمهور مشخص و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: این کمیسیون از دو سال گذشته با ریاست شخص وزیر بهداشت آغاز به کار کرده است که سابق بر این یک انسجام خوبی در آن شکل گرفته بود و جلسات و کارگروه‌های محتلف آن به خوبی در حال فعالیت بود که حتی در نزدیک به 6 جلسه برگزار شده آن وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشت.

بنا به گفته قربانی درحال حاضر روند این کمیسیون به سمت کندی پیش رفته است.

رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: سابق بر این با فاصله‌ای یکی، دو ماهه این کمیسیون با حضور اعضای خود جلسات را تشکیل می‌داد ولی هم اکنون نیز به یک سال است خبری از برگزاری جلسات کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور نیست.

قربانی افزود: البته در این زمینه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که عضوی از این کمیسیون است تلاش‌های را در این زمینه انجام داده است که تلاش‌های این معاونت نیز قابل تقدیر است ولی چون مجموعه هدایت و هماهنگی اهداف و وظائف کمیسیون در مجموعه معاونت دانشجویی و فرهنگی متمرکز است باید حمایت بیشتری از آن انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مطالعات میان‌رشته‌ای لازمه تحقق مقوله قرآن‌پژوهی و طب است؛ مناسب است پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی به حوزه قرآن پژوهی وارد شوند و یا قرآن‌پژوهان حوزه‌های علمیه در رشته‌‌های پزشکی ورود پیدا کنند، تصریح کرد: در جلسات نخست کمیسیون نیز این موضوع مطرح و 17 نوع فعالیتی را که باید در این حیطه انجام شود را اولویت‌بندی کرده بودیم که یکی از مباحث آن موضوعات میان رشته‌ای و ارتباطی بود که باید به شکل متقابل انجام شود.

قربانی با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین دانشجو و طلبه در این زمینه وجود ندارد ادامه داد: دانشجوی ما که در مراکز آموزش عالی تربیت می‌‌شود باید نگاهی کاملا منطبق بر اهداف اسلامی، انقلابی و قرآنی داشته باشد و هم طلبه‌ای که در حوزه تربیت می‌شود، نه تنها در حوزه دینی بلکه باید آشنا به علوم مختلف، شرایط، زمان و آگاه به علوم مختلف داشته باشد، بایست هر فردی که به این موضوع ورود پیدا می‌کند از یک روند و مراحلی برخوردار باشد که به نتایج ایده‌آلی دست پیدا کند.
مهدی صالحی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مباحث کمیسیون در حال پیگیری ست

همچنین موارد عنوان شده توسط مهدی صالحی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص به تعویق افتادن چندماهه کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور به این شرح است که مباحث کمیسیون با توجه به حوزه تخصصی که در مباحث بهداشت و سلامت این مجموعه وجود دارد در حال پیگیری ست و در حال ادامه فعالیت این امور هستیم.

صالحی ادامه داد: کمیسیون‌هایی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور پیش‌بینی کرده بود شامل3 بخش آموزش عمومی، ترویج و تبلیغ و کمیسیون پژوهشی است که در چهار وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مباحث مربوط به این حوزه به شکل جدی مطرح می‌شود.

وی افزود: با توجه به حوزه تخصصی مسائل مربوط به بهداشت و سلامت و گستره این امور، از ابتدا در تلاش بوده‌ایم که این کمیسیون به صورت تخصصی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی و پذیرفته و چندین نشست مفید نیز در خصوص مطالب این حوزه برگزار شده است.

سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در آخرین نشست این کمیسیون شخص وزیر بهداشت مصصم بوده‌اند تا مباحثی که در کمیسیون مطرح می‌شود، مطالبی باشد که نیازمند نظر اعضای این مجمع بوده و بدون نظر اعضای کمیسیون راهبردی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت معتقد به انجام فعالیت‌های کلان‌تری در کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور بوده، تصریح کرد: این امر نیز مستلزم فعال‌تر شدن شورای معین، مشورتی و کمیته‌های راهبردی قرآن‌پژوهی و طب است تا مطالب غنی‌تری را برای کمیسیون آماده کنیم.

صالحی افزود: از همین جهت نیز مباحث مربوط به کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت کشور مقداری به تعویق افتاده که در تلاشیم طی سال نشست‌های این حوزه را با توجه به تنگناهای زمانی که اعضای این کمیسیون دارا هستند با یک دستور جلسه‌ای غنی‌تر و مناسب‌تری برگزار کنیم تا اعضای که در این نشست حضور پیدا می‌کنند بتوانند در مسائل کلان‌تری به ارائه نظر بپردازند.

مباحث مربوط به قرآن‌پژوهی و طب در جامعه نامفهوم باقی مانده است

سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر نیز مقدمات شورای‌های معین این کمیسیون با برگزاری جلساتی از قبیل نشست شورای سیاست‌گذاری قرآن‌ و طب وزارت بهداشت در حال آماده سازی است، ادامه داد: مباحث مربوط به حوزه قرآن‌پژوهی و طب علیرغم نیازهای موجود در جامعه همچنان مقداری نامفهوم باقی مانده و به همین دلیل نیز مقرر شده تا صاحب‌نظران این حوزه مقداری بر روی مباحث قرآن‌پژوهی و طب بحث کرده تا دستور جلسه نیز مقداری روشن‌تر به کمیسیون ورود پیدا کند.

کد خبر 184334
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز