همشهری آنلاین: از طریق برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌توانیم فرهنگ و آموزه‌های اسلام راستین را به‌نمایش گذاشته و الگویی از اسلام حقیقی ارائه دهیم؛ در حقیقت، اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی پاسخی قاطع و دندان‌شکن به توهین‌ها علیه مقدسات مسلمانان است.

قرآن

علی قاسم البهادلی، حافظ عراقی و نماینده این کشور در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: ما می‌توانیم با نهادینه‌کردن فرهنگ اسلام حقیقی در میان شرکت‌کنندگان قاری و حافظ، نیروهایی توانمند برای نشر فرهنگ اصیل اسلامی پرورش دهیم و آن‌ها می‌توانند با حضور در صحنه‌های بین‌المللی اعم از مسابقات و جشنواره‌ها عاملی در گسترش فرهنگ حقیقی و ارزشمند اسلام باشند.

وی افزود: از طریق برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم می‌توانیم فرهنگ و آموزه‌های اسلام راستین را به‌نمایش گذاشته و الگویی از اسلام حقیقی ارائه دهیم؛ در حقیقت، اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی پاسخی قاطع و دندان‌شکن به توهین‌ها علیه مقدسات مسلمانان است.

این دانشجوی علوم اسلامی با اشاره به توهین علیه ساحت نبی مکرم اسلام(ص) گفت: فعالان قرآنی می‌توانند در این عرصه به‌طور جدی وارد عمل شده و با محکومیت توهین به پیامبر اسلام به وظیفه خود عمل کنند و در حقیقت، اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن عاملی اساسی در ریشه‌‌کن کردن اهانت‌های وارده در حق مسلمانان است.

این حافظ قرآن عراقی خاطرنشان کرد: قطع رابطه اقتصادی با کشورهای موهن به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام از دیگر راهکارهای مقابله با توهین به مقدسات است و کشورهای اسلامی می‌توانند تعامل اقتصادی خود را با این کشور قطع کنند.

وی در ادامه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را عاملی مهم در تقویت حفظ قرآن و گرایش افراد به حفظ و تلاوت این کتاب الهی دانست و گفت: قاریان و حافظان با شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن با افراد و شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شوند که سبب آشنایی آنان با تجارب یکدیگر می‌شود.

علی قاسم عنوان کرد: برگزاری مسابقات قرآن ویژه جوانان سبب تربیت نسلی فعال در زمینه نشر علوم و معارف قرآنی می‌شود، که در مجموع سبب تقویت فرهنگ اسلامی و قرآنی می‌شود.

این حافظ عراقی افزود: همچنین مسابقات قرآنی در افزایش انگیزه افراد در حفظ قرآن بسیار مؤثر است، بنده خود این تجربه را داشتم، زیرا من در یکی از مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ شرکت کردم و با کودکی آشنا شدم که کل قرآن را حفظ کرده بود، من نیز مصمم شدم که تمامی آیات قرآن کریم را حفظ کنم، بنابراین این حافظ کوچک این انگیزه را در من به‌وجود آورد و عاملی شد که من کل قرآن را حفظ کنم و برگزاری چنین مسابقاتی نیز انگیزه‌ فعالیت‌های قرآنی را دو چندان می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر حفظ قرآن بر افراد، خاطرنشان کرد: اگر تعالیم قرآن کریم در افراد نهادینه و فرهنگ قرآنی در منش و رفتار افراد مجسم شود، به‌طور حتم افراد از گمراهی به‌دور خواهند ماند.

علی قاسم البهادلی در پایان اظهار کرد: متأسفانه به‌دلیل مشغله‌های کاری و تلاش زیاد برای تأمین معیشت در شرایط کنونی افراد قادر به پیگیری حفظ قرآن یا تلاوت آن به‌طور مستمر نیستند؛ لذا افراد کمی موفق به حفظ کل قرآن شده و بیشتر فعالان قرآنی تنها به حفظ مقدار کمی از قرآن بسنده می‌کنند. امیداوریم با برنامه‌ریزی‌های منسجم و فعالیت مستمر و حمایت معنوی مسئولان قرآنی کشورها، شرایط لازم برای انجام فعالیت‌های مستمر قرآنی بیش از پیش مهیا شود.

کد خبر 184837
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز