همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی مهمترین عامل کاهش وقف قرآن‌های خطی را سلب اعتماد مردم از مراکز نگه‌دارنده اینگونه آثار دانست واطلاع رسانی را بهترین عامل برای تغییر این وضعیت پیشنهاد کرد.

قرآن

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، مهمترین عامل تشویق مردم به وقف قرآن‌های خطی و نفیس را اطلاع‌رسانی موثر در این باره دانست و اعلام کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید از امکانات سازمان صدا و سیما‌ و سایر رسانه‌ها برای تشویق مردم در این حوزه استفاده کند.

وی در همین رابطه عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید برای توسعه این رویکرد وارد جریان شود تا با حفظ قرآن‌های خطی و نفیس، مردم را به وقف نسخه‌های قرآن کریم تشویق و ترغیب کند.

افتخاری با اظهار اینکه برای حمایت از خیرین واقف قرآن، بهترین کار ایجاد بخشی ویژه برای ساماندهی به نسخه‌های قدیمی و خطی قرآن‌ کریم است، افزود: به علت اینکه اعتماد مردم نسبت به مراکز نگهدارنده این گونه آثار کاهش یافته است، کمتر شاهد وقف چنین نسخی هستیم.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمیاب شدن نسخ خطی قرآن کریم، ادامه داد: گسترش فرهنگ وقف قرآن از این نظر که چنین نسخی نسبت به گذشته بسیار کمیاب شده‌اند نیازمند آن است که مسئولان فرهنگی کشورمان بیش از پیش در راستای حفظ این گونه آثار ارزشمند گام بردارند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری به وقف قرآن نیز توجه ویژه‌ا‌ی دارند، تصریح کرد: وقف قرآن‌های خطی و نفیس سنت پسندیده‌ای است که در گذشته بیشتر اعمال می‌شد، اما در این دوران مغفول مانده است.

افتخاری، متولی اصلی ایجاد فرهنگ وقف قرآن‌های نفیس و خطی را سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و گفت: سازمان اوقاف با همکاری وزارت ارشاد باید در این راه قدم بردارد و به طور کلی تسهیلات مالی و آئین‌نامه‌ای و قانونی راهگشای این حوزه به شمار می‌آیند.

کد خبر 187184
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز