همشهری آنلاین: یک کارشناس قرآنی عنوان کرد: دست‌اندرکاران و اجراکنندگان طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید تلاش کنند که به جای تأکید بر حفظ کل قرآن به حفظ موضوعی قرآن و آیات کاربردی و پیام‌های آسمانی تأکید داشته باشند و این طرح را با حفظ موضوعی آیات دنبال کنند.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نصیری، مدرس قرآن آستان قدرس رضوی و مربی قرآن آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان اینکه قرآن کتاب رفتار زندگی است و انسان می‌تواند خود را با قرآن بشناسد، گفت: در صورتی که نسل جدید قرآن را به خوبی بشناسند، به راحتی فرصت‌های زندگی خود را خواهند شناخت و دچار تاریکی‌های اخبار متفرقه سودجویان اقتصادی و سیاسی نمی‌شوند و در این صورت است که مسیر زندگی خود را به درستی انتخاب می‌کنند.

وی افزود: مزدوران جهان انسان را برای خودشان می‌خواهند و تلاش می‌کنند تا انسان را استعمار کنند، اما خداوند انسان را برای خودش می‌خواهد، پس در صورتی که تأکیدی بر حفظ قرآن از سوی مسلمانان وجود داشته باشد نیز به خاطر خود مسلمانان است.

مدرس قرآن آستان قدس رضوی در این بخش از سخنان خود با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، افزود: به نظر می‌رسد نظر مقام معظم رهبری در زمینه تربیت حافظان قرآن، حفظ موضوعی قرآن است و به همین دلیل دست‌اندرکاران و اجراکنندگان طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید تلاش کنند که به جای تأکید بر حفظ کل قرآن به حفظ موضوعی قرآن و آیات کاربردی و پیام‌های آسمانی تأکید داشته باشند.

این کارشناس قرآنی در این بخش از سخنان خود با اشاره به کتاب پیام‌های آسمانی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی که به بیان آیات زندگی و پیام‌های آسمانی برای دانش‌آموزان می‌پردازند، گفت: کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش باید اجرای طرح «نور» را با حفظ موضوعی آیات دنبال کنند و آیات زندگی و پیام‌های آسمانی متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان را استخراج کرده و از دانش‌آموزان بخواهند که این آیات را حفظ کنند.

این مربی قرآن با بیان اینکه در حفظ قرآن کریم، بیش از آنکه حفظ تمامی سوره‌ها و جزء‌های قرآن مورد توجه قرار گیرد، باید بر مفاهیم کاربردی و راهبردی دین و آیات قرآن تأکید شود، افزود: حفظ آیات قرآن بدون توجه به معانی و مفاهیم آیات هیچ نتیجه‌ و سودی برای مسلمانان نخواهد داشت و مسئولان اجراکننده طرح «نور» باید تمامی توجه خود را به حفظ موضوعی قرآن داشته باشند و در این مسیر از روش‌هایی بهره بگیرند که از این طریق دانش‌آموزان با حفظ معانی و مفاهیم قرآن آشنا شوند و در کنار حفظ آیات، دستورات قرآن را نیز عملی کنند.

حجت‌الاسلام نصیری در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه هر یک از موضوعات قرآنی یک قرآن است، گفت: کارایی و نتیجه‌ای که در حفظ موضوعی آیات وجود دارد، به طور قطع در حفظ کل وجود ندارد و البته حفظ موضوعی قرآن می‌تواند حتی در قالب بیان داستان‌های کوتاه قرآنی، قصص قرآنی، روایات و احادیث و ... دنبال شود.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام دوست دارند که مسلمانان فقط به حفظ آیات قرآن اکتفا کنند و به محتوای قرآن و مفاهیم قرآنی وارد نشوند، افزود: آمریکائی‌ها و صهیونیست‌ها حاضرند هر سرمایه‌گذاری داشته باشند تا مسلمانان به حفظ قرآن بپردازند، اما به محتوا و مفاهیم قرآنی عمل نکنند، زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که تمرکز بر محتوای قرآن و مفاهیم آیات از سوی مسلمانان، برای آنان خطرآفرین خواهد بود و معتقدند مسلمانان نباید با معانی و مفاهیم قرآن کاری داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، توجه به معانی و مفاهیم قرآن بوده است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ما فارسی زبان هستیم و اول باید پیام‌های قرآنی را بخوانیم و یاد بگیریم و پس از انس گرفتن با پیام‌های قرآن به حفظ آیات قرآن که به زبان عربی است، بپردازیم.

کد خبر 190257
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز