همشهری آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه بحث اختصاص بودجه در دانشگاه‌ها حالت سلیقه‌ای و چانه‌زنی پیدا کرده است، تأکید کرد: رواج چنین رویه‌ای جالب نبوده و شایسته نیست که بودجه‌های قرآنی بر اساس چانه‌زنی اختصاص یابد، بلکه باید آیین‌نامه‌ای در این زمینه تنظیم شود.

قرآن

مهدی فیض، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: تقسیم بودجه‌های قرآنی دانشگاه‌ها باید در یک جمع وسیع‌تر اتفاق بیفتد یعنی جمعی از مجموعه وزارت ارشاد که متولی این بودجه است تا وزارت علوم و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در زمان تقسیم بودجه حضور داشته باشند، علاوه بر همه این‌ها که باید در آن جمع کارشناسانی که متولی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها هستند نیز در این امر دخیل و صاحب‌نظر باشند.

در اختصاص بودجه قرآنی دانشگاه‌ها اقتضائات در نظر گرفته نشده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بیشتر خود وزارت ارشاد است که در اختصاص بودجه تصمیم گیرنده باشد، افزود: چون تقسیم بودجه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها از این طریق صورت نگرفته بود لذا چندان متناسب با اقتضائات و نیازهای دانشگاه‌ها تقسیم نشده است و علاوه بر آن طبیعتاً دارای نواقصی هم خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در مصوبه اخیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مقرر شد که در کمیته‌ای با حضور همین نمایندگانی که در ابتدا گفته شد بودجه تقسیم‌بندی شود تا هم تقسیم آن بهتر شود و هم بتوان نظارت بیشتری را بر روی آن اعمال کرد.

مهدی فیض در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه در اختصاص بودجه قرآنی دانشگاه‌ها اساس و معیار اختصاص بودجه را در نظر نگرفته‌اند، گفت: در تقسیم‌بندی اولیه هم، اقتضاء شرایط دانشگاه‌های مختلف دیده نشده بود و مشخص نشده بود که این تقسیم‌بندی باید بر اساس سرانه یا بر اساس الگوی دیگری صورت گیرد. در هر صورت این الگو مشخص نشده بود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا به بحث توانمندی دانشگاه‌ها در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی و رابطه آن با میزان دریافت بودجه قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه در تقسیم بودجه نه سرانه دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و نه توانمندی‌های خاصی که هر کدام از دستگاه‌ها می‌توانند داشته باشند مدنظر بود.

سلیقه‌ای شدن بحث اختصاص بودجه‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه بحث اختصاص بودجه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها حالت سلیقه‌ای و چانه‌زنی پیدا کرده است، گفت: رواج این روند جالب نبوده و شایسته نیست بودجه‌های قرآنی بر اساس چانه‌زنی اختصاص داده شود. در بحث بودجه‌های قرآنی فرایند تخصیص بودجه و فرایند هزینه‌کرد آن مشخص نشده است.

مهدی فیض در ادامه یکی از مشکلات بودجه اختصاص داده شده به دانشگاه‌ها را در معین نشدن فرایند هزینه‌کرد بودجه‌ها دانست و افزود: مشخص نشده است این بودجه وقتی به حساب دانشگاه واریز می‌شود، دانشگاه‌ها بر اساس چه فرایندی می‌توانند این بودجه‌ها را هزینه کنند، اختیار مصرف کردن این بودجه بر عهده چه کسی است؛ بر عهده رئیس دانشگاه، نهاد نمایندگی، شورای فرهنگی و یا معاون فرهنگی است. آیین‌نامه‌ای برای هزینه کردن بودجه‌ها تعیین نشده و لذا در دانشگاه‌ها هم ابهام ایجاد شده است و برخی از دانشگاه‌ها اصلاً نتوانسته‌اند این بودجه را هزینه کنند.

مشخص نبودن فرایند هزینه‌کرد بودجه در دانشگاه‌ها

وی در ادامه گفت‌وگوی خود به خبرنگار ایکنا گفت: به نظر من باید آیین‌نامه هزینه‌کرد بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تدوین شود یا حداقل اینکه تصمیم گیرنده اصلی این بودجه‌ها در دانشگاه‌ها مشخص شود؛ در هر صورت منبع تصمیم‌گیرنده درباره بودجه قرآنی را مشخص کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد میزان بودجه‌ اختصاص یافته به برنامه‌های قرآنی در این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: بودجه قرآنی که در سال 1391 برای ما در نظر گرفته شده است 370 میلیون تومان بوده است که تاکنون نزدیک به 50 درصد آن محقق شده است.

محقق شدن 50 درصد از بودجه قرآنی دانشگاه علمی کاربردی

مهدی فیض بار دیگر با تأکید بر اینکه رقم اختصاص یافته بر اساس سرانه و میزان گستردگی دانشگاه اختصاص داده نشده است، گفت: اگر قرار بود بر اساس سرانه دانشگاه بودجه‌ها قرآنی اختصاص می‌یافت این رقم بسیار بیشتر می‌شد. دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای 500 هزار دانشجو است یعنی تقریباً 30 برابر یک دانشگاه عادی اما در اختصاص بودجه نزدیک به دو برابر یک دانشگاه معمولی برای ما بودجه در نظر گرفته‌اند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به هزینه‌کرد بودجه دریافتی اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از این بودجه که نزدیک به 220 میلیون تومان است برای مسابقات سراسری قرآن دانشجویان بوده است و 150 میلیون تومان دیگر نیز برای حمایت از کانون‌های قرآنی که در سطح مراکز علمی کاربردی فعال هستند در نظر گرفته شده است.

کد خبر 194803
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز