همشهری آنلاین: استاندار تهران با اشاره به محدودیت‌های تطبیق آیات قرآن با نشانه‌های الهی در گذشته، اظهار کرد: قرآن‌پژوه باید در عین گفتمان‌سازی برای این مهم به تطبیق علم روز با آیات بپردازند تا مستندات این انطباق برای عامه مردم تبیین شود.

مرتضی تمدن

مرتضی تمدن، استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، به بررسی وظایف و جهات حرکت اهل قلم، مفسران، محققان و فعالان در عرصه پژوهش قرآنی در راستای ترویج و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در جامعه پرداخت.

وی با بیان این موضوع که از اساسی‌ترین نیازهای نسل جوان امروز، طرح و نشر تفاسیر و برداشت‌های ناب قرآنی متناسب با پیشرفت‌ها و تحولات جامعه بشری است، گفت: بسیاری از مفاهیم و مضامین آیات قرآنی در اعصار گذشته به سبب عدم پیشرفت علوم، قابل تطبیق و فهم برای عقل بشری نبوده است.

استاندار تهران ادامه داد: در دورانی که سیطره علم بشری دچار محدودیت بود، تطبیق آیات قرآن با نشانه‌های قدرت الهی در عرصه هستی محدودیت داشت. مثل علم نجوم که بشر امروز در آن پیشرفت کرده است و به همین سبب تطبیق آیات و مضامین قرآن با نشانه‌های هستی در نجوم بسیار راحت‌تر از زمانی است که حتی بحث ابتدایی گرد بودن زمین زیر سؤال برود.

تمدن همچنین اظهار کرد: امروزه به واسطه اندک پیشرفتی که در علوم بشر حاصل شده است، این قابلیت را پیدا کرده‌ایم که متوجه آیات خداوند درباره خلقت هستی در قرآن کریم بشویم و بتوانیم مصادیق آن را درک کنیم و این دقیقاً همان چیزی است که باید توسط صاحب قلمان این حوزه در عناوین گوناگون به جامعه ارائه شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به این موضوع که، بحث سبک زندگی به هیچ وجه تئوری محض نیست، گفت: در این مسیر باید فعالان قرآنی در عین گفتمان‌سازی برای این مهم، به تطبیق علمی آیات و روایت به منظور مستندسازی و برخوردار بودن از قابلیت پذیرش برای جامعه همت کنند.

استاندار تهران ادامه داد: هنوز نتوانستیم همراهی بین علوم قرآنی را که علم ازلی و علوم الهی است با پیشرفت ظاهری بشر تطبیق دهیم. در این زمینه باید تلاش بسیاری کرد. بسیاری از آیات قرآنی امروز با پیشرفت‌های بشر به راحتی قابل تفسیر است؛ در حالی که مفسران گذشته در این بخش با محدودیت روبرو بودند.

کد خبر 193616
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز