همشهری آنلاین: رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه وقتی قرآن در روح، رفتار و کردار بانوی قرآن‌پژوه تجلی پیدا کند قطعاً به نسل بعد هم منتقل خواهد شد، گفت: بانوان قرآن‌پژوه ما که زینب کبری(س) را الگوی خود قرار داده‌اند نوید دهنده فجر تمدن اسلامی خواهند بود.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌یان کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: خبرگزاری قرآنی ایران جزء رسالت خود می‌داند که به هر فعالیت قرآنی جدی‌ که در کشور صورت می‌گیرد ورود کرده و نقش خود را ایفا کند.

همایش بانوان قرآن‌پژوه جریانی مؤثر و تأثیرگذار در حوزه قرآن است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه همایش بانوان قرآن‌پژوه از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها، جریانات مؤثر و تأثیرگذار، فرهنگ‌ساز و جریان‌ساز است، تصریح کرد: با توجه به سابقه چندین ساله، این همایش اکنون به شجره طیبه‌ای تبدیل شده است که در این زمان بیش از هر زمان دیگری می‌تواند برای نیازهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما همچون بحث تحول در سبک زندگی به شدت تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه افزود: ما وظیفه خودمان می‌دانیم تا هر نوع کمکی که باعث ارتقاء کمّی و کیفی این همایش شود را ارائه کنیم، کما اینکه در سال‌ها و دوره‌های گذشته این کار را انجام داده‌ایم و امسال نیز سعی خواهیم کرد پررنگ‌تر و جدی‌تر در کنار این همایش حضور داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد ویژگی‌های این همایش پرداخت و خاطرنشان کرد: این همایش از دو جهت دارای اهمیت است، همایش بانوان قرآن‌پژوه هم دارای جنبه پژوهشی است و هم مخاطبان آن را بانوان تشکیل می‌دهند که این دو از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد و ممتاز همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه است.

حضور بانوان در عرصه پژوهش‌های قرآنی پررنگ است

حجت‌الاسلام تقوی اظهار کرد: با توجه به اینکه محافل قرآنی بانوان در کشور زیاد است تلقی ما این است که در مجالس بانوان کمتر به مباحث محتوایی توجه می‌شود و صرفاً بحث عواطف و احساسات را در نظر داریم، اما برگزاری این همایش از واقعیت قضیه حکایت می‌کند که اساساً در محافل بانوان توجه به مفاهیم و معارف بسیار جدی است و بانوان قرآنی به دنبال استخراج حقایق قرآن هستند که این امر به خاطر صفای باطن و لطافت روحی که دارند طبیعی به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که آن‌ها به دلیل شرایط روحی و روانی راحت‌تر و عمیق‌تر با معارف قرآن انس پیدا می‌کنند. بانوان قرآن‌پژوه در این حوزه حضور پررنگی دارند و شاید بتوانیم بگوییم که در برخی موارد بانوان جلوتر از آقایان هم هستند.

وی در ادامه حضور بانوان قرآن‌پژوه در این عرصه را همراه با پشتکار، انگیزه، جدیت فراوان، احساس مسئولیت و دردمندی عنوان کرد و افزود: این امر برای جامعه ما بسیار ارزشمند است. وجود یک جامعه مستقل و غنی از بانوان قرآن‌پژوه نوید یک نسل بسیار فرهیخته و فهیم قرآنی که می‌تواند سبک زندگی قرآنی را در عمل پیاده کند خواهد داد. یعنی ما اگر بخواهیم آینده جامعه را پیش‌بینی کنیم که چه نسلی در آن حیات خواهد داشت و چه فرهنگی غالب خواهد شد، باید بانوان آن جامعه را بسنجیم.

خلق تمدن نوین اسلامی توسط بانوان قرآن‌پژوه

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌یان کشور تصریح کرد: وقتی بانوان ما در چنین حجم وسیع و با کیفیت بالایی به سمت قرآن می‌روند، نوید دهنده طلوع خورشید تمدن اسلامی خواهد بود، طلوع و فجر تمدن نوین اسلامی را در واقع بانوان قرآن‌پژوه خلق می‌کنند و شکل می‌دهند. بودن چنین شخصیت‌هایی باعث خوشحالی و امیدواری است چرا که باعث نزدیکی ما به تمدن اسلامی می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی با اشاره به اینکه وقتی قرآن در روح، رفتار و کردار بانوی قرآن‌پژوه تجلی پیدا می‌کند قطعاً به نسل بعد هم منتقل خواهد شد، اظهار کرد: بنابراین پایه و شخصیت نسل بعد هم پایه‌ای قرآنی خواهد بود و ارزش این کار غیر قابل ترسیم و وصف است. اگر بخواهیم حقیقتاً قرآن در ابعاد مختلف حیات ما تجلی پیدا کند یکی از آن ابعاد داشتن بصیرت است یعنی جامعه بانوان قرآنی ما زمانی می‌توانند بگویند که قرآن در وجود ما تجلی پیدا کرد که اهل بصیرت باشند. بنابراین محکی که هر کسی باید از خود بزند و ببیند آیا ارتباطش با قرآن حقیقتاً در وجود او تأثیر مثبت گذاشته و او را نورانی کرده است، شاخص و علامت آن این است که چقدر در عرصه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اهل بصیرت است.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در ادامه این گفت‌وگو به بحث در مورد فتنه‌ها و لزوم پرداختن و دفع آن‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: بدون شک در عصری هستیم که انواع و اقسام فتنه‌ها چه داخلی و چه بین‌المللی به سمت کشور ما سرازیر شده است و دلیل آن هم روشن است، چرا که جمهوری اسلامی تمامی معادلات بین‌المللی را بهم ریخته است، معادلاتی که به شکل یک طرفه‌‌ای به نفع استکبار جهانی بود الان به سمت مستضعفان تغییر سمت داده و طبیعی است که بسیاری با تمام توان خود بر علیه این نظام فکر کنند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که استحکام و قدرت نظام اسلامی به کسی اجازه دخالت از طریق نظامی را نمی‌دهد، گفت: لذا آن‌ها تمام تلاش خود را بر روی جنگ نرم بسیج کرده‌اند و با انواع فتنه‌ها در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند تا به مرکز ناب توحید و اسلام آسیب بزنند و با توجه به ناکامی‌های متعددی که داشته‌اند این فتنه‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود، برای اینکه بتوانند بیشتر اثرگذار شوند به فتنه‌های خود رنگ دینی‌تر و مذهبی‌تر می‌دهند و از مقدسات استفاده بیشتری می‌کنند که از جمله این مقدسات می‌توان به قرآن اشاره کرد که دشمن به آن چشم دوخته است.

بانوان اهل بصیرت و قرآن‌پژوه می‌توانند طلسم فتنه‌گران را باطل کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه با طرح این سؤالات که چه کسی باید جلوی این فتنه‌های رنگارنگ که بعضاً با سوء‌استفاده از قرآن و یا با لوای دینی و ارزشی ارائه می‌شود را بگیرد؟ و چه کسی می‌خواهد خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان را از به دام افتادن در این فتنه‌ها که رنگ دینی آن غلیظ است آگاه کند؟ گفت: در اینجا شاید هیچکس مانند مادران و بانوان اهل بصیرت که در بحر قرآن هم باشند نمی‌توانند طلسم این فتنه‌گران را باطل کنند. در واقع مسیر تکامل جامعه ما بستگی به این دارد که بانوان قرآن‌پژوه در باطل کردن طلسم فتنه‌هایی که رنگ دینی دارند، قدرتمند وارد عرصه شوند.

وی ضمن اشاره به الگوگیری بانوان قرآن‌‌پژوه از حضرت زینب کبری(س) افزود: در این زمینه بانوان ما باید از حضرت زینب کبری (س) الگو بگیرند، با اینکه ایشان عالمه غیر معلمی بودند اما توانستند با دیدگاه قرآنی که داشتند و با استناد به آیات قرآن و درک درست از آن فتنه‌های یزیدیان را خنثی کنند. بانوی قرآن‌پژوه بصیر کسی است که بتواند با استناد به آیات قرآن کریم طلسم فتنه‌ها را رمزگشایی و باطل کند.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با طرح این سؤال که بانوی قرآن‌پژوه چقدر توانسته است از قرآن در ایجاد بصیرت میان جامعه بهره‌برداری کند؟ گفت: بانوان قر‌آن‌پژوه هم باید خودشان اهل بصیرت باشند و هم دیگران را آگاه کنند. اگر این رسالت را بر دوش خودشان احساس کردند و سعی کردند این رسالت را به نحو احسن انجام دهند، این معیار و ملاک بانوی قر‌آن‌پژوه خواهد بود که الحمدالله بانوان قرآن‌پژوه ما این‌گونه هم هستند. بانوی قرآن‌پژوه اهل بصیرتی که رسالت زینبی را بر دوش خود حس کند در واقع نوید دهنده فجر تمدن اسلامی که به دنبال آن هستیم، خواهد بود.

پرداختن به قرآن در زمان تحریم‌ها آسیب‌های روانی آن را خنثی می‌کند

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه این گفت‌وگو به بحث در مورد تحریم‌ها پرداخت و تصریح کرد: در بحث تحریم‌ها هم باید گفت وقتی که عطر قرآن در جامعه پراکنده می‌شود و بافت زندگی یک بافت قرآنی می‌شود، انسان در این فضا هم به جهت روحی و روانی از یک شرایط بسیار خوبی برخوردار می‌شود. پرداختن به قرآن در زمان تحریم‌ها اولاً آسیب روانی و آثار روانی تحریم را خنثی می‌کند به اضافه اینکه آن اعتماد و توکل به خدا و پشتکاری که انسان در فرهنگ قرآنی پیدا می‌کند نیز از دیگر آثار پرداختن به قرآن در شرایط تحریم است. اگر فرهنگ قرآنی بر جامعه حاکم شود دیگر تحریم بی‌معنا خواهد شد.

وی افزود: فرهنگ قرآنی می‌گوید اول به فکر اطرافیان و دیگران باش، بنابراین اگر چنین فرهنگی رایج شود دیگر تحریم معنا و مفهومی و اثری نخواهد داشت. اگر فرهنگ قرآنی حاکم شود ما کمترین فشار توسط تحریم‌ها را احساس خواهیم کرد و به راحتی تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام تقوی در پایان ضمن تشکر از مسئولان برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه به خاطر راه‌اندازی آن خاطرنشان کرد: امیدواریم که این همایش سال به سال توسعه پیدا کند و مسئولان فرهنگی جامعه باید بیش از گذشته به این چهره‌های قرآنی توجه کنند، اینجا جایی است که اگر خوب به آن بها داده شود می‌توانیم شاهد تحولات بنیادی‌تری را شاهد باشیم.

کد خبر 195607
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز