همشهری آنلاین: رئیس بنیاد نهج‌البلاغه با اشاره به تبلیغات به عنوان عنصر اصلی در حفظ و نگهداری نسخ خطی قرآن، کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس را دو مرجع معتمد برای حفظ این گونه نسخ معرفی کرد و افزود: قانع کردن مردم برای وقف قرآن تنها از راه تبلیغ میسر است که به ماندگاری بیشتر این نسخ نیز منجر می‌شود.

آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به عنصر مهم تبلیغات در وقف نسخ خطی قرآن، گفت: باید در زمینه وقف نسخ خطی قرآن تبلیغات صورت بگیرد، تنها راه چاره برای آن در این زمان همین است؛ چراکه هم ابزارهای تبلیغاتی زیاد شده است و هم با استفاده از آن مردم خودشان انتخاب کرده‌اند.

وی با ذکر برخی از مراکزی که نسخ خطی قرآن را برای نگهداری بهتر خریداری می‌کنند، عنوان کرد: کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس دو مرکز شاخص هستند که این آثار ارزشمند را می‌خرند، اما طبیعی است که در این میان افراد سودجویی هم وجود دارند که به خرید و دلالی این گونه آثار می‌پردازند و آن را می‌خرند و معمولاً به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

آیت‌الله دین‎پرور در همین زمینه افزود: این وظیفه نهادهای مربوطه است که مراقبت لازم را از این گونه آثار که به نوعی میراث ملی به شمار می‌آیند به عمل بیاورند، همان طور که در کتابخانه‌ها و مراکز مراقبت می‌کنند باید آنها را مراقبت کنند.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه با رد بی‌اعتمادی مردم نسبت به مراکز نگهدارنده نسخ خطی قرآن کریم، اظهار کرد: من این مسئله را رد می‌کنم؛ چرا که مراکز نگهدارنده نسخ خطی دارای اعتبار چندین ساله هستند و نشانه اعتماد مردم نیز نسخی است که از قدیم‌الایام در این کتابخانه‌ها مورد مراقبت قرار گرفته است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه عنوان کرد: بهترین مکان برای نگهداری این گونه نسخ نیز همین مراکز است؛ چرا که اگر در خانه نگهداری شود، افراد فوت می‌کنند و فرزندانشان نیز در جریان اهمیت آن نیستند و آن را از دست می‎‌دهند.

وی در پایان گفت: قانع کردن مردم برای وقف قرآن تنها از راه تبلیغ میسر است و مردم را باید به این نتیجه برساند که این کار هم به مصلحت کشور است و هم به عنوان میراث خانوادگی، ماندگاری بیشتری دارد.

کد خبر 199906
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز