همشهری آنلاین: مدرس درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم انجام وظایف فردی و اجتماعی بر اساس موازین قرآن عنوان کرد: شرکت در انتخابات وظیفه اعضاء جامعه است، باید در این زمینه دقیق و پخته عمل کنند و موازین قرآنی را در انتخابات رعایت کنند؛ فعالان قرآنی هم باید در مسائل سیاسی و اجتماعی اشاعه دهنده موازین قرآن باشند.

قرآن

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، مدرس درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره جایگاه قرآن در جامعه اسلامی گفت: نزول قرآن بر اساس اقوم بودن صورت گرفته است. در خود قرآن هم آمده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» قرآن مردم را به آنچه پابرجاتر و محکم‌تر است و ریشه محکم‌تری دارد هدایت می‌کند. ما باید به جنبه اقوم بودن در همه جوانب توجه کنیم. اگر دقت کنیم در زمان پیامبر(ص) و ائمه هدی علیهم‌السلام نیز همه چیز بر اساس اقوم بودن و هدایت اقوم بوده است نه بر اساس شک و تردید و مسامحه‌ها.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره لزوم توجه به فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: جامعه ما در برخی موضوعات به دام مسائل سست و بی‌پایه افتاده و از استحکام توحید و نظر خداوند متعال دور شده است. امروز اگر به مسئله ربا توجه کنیم، می‌بینیم که همه دارند از حیله ربا استفاده می‌کنند، در حالی که در زمان پیامبر(ص) و ائمه علیهم‌السلام همه مردم حتی از حیله ربا هم فرار می‌کرده‌اند. اما امروز بافت بازار مسلمین بر اساس حیله ربا شکل گرفته است.

انتقاد از بی‌توجهی به جنبه اقوم بودن قرآن کریم در جامعه

وی همچنین با ابراز نگرانی از بی‌توجهی به احکام الهی گفت: در جامعه ما حالت اقوم بودن قرآن از دست رفته است. تربیت‌های اولیه اسلام مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در زمان صدر اسلام حتی موارد احتیاطی را تا حد زیادی مورد توجه قرار می‌داده‌اند تا به هلاکت دچار نشوند. همان طور که گفته‌اند: «الوقوف عند الشبهة خیر من الإقتحام فی الهلکة» موازین شرعی را باید بر اساس یقین و حکم صد در صدی الهی به دست بیاوریم و به آن عمل کنیم. ما باید توجه کنیم و متدین باشیم و از اجرای احکام در جامعه مواظبت کنیم تا حکم‌الله سست نشود.

مردم با استفاده از آیات قرآن به یکدیگر تذکر دهند

مدیر مؤسسه معارف توحید درباره نقش اصلاحی قرآن در جامعه اسلامی گفت: همان طور که در صدر اسلام قاریان قرآن آیات مناسب را همیشه و در مسائل مختلف به مردم ابلاغ می‌کردند، در جامعه ما هم باید این طور باشد. مردم با استفاده از آیات قرآن و بر اساس فرهنگ قرآن به یکدیگر تذکر بدهند. این بهترین وسیله برای افزایش فهم و درک مردم است.

لزوم رعایت موازین قرآنی در انتخابات

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید به وظایف فردی و اجتماعی توجه ویژه کنیم. علاوه بر توجه به انجام تکالیف، باید آنها را صحیح انجام بدهیم و دقت کنیم که وظایف‌مان را به درستی انجام بدهیم. شرکت در انتخابات هم از مسائلی است که وظیفه ماست و باید دقیق و پخته عمل کنیم و موازین قرآنی را حتی در مسائلی مانند انتخابات هم رعایت کنیم؛ فعالان قرآنی هم باید در مسائل سیاسی و اجتماعی اشاعه دهنده موازین قرآن باشند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی درباره شاخصه‌های جامعه قرآنی تصریح کرد: در جامعه قرآنی، رضای خدا همه جا مطرح است. تکالیف الهی بر اساس رضا و پسند خداوند متعال صادر می‌شود. این جامعه کاری نمی‌کند که موجب خشم خدا بشود. رضای الهی باید در تکالیف روزمره و برنامه‌های جزئی ما هم دیده شود.

حفظ کرامت انسانی؛ از مولفه‌های جامعه قرآنی

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: شاخصه بعدی جامعه قرآنی این است که به کرامت انسانی اهمیت می‌دهد. خداوند متعال برای کرامت انسانی ارزش بسیاری قائل شده و در قرآن کریم هم آمده که «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»، انسان‌ها دارای کرامت هستند. خداوند کرامت انسان‌ها را حفظ می‌کند. می‌فرماید ما خودمان برای انسان‌ها کرامت قرار دادیم. هم خود آنها باید کرامت‌شان را حفظ کنند و هم خداوند آن را تضمین کرده است. هر کاری می‌کنیم نباید کرامت انسانی زیر سوال برود.

وی همچنین تاکید کرد: در جامعه قرآنی ولایت الهی حاکم است. در همه امور، ولایت خدایی و ولایت الهی امر مهمی است. با ولایت الهی جامعه از ظلمت به نور کشیده می‌شود. آنها که ولایت باطل دارند، می‌خواهند ظلم و جور و عدوان و ولایت کفر را جای ولایت الهی بیاورند و به ولایت الهی ضربه وارد کنند. آیت‌الکرسی به ما یادآور می‌شود که این دو ولایت همیشه در برابر هم هستند و ما باید با استفاده از قرآن و فرهنگ قرآنی جامعه را به سوی ولایت الهی سوق بدهیم.

موعظه به دور از تعدی و تجاوز به حقوق دیگران باشد

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی درباره راهکارهای ساختن جامعه قرآنی توضیح داد: طبیعت انسان و طبع انسان در این است که همیشه دنبال خوب و خیر می‌گردد و خداوند خوبی و خیرخواهی را در وجود انسان قرار داده است. خداوند انسان را چنان ساخته است که موعظه و نصیحت را دوست دارند. البته موعظه باید به دور از حرف نیش‌دار و تعدی و تجاوز به حقوق دیگران باشد. انسان موعظه‌پذیر است.

استاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان تاکید کرد: موعظه اگر از جانب خدا باشد، قلب‌ها گوش موعظه‌شان باز است و پذیرش آن را دارد. قرآن می‌خواهد کل جامعه موعظه‌پذیر باشد و همه نسبت به هم موعظه داشته باشند. در جامعه اگر همه به یکدیگر تذکر بدهند و حالت وعظ و موعظه فراگیر و گسترده بشود، جامعه قرآنی شکل می‌گیرد و خیلی از مشکلات خود به خود حل می‌شود.

کد خبر 202980
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز