همشهری آنلاین: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید برای پیشبرد اهداف نظام فرهنگی فعالیت‌های زیادی را از خود نشان دهیم، گفت: برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجویان مشوقی برای پیشبرد نظام فرهنگی کشور است.

ممدوحی

آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: چهارمین جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجویان کشور در سطح بسیار مناسبی برگزار شد و رضایت‌مندی در چهره حاضران در مراسم اختتامیه به وضوح دیده می‌شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی به عنوان مشوق‌ برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی به حساب می‌آید، افزود: ما برای پیشبرد نظام فرهنگی کشور باید فعالیت‌های بسیار زیادی از خود نشان دهیم که از جمله این کارها برگزاری و راه‌اندازی برنامه‌هایی همچون جشنواره مطالعات قرآنی برای اقشار مختلف همچون دانشجویان است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این گفت‌وگو به فعالیت‌های پژوهشی قرآنی در کشور اشاره و تصریح کرد: اینکه در حال حاضر فعالیت‌های پژوهشی در کشور مناسب است یا خیر، یک امر نسبی است اما به نظر من کارهای پژوهشی در زمینه قرآنی مناسب این حوزه نیست، البته ما در حوزه‌های دیگری از این عرصه همچون حفظ و قرائت قرآن بسیار موفق بوده‌ایم.

آیت‌الله ممدوحی اظهار کرد: ظرفیت قرآن تنها محدود به این بحث‌ها نیست و در واقع قرائت و حفظ قرآن کریم یک لایه از لایه‌های رویی قرآن هستند. ارتباط با واقعیت قرآن بسیار مهم است که برای رسیدن به این امر باید در سایه یک تشکیلات قرآنی تربیت افراد را مد نظر داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه همه قرآن همه واقعیت انسان است، خاطرنشان کرد: به این دلیل قرآن همه واقعیت انسان است که آن را کتاب‌الانسان می‌نامند و تمام حقیقت قرآن تمام حقیقت یک انسان کامل است یعنی شخصیت پیامبر اکرم(ص) مساوی بود با قرآن، حالا انسان هر مقدار که با این کتاب آشناتر باشد قرب او به خدا و پیامبر خدا(ص) بیشتر خواهد بود.

آیت‌االه حسن ممدوحی در ادامه با اشاره به اینکه برای حضور قرآن در دانشگاه‌ها باید جاذبه‌ ایجاد شود گفت: یکی از جاذبه‌های قرآنی می‌تواند تلات قرآن با صدای زیبا و دلنشین باشد و عمده بحث این است که مفسر قرآن در دانشگاه حضور یابد و قرآن را و مسائل آن را برای دانشگاهیان تحلیل و باز کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان به کتاب گستره دین تألیف آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی که منبع اصلی جشنواره ملی مطالعات قرآنی بود اشاره کرد و افزود: امروز خدای متعال به وسیله قرآن به ایشان شرح صدر داده است و امیدواریم خداوند ایشان را برای فعالیت در عرصه قرآنی حفظ کند.

کد خبر 204708
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز