همشهری آنلاین: مهم‌ترین رویدادی که در خردادماه سال 91 اتفاق افتاد، برپایی بیست‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود که با استقبال پرشور و بی‌سابقه مردم از مسابقات همراه شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهم‌ترین رویدادی که در خردادماه سال 91 اتفاق افتاد و البته تا روزهای ابتدایی تیرماه هم ادامه داشت، برپایی بیست‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود که باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد و در نهایت با برتری قاری و حافظ ایرانی به کار خود پایان داد.

در اولین روز از سومین ماه بهار سال 1391 جشن جشنواره‌های هشت‌گانه شمسه با حضور محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و برگزیدگان جشنواره‌های هشت‌گانه شمسه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. یکی از بخش‌های این جشنواره، شمسه قرآنی بود که در مراحل مختلف آن 50 هزار نفر شرکت داشتند که در این جشن مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین در روزهای ابتدایی خرداد ماه که همزمان شده بود با سالروز دهمین سال تأسیس سازمان دارالقرآن الکریم، رئیس این سازمان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت 10 ساله این سازمان، اعلام کرد که ظرفیت کار قرآنی در کشور به قدری گسترده است که حتی چهار برابر اعتبارات قرآنی فعلی امکان جذب و هزینه وجود دارد. وی همچنین بر جدی‌تر بودن نهادهای قرآنی برای تخصیص بودجه تأکید کرد.

مهدی قره‌شیخ‌لو همچنین از تأسیس «صندوق حمایت از فعالان قرآنی» در این سازمان خبر داد و گفت: از مبلغ 11 و نیم میلیارد تومان بودجه‌ قرآنی سال 90 که به سازمان دارالقرآن تعلق می‌گیرد مبلغ یک میلیارد تومان در این صندوق قرار خواهد گرفت. وی همچنین گفت در تلاش است تا با دیگر مراکز فعال در کشور، رایزنی کرده و سرمایه صندوق را افزایش دهد کاری که مشخص نشد موفق به انجام آن شد یا نه.

سوم خردادماه که برای همه ایرانیان یادآور آزادسازی خرمشهر قهرمان است برای اهالی قرآن در سال 1391 مصادف شد با برگزاری هفدهمین دوره جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، روز چهارشنبه، سوم خرداد ماه، مجتمع فرهنگی ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی همدان شاهد آغاز رقابت سه روزه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود که در نهایت حسین قادری و ابوالفضل خلیلی رتبه‌های اول را در رشته‌های حفظ کل و قرائت قرآن کریم به دست آوردند، این مسابقات با قرائت پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی آغاز شد.

شنبه، ششم خردادماه، دبیر جشنواره بین‌المللی «تلاوتِ من» از دریافت 3000 فایل صوتی تلاوت قرآن و آغاز داوری این آثار خبر داد و گفت: از میان شرکت‌کنندگان 23 درصد زیر 14 سال، 18 درصد بین 14 تا 22 سال و 59 درصد بالای 22 سال سن دارند. این جشنواره به همت رادیو قرآن برگزار شد.

یکشنبه، هفتم خردادماه در پانزدهمین دوره انتخابات جامعه قاریان قرآن مشهد، اعضای هیئت مدیره و بازرسان این جامعه انتخاب شدند. اعضای اصلی هیئت مدیره که به مدت دو سال برای این مسئولیت انتخاب شدند، به ترتیب تعداد آرا عبارت بودند از سیدعلی سرابی، محمدصادق علمی، محمدرضا داودآبادی، سیدسعید سرابی، محمدمهدی آقامحمدیان، سیدمرتضی سادات‌فاطمی، غلامرضا باوجدان، مسعود بیژنی‌اول و مسعود پنجه و جواد صفرزاده، محمدجواد اعلمی و سیدحمید هروی به عنوان اعضای اصلی بازرسان جامعه قاریان قرآن مشهد انتخاب شدند.

روز دوشنبه، هشتم خردادماه، پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز ایران در شهر سنندج آغاز ‌شد، در این دوره، مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار ‌شد که در بخش آقایان 170 نفر و در بخش بانوان 160 نفر حضور داشتند و مسابقات به مدت چهار روز ادامه داشت.

سه‌شنبه، نهم خردادماه، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی، گفت: با توجه به اینکه ایام تابستان مراجعات برای حضور در کلاس‌های قرآنی افزایش می‌یابد، این اتحادیه همسو با اجرای طرح ملی 1446 متعهد به تربیت 100 هزار حافظ جزء 30 قرآن کریم شده است.

چهارشنبه، دهم خردادماه نیز امکان دریافت اذان جهانبخش فرجی، قاری بین‌المللی و کارشناس علوم و فنون قرآن کریم، بارگذاری شده بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی «الحان سلوک» مهیا شد و به این ترتیب یک اذان دیگر به مجموعه ‌اذان‌های قابل پخش در کشور اضافه شد.

مسابقات قرآن کریم ویژه بانوان شاغل در زندان‌های سراسر کشور روز چهارشنبه، 17 خردادماه با حضور مسئولان کشوری و استانی زندان‌ها در اهواز برگزار شد. پانزدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان زن زندان‌های سراسر کشور با حضور ۹۰ نفر از بانوان شاغل در زندان‌های ۲۶ استان کشور برگزار شد.

شنبه، بیستم خردادماه و در اولین جلسه از دور سوم شورای کارشناسی و تخصصی طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم، شهریار پرهیزکار به مدت سه سال به عنوان رئیس این شورا تعیین شد اعضای این شورا شامل افرادی چون؛ سیدمهدی سیف، نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، شهریار پرهیزکار، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد زرنگار، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی بحرالعلوم، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی قره‌شیخ‌لو، بالاترین مقام مسئول فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی بودند.

از اهم مصوبات این جلسه می‌توان به مواردی چون؛ انتخاب شهریار پرهیزکار به عنوان رئیس شورا برای مدت سه سال، تصویب آیین‌نامه داخلی شورا در 10 ماده و 9 تبصره، ارائه تحلیل آماری ثبت نام شرکت‌کنندگان هفتمین دوره از سوی دبیرخانه طرح و اعلام اسامی 15 طراح سؤال مورد تأیید دبیرخانه جهت بررسی در جلسه آتی شورا، اشاره کرد.

روز دوشنبه، 22 خردادماه، نشست خبری بیست‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در آن در مورد کلیات این مسابقات توضیحاتی به نمایندگان رسانه‌های جمعی ارائه شد. رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری گفت: نمایندگانی از 65 کشور اسلامی و غیر اسلامی از پنج قاره جهان در این دوره از مسابقات حضور دارند و 550 مقاله به بخش داوری همایش پژوهش‌های قرآنی ارسال شده است.

روز سه‌شنبه، 23 خردادماه، طی حکمی از سوی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله جلالی به عنوان مدیر دفتر این شبکه قرآنی در قم معرفی شد و این دفتر به طور رسمی فعالیت خود را در قم آغاز کرد.

سه‌شنبه، 23 خردادماه، مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن از 14 تا 19 خرداد با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار شد که در این بین رفتار ناشایست مقامات فرودگاه امان با نماینده کشورمان در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم و نیز غرض‌ورزی و ناداوری در طول برگزاری مسابقات یکی از نکات منفی این مسابقات بود. فاطمه شیرازی، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن گفت: در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اردن به مظلومیت شیعیان در خارج از مرزها پی بردم. متأسفانه در طول برگزاری مسابقات ناداوری‌ها و نامهربانی‌های بسیار زیادی با نماینده ایران در این مسابقات شد. همچنین در این روز حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور را به عنوان مدیر بخش دانشگاهی این دوره از نمایشگاه منصوب کرد.

تقی رضایار، قائم مقام سابق سازمان اوقاف و امور خیریه، روز چهارشنبه، 24 خردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن با اعلام خبر راه‌اندازی مرکز قرآن و عترت این سازمان، گفت: با تدبیر سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه از سال جاری و در آستانه برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، مرکز قرآنی مستقل این سازمان راه‌اندازی شد. تمامی مراحل مسابقات قرآن در کشور از مرحله ثبت نام سطح شهرستانی تا مسابقات بین‌المللی و اعزام به مسابقات بین‌المللی دیگر کشورها، توسط این مرکز مدیریت خواهد شد.

یکشنبه، 28 خردادماه، بیست‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، وزرا، سفرای کشورهای اسلامی، قاریان و حافظان و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور آغاز شد. این دوره از رقابت‌ها با یک رکورد خوب از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان مواجه شده بود به طوری که در این مسابقات نمایندگانی از 65 کشور اسلامی و غیر اسلامی حضور داشتند و به نظر بسیاری از کارشناسان ویژگی این مسابقات حضور متسابقانی از پنج قاره جهان بود. در این دوره از مسابقات، قاسم مقدمی در رشته قرائت و حسین معتمدی در رشته حفظ کل قرآن کریم به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

یکی از نکات جالب مسابقات این دوره، افزایش 50 درصدی جوایز نفرات برتر بود که این میزان افزایش جوایز، از محل بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تأمین شده بود. در این دوره از مسابقات شرکت‌کنندگان در دو رشته قرائت و حفظ حضور داشتند که در رشته حفظ قرآن 47 نفر و در قرائت نیز 56 نفر با هم به رقابت پرداختند.

در بیست‌ونهمین روز خردادماه، برترین آثار سه دوره جشنواره قصه‌های قرآنی در نمایشگاه جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی شدند که از مهم‌ترین این آثار می‌توان به کتاب سفر به سوی خدا، نوشته سوسن طاقدیس در بخش داستان نوجوان و در بخش داستان و رمان بزرگسال، کتاب تشنه لبان، نوشته حمید گروگان و ... اشاره کرد.

همچنین در این روز به مناسبت عید مبعث همایش «میلاد قرآن» با حضور شیخ علی‌محمود محمد شمیس در شهر زاهدان برگزار ‌شد.

سه‌شنبه، سی‌ام خردادماه از تشکیل کارگاه‌های قرآنی برای 5000 هزار نفر در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران خبر داده شد. کارگروه‌های آموزش بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته‌هایی مانند صوت و لحن قرآن،‌ تجوید، وقف و ابتدا، تربیت مربی قرآن، پاسخ به سئوالات قرآنی، آشنایی با شیوه‌های حفظ قرآن، ارتقای مهارت‌های قاریان و حافظان و ... تدارک دیده شده بود.

نشست تخصصی «قرآن و بیداری اسلامی» 30 خردادماه، به همت دانشگاه علوم و معارف قرآن در بخش جنبی بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن 8 مجموعه برج میلاد تهران برگزار شد.

31 خردادماه نیز در حاشیه بیست‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران متسابقان این دوره از رقابت‌ها به بازدید از بیت امام(ره) در جماران رفتند تا از نزدیک با زندگی ساده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند. چیزی که در این بین دیده می‌شد نگاه مبهوت بازدیدکنندگان به سادگی بیت معمار کبیر انقلاب بود.

سومین همایش «تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم» روز 31 خردادماه، در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران با استقبال بسیار خوب بانوان برگزار شد. در این همایش از اکرم جمشیدیان، زهرا میرشفیعی، فاطمه شیرازی، فاطمه ارفع، نجمه شبانی، معصومه آگاهی، زهره اخوان، شهناز عابدینی، شهربانو سرشار و ...تجلیل شد.

خردادماه نیز با تمام فراز و نشیب‌های خود سپری شد و چیزی که در ذهن جامعه قرآنی در این ماه ماند استقبال پرشور مردم قرآن‌دوست کشورمان از مسابقات بین‌االمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود، ازدحام مردم برای حضور در سالن محل برگزاری مسابقات در برخی موارد به حدی بود که باعث شکسته شدن شیشه‌های درب‌های ورودی شد و این اولین بار بود که مردم برای حضور در یک جلسه قرآنی هجوم می‌آوردند.

کد خبر 207267
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز