سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر نگاهی به مهم‌ترین خبرهای قرآنی هفتمین ماه سال داشته باشیم شاید بتوانیم کاهش هفت نفری سهمیه عمره جامعه قرآنی، برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی تلاوت من و ارائه پیشنهاد ارتقاء مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به اداره کل قرآن و عترت این وزارت‌خانه را جزء مهم‌ترین خبرهای این ماه بدانیم.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، هفتمین ماه از سال 1391 نیز مانند ماه‌های قبل در گوشه و کنار کشورمان فعالیت‌های قرآنی در جریان بود که در ادامه به گوشه‌ای از آنها پرداخته خواهد شد.

در اولین روز هفتمین ماه سال 1391 مدیر اداره آموزش مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور از آغاز طرح ملی تلاوت قرآن کریم از نیمه مهرماه خبر داد. این طرح در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی به اجرا درآمد و مخاطبان اصلی آن نیز نوجوانان پسر 10 تا 16 سال بودند.

همچنین در این روز خبر راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی امور قرآنی به همت مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور منتشر شد. کاظمی‌پور، از مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی امور قرآنی، گفت: حدود 120 نفر دانشجو برای پذیرش در این مرکز معرفی شده‌اند. وی ادامه داد: از آنجا که هدف این دانشگاه این است که دانشجویانی را که شرایط بهتری برای بحث مربی‌گری قرآن دارند، در اولویت قرار گیرند، لذا این دانشگاه به صورت نیمه‌ متمرکز طراحی شده است و دانشجویانی که از طرف دانشگاه علمی کاربردی به ما معرفی می‌شوند، باید در مصاحبه‌های شفاهی شرکت کرده و اولویت‌بندی ‌شوند.

یکی دیگر از خبرهای این ماه تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در پنجم مهرماه بود که با حضور رئیس و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

روز هفتم مهر ماه نیز اولین گروه کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی‌اکبر حشمتی، به سرزمین وحی اعزام شد تا با تلاوت‌های خود زائران و مجاوران حرم نبوی و گلستان بقیع را محظوظ کنند. همچنین این گروه تا پایان مناسک حج به اجرای برنامه‌های قرآنی برای زائران حریم الهی پرداختند.

در هشتمین روز از هفتمین ماه سال مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی «تلاوت من» برگزار شد که در آن برترین‌های مرحله اول جشنواره بین‌المللی اقراء با عنوان «تلاوت من» معرفی و از آنان تجلیل شد. رادیو قرآن از اواخر سال 1390 فراخوان این جشنواره را اعلام کرد و در مجموع سه هزار اثر صوتی و تصویری از تلاوت‌های شرکت‌کنندگان در گروه‌های سنی مختلف به پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی اینترنتی www.telavateman.com ارسال شده بود.

روز سه‌شنبه یازدهم مهر ماه سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای ارتقاء و انسجام فعالیت‌های قرآنی مجموعه وزارت بهداشت پیشنهاد تصویب اداره‌‌کل قرآن و عترت وزارتخانه ارائه شده است. بعدها نیز مشخص نشد که این پیشنهاد مورد قبول واقع شده است یا نه.

بخش کتبی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح روز پنج‌شنبه سیزدهم مهر ماه در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان و با حضور 238 شرکت کننده برگزار شد. بخش کتبی این جشنواره در چهار رشته، قرآن شناسی، فرازهایی از قرآن کریم، مفاهیم قرآن و دیدگاه و سیره معصومین(ع) برگزار شد.

در هجدهمین روز مهر ماه اولین مجتمع قرآنی کارگران کشور، هم‌زمان با آئین گشایش سال تحصیلی قرآن‌آموزان دارالقرآن خانه کارگر با حضور تعدادی از مسئولان قرآنی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح ‌شد. این مجتمع شامل امکاناتی مانند کلاس‌های آموزشی، کتابخانه، انتشارات، مهدکودک قرآنی، سایت، پژوهشکده، اتاق استادان، دفاتر اداری، اتاق کنفرانس، حسینیه و ... است.

ششمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی ابن ابیطالب‌(ع) استان تهران در بخش آقایان روز، 19 مهرماه، با قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی آغاز شد. بیش از 1500 نفر در این مسابقات حضور داشتند. در مراسم اختامیه این مسابقات علاوه بر تجلیل از نفرات برتر از حجت‌الاسلام والمسلمین اربا‌ب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور، محمدحسین سعیدیان، محمدرضا طالبی‌پور و سیدعباس میرداماد از قاریان و مدرسان قرآن کریم نیز تجلیل شد. رقابت‌های بخش بانوان این مسابقات نیز از 26 تا 28 مهر ماه ادامه داشت.

اولین کارگاه آموزشی توجیهی ویژه اساتید برجسته حفظ قرآن کریم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۲۰ و ۲۱ مهرماه در قم برگزار شد. اساتید ممتاز حفظ قرآن از سراسر کشور، ‌با سابقه آموزشی بالای ۱۰ سال و کسب رتبه‌های استانی در سال‌های اخیر در این کارگاه حضور داشتند.

دومین همایش سالانه مدیر عاملان اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها نیز طی روزهای 20 و 21 مهرماه به منظور بررسی فعالیت‌های شش‌ ماهه اول سال و تشریح برنامه‌های قرآنی مؤسسات تا پایان سال در قم برگزار ‌شد.

روز شنبه 22 مهر ماه اعضای شورای کارشناسی و کمیته تدوین سند راهبردی قرآن و فضای مجازی زیر نظر منشور توسعه فرهنگ قرآنی با دبیر شورای عالی فضای مجازی در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفت‌و‌گو کردند. در پی پیشنهاد 25 طرح از سوی این کارگروه، سازمان دارالقرآن الکریم مأموریت یافت تا نسبت به تدوین سند راهبردی قرآن و فضای مجازی مبادرت ورزد. به همین جهت علاوه بر تشکیل شورای کارشناسی متشکل از صاحب‌نظران قرآنی و فناوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای برای بیش از صد نفر از افراد حقیقی ارسال شده و این پرسشنامه به صورت آنلاین در سایت تلاوت قرار گرفت که بیش از 600 نفر نسبت به تکمیل آن مبادرت ورزیدند.

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه روز 23 مهر ماه آغاز شد که در این مسابقات بهزاد هژبری نماینده کشورمان در رشته حفظ کل حضور داشت و در نهایت موفق به کسب رتبه‌ای نشد. در دوره قبل این مسابقات، پیمان ایازی در میان نمایندگان 36 کشور جهان به مقام پنجم رشته حفظ قرآن کریم دست یافت.

روز دوشنبه 24 مهر ماه کارشناس امور قرآنی دانشگاه پیام نور از افزایش بیش از سه برابری تعداد دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان این دانشگاه خبر داد. وی گفت: برای راهیابی به این دوره از جشنواره 12 هزار و 500 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور در مرحله مقدماتی شرکت کردند که سال گذشته این رقم نزدیک به 4000 نفر بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از میزبانی استان مازندران در سی ‌و‌ پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کشور که بهمن ماه برگزار شد خبر داد و گفت: در مجموع 215 نفر در بخش آقایان و 200 نفر در بخش بانوان این دوره از مسابقات شرکت می‌کنند.

همچنین در این روز همایش «چرایی حفظ قرآن کریم» در دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز برگزار شد. در این همایش خانم معارف، از اساتید حوزه و دانشگاه و داور مسابقات قرآن، چرایی حفظ قرآن را از دیدگاه‌های مختلفی همچون قرآن، روایات و نظر بزرگان بررسی کرد.

دهمین آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم به همت مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی جمعه، 28 مهرماه، برگزار ‌شد. این آزمون در سه رشته حفظ ترجمه و مفاهیم تدبر در قرآن و در 10 سطح برگزار‌ شد که شامل حفظ جزء 30، حفظ 3 جزء، حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ 30 جزء، ترجمه و مفاهیم مقدماتی، ترجمه و مفاهیم تکمیلی، ترجمه و مفاهیم نوجوانان و تدبر در قرآن بود. در این آزمون حدود 30 هزار نفر در آزمون‌های حفظ، بیش از 26 هزار نفر در آزمون‌های ترجمه و مفاهیم و حدود 3500 نفر در آزمون تدبر ثبت نام کردند که از این تعداد بیش از 47 هزار نفر زن و 8200 نفر مرد بودند.

کد خبر 208141
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز