همشهری آنلاین: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نقش مهم جامعه قرآنی در عرصه انتخابات گفت: یکی از مسائلی که محافل قرآنی می‌توانند در آن تاثیرگذار باشند و به جامعه معیار و شاخص برای گزینش ارائه دهند، ایجاد حاکمیت اخلاق قرآنی در فضای سیاسی از جمله در انتخابات است.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) درباره نقش جامعه قرآنی کشور در تحولات سیاسی و اجتماعی گفت: خود قرآن به عنوان کتاب هدایت، در طول تاریخ بشر نقش‌آفرین بوده است و طبیعتا کسی که با قرآن مأنوس و محشور باشد می‌تواند و باید نقش‌آفرینی در تحولات جامعه داشته باشد به شرط آنکه با باطن قرآن رابطه داشته باشد و به عبارتی یک رابطه قلبی با قرآن برقرار کرده باشد.

وی افزود: در واقع ما برای اینکه در مسیر زندگی در ابعاد مختلف از فردی گرفته تا سیاسی و اجتماعی دچار انحراف نشویم لازمه‌اش این است که از این کتاب هدایت استفاده کنیم ولی نکته مهم این است که حقیقتا درک کنیم قرآن یک کتاب قصه و تاریخ نیست که فقط مسائل و داستان‌هایی از گذشته بیان می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: به عبارتی باید ایمان داشته باشیم قرآن کتابی زنده است که برای هدایت بشر در همه اعصار فرستاده شده است، بنابراین با چنین نگاهی به قرآن قادر خواهیم بود آموزه‌های آن را در جنبه‌های مختلف زندگی خودمان اجرایی کنیم.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر درباره دلایل حضور کمرنگ جامعه قرآنی در عرصه بصیرت‌بخشی سیاسی و اجتماعی به افراد جامعه اظهار کرد: معتقدم تلقی نادرستی از قرآن باعث این مسئله شده است. عده‌ای با نوع نگاهی که به این کتاب هدایت دارند فضای بهره‌برداری از آن را محدود و منحصر به تلاوت، حفظ و این‌گونه جنبه‌ها می‌کنند که هر چند لازم و ارزشمند است اما کافی نیست.

وی تأکید کرد: قرآن کتاب زندگی و هدایت است و طبیعتا می‌تواند در همه مسائل راهگشا باشد و آموزه‌های آن می‌توانند همه انسان‌ها را در همه شرایط راهنمایی و از انحراف خارج کنند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر عنوان کرد: اگر این نگاه وجود داشته باشد یکی از سفارشات و مسائل مورد توجه قرآن بحث تشکیل حکومت و مدیریت جامعه در بین انبیا و به عنوان یک واجب ولایی بوده است. حال اگر کسی فهم قرانی‌اش این‌گونه باشد که باید از این مباحث دوری کرد ولو اینکه حافظ و قاری قرآن باشد فهم صحیحی از قرآن ندارد و بهره‌مندی مطلوبی از قرآن نبرده است.

وی خاطرنشان کرد: من حاملان و مفسران واقعی قرآن را کسانی می‌دانم که با یک رویکرد مبنایی و عملی به مباحث قرآن می‌پردازند و به آن توجه می‌کنند، یعنی علاوه بر اینکه قرآن را تلاوت می‌کنند در جهت اجرا و حاکمیت قرآن قدم بر می‌دارند.

حجت‌‌الاسلام پژمان‌فر درباره نقش جامعه قرآنی در نهادینه کردن اخلاق سیاسی و انتخاباتی به عنوان یکی از مصداق‌های بارز مشارکت سیاسی با توجه به انتخابات پیش رو اظهار کرد: امروز محافل و مجالس قرآنی باید یکی از اهداف خود را بر ترویج اخلاق حسنه در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه‌های سیاسی مانند انتخابات براساس تذکرات برگرفته از قرآن قرار دهند.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه قرآن در معرفی حضرت موسی(ع) نشان می‌دهد که معرفی یک شخص باید به صورت اثباتی باشد. یعنی این درس قرآن است که افراد اگر می‌خواهند خود را معرفی کنند باید ویژگی‌های خود را بیان کنند و توانمندی‌های خود را مطرح کنند بدون اینکه به تخریب و موضع‌گیری منفی دیگران بپردازند. به عبارتی قرآن بر معرفی افراد بر اساس اثبات خود نه تخریب دیگری تاکید دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: برهمین اساس یکی از مسائلی که محافل قرآنی می‌توانند در آن تاثیرگذار باشند و به جامعه معیار و شاخص برای گزینش بدهند، و امروز اگر بخواهیم به این محافل نمره‌ای بدهیم این یکی از معیارهای ارزیابی محافل و مجالس قرآنی است، ایجاد حاکمیت اخلاق قرآنی در فضای سیاسی از جمله در انتخابات است.

وی در پایان ابراز کرد: یعنی اخلاق سیاسی و انتخاباتی به عنوان یکی از معیارهای مهم انتخاب نامزدها باید به گونه‌ای نهادینه شود که مردم ببینند و لمس کنند هر کسی که با قرآن انس و ارتباط بیشتری دارد اخلاق بر رفتارش در عرصه انتخابات و سایر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حاکمیت بیشتری نیز دارد.

کد خبر 201954
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز