همشهری آنلاین: مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز سه‌شنبه، ‌9 آبان ماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، صبح امروز سه‌شبه، ‌9 آبان ماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، در محل مجتمع فرهنگی دانشجویی سیزده آبان برگزار شد.

حسین قدیانی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، به عنوان اولین سخنران مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ضمن خیر مقدم به همه حاضران در این مراسم، اعیاد بزرگ اسلامی قربان و غدیر را به همه تبریک گفت.

قرآن، گم‌گشته این روزهای جهان

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه به قرآن به عنوان گم‌گشته این روزهای جهان اشاره و اظهار کرد: به نظر می‌رسد که امروز در جهان گم‌گشته‌ای وجود دارد و استکبار خواهان این است که با استفاده از سلطه رسانه‌ای، مانع از شنیده شدن کلام وحی شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم مجالس و جشنواره‌هایی این‌گونه بتواند در قالب تلاوت و تدبر و حفظ قرآن کریم موفق باشد و برای بشریت ارمغان آفرین باشد.

قدیانی در ادامه تصریح کرد: من امیدوارم چنین جشنواره‌هایی باعث شود تشکل‌ها در قالب شبکه‌های اجتماعی انسجام یافته و شکل بگیرد تا پیام نوربخش و هدایت‌گر قرآن کریم را به گوش همگان برساند چرا که جهان بشری نیازمند آن است.

بعد از پخش کلیپی درباره فعالیت‌های سازمان بسیج دانشجویی کشور به عنوان میزبان بیست و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، سیدمحمد حسینی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رابطه بهره‌بردن از معارف قرآن کریم و ارتقای قدرت روحی انسان سخنرانی کرد.

عزت و عظمت نظام جمهوری اسلامی از قرآن است

عزت و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر پیروزی از تعالیم قرآن و عترت است و همین موضوع باعث خشم استکبار و نظام سلطه شده است و از سر ضعف دست به قرآن‌سوزی و ساخت فیلم‌های موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) می‌زنند.

وی ادامه داد: استعمارگران در حقیقت از این می‌ترسند که به قرآن عمل شود زیرا اگر به تعالیم و دستورات قرآن کریم عمل شود این کتاب آسمانی از مهجوریت به در می‌آید و راه نفوذ استکبارگران و سلطه آن‌ها بر جهان اسلام را از بین می‌برد، اما صرف بودن قرآن در جهان اسلام باعث ترس آن‌ها نمی‌شود زیرا در کشوری مانند مصر که به این میزان قاری قرآن دارد دیکتاتوری مسلط بود که همدست با مستکبران بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید با تمام وجود بتوانیم از اعتقادات خود دفاع کنیم و آن‌ها را به روشنی برای افرادی که سئوال و یا شبهه دارند تبیین کنیم و قشر دانشجو در این عرصه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. قدرت ما فقط به قدرت‌ها و سلاح‌های نظامی محدود نمی‌شود بلکه ایمان و اعتقادات ما قدرت نرم ما محسوب می‌شود.

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث مکانی این جشنواره اشاره و تصریح کرد: مکان برگزاری این مسابقات بیانگر آیه «جاء الحق و زهق الباطل» است. اینجا جایی است که روزی به مکانی برای دشمنی با ملت ایران تبدیل شده بود، اما اکنون محل برگزاری مسابقات قرآن است.

دانشجویان ما از همان ابتدا مأنوس با قرآن بوده‌اند

افتخاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به سابقه این مسابقات اشاره و اظهار کرد: سابقه بیست و هفت دوره‌ای این مسابقات نشان دهنده این است که دانشجویان ما از همان ابتدا مأنوس با قرآن بوده‌اند.

وی راه دستیابی به دانش حقیقی را ویژه دانست و گفت: دانشجویان ما به عنوان آینده‌سازان مملکت، پیشگامان حرکت‌ها و جنبش‌ها و چراغ راه دیگر افراد جامعه نیازمند رسیدن به این راه خاص هستند و قطعاً نیاز دارند تا برای پیشرفت و توسعه از ابزار کافی برخوردار باشند.

پخش پیام تصویری آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

تلاوت حامد شاکرنژاد، قاری‌ بین‌المللی در ابتدای مراسم، اجرای تئاتر با مضمون دفاع مقدس، پخش کلیپی درباره علل توهین به مقدسات اسلامی، اجرای برنامه تواشیح توسط گروه یاسین و پخش پیام تصویری آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به این دوره از جشنواره از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اجرای مراسم قرعه کشی

همچنین مراسم قرعه کشی نوبت اجرای شرکت کنندگان در بیست و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز سه‌شنبه، نهم آبان ماه، در سالن بصیرت مجموعه فرهنگی دانشجویی 13 آبان برگزار شد.

بر همین اساس در این مراسم هر یک از متسابقان بر اساس اولویت خود در قرعه‌کشی شرکت کرده و قرعه خود را انتخاب کردند تا از امروز نهم آبان ماه رقابت خود را آغاز کنند.

در این مراسم دانشجویان متسابق در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 15 جزء، حفظ 10 جز و حفظ پنج جزء قرآن کریم و در دو بخش بانوان و آقایان قرعه خود را انتخاب کردند.

بیست‌وهفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از نهم تا یازدهم آبان ماه در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان و به میزبانی سازمان بسیج دانشجویی در جریان است. مراسم اختتامیه این مسابقات روز پنج‌شنبه، 11 آبان ماه، و از ساعت 14 برگزار خواهد شد.

در این دوره از مسابقات و در بخش شفاهی بیش از 250 متسابق از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزرات بهداشت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه جامع علمی کاربردی حضور دارند.

کد خبر 189667
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز