همشهری آنلاین: ‌رئیس جمعیت قرآنی استان تهران با اشاره به اینکه در فضای آموزشی و تحقیقاتی قرآنی هنوز عقب هستیم، گفت: مبنای هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی باید ارتقاء سطح فرهنگ قرآنی، ترویج، تبلیغ و زمینه‌سازی برای فعالیت‌های نوین و اثر بخش باید باشد.

قرآن

محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اساس بودجه‌ریزی در همه مراحل از تنظیم آن گرفته تا تدوین، برنامه‌ریزی و اختصاص بر مبنای نیاز و اهداف کار مورد نظر انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: تا جایی که من اطلاع دارم بودجه‌هایی که برای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و مراکز فرهنگی و اجتماعی و تبلیغاتی اختصاص داده می‌شود عموماً بر این اصول برنامه‌ریزی می‌شود و طبیعتاً در دانشگاه‌ها با توجه به اهداف و برنامه‌های ویژه‌ای که برای این قشر مهم ریخته می‌شود نیز بر همین مبنا طراحی شده است.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران تصریح کرد: متأسفانه از سوی برخی از دانشگاه‌ها خرج‌کرد بودجه‌های قرآنی خارج از برنامه است و به عنوان مثال اکثر دانشگاه‌ها نسبت به انجام مسابقات قرآن اقدام می‌کنند و این کار خوبی است اما اکثریت کارهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها در حوزه قرآن انجام نمی‌دهند.

پورمعین در ادامه با اشاره به اینکه ما تنها در تعداد انگشت شماری از دانشگاه‌ها شاهد انجام دادن کارهای پژوهشی و آموزشی هستیم، خاطرنشان کرد: از این رو انحراف از بودجه و خرج‌کرد مراکز آموزشی و دانشگاهی باعث دور شدن از اهدافی خواهد شد که برای آن مقطع از زمان در نظر گرفته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث برگزاری مسابقات و ایجاد انگیزش و تبلیغات در بین دانشجویان برای گرایش به برنامه‌های قرآنی در جای خود بسیار مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: ما نباید بنا را بر این بگذاریم که در دانشگاه‌ها فقط به امور انگیزشی بپردازیم بلکه باید به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نیز بپردازیم و روح دانش‌افزایی و تولید علم را در دانشگاه‌ها زنده نگه داریم.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در پاسخ به این سؤال که مبنای هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باید به چه صورت باشد، گفت: مبنای هزینه‌کرد بودجه‌ها بر اساس ارتقاء سطح فرهنگ قرآنی، ترویج، تبلیغ و زمینه‌سازی برای فعالیت‌های نوین و اثربخش باید باشد. ما الان در فضای آموزشی و تحقیقاتی و پژوهشی هنوز عقب افتاده هستیم.

پورمعین در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری ایکنا با اشاره به اینکه عموماً تحقیقات و پژوهش‌هایی قرآنی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد از نوع تکراری و کم هزینه آن است، تصریح کرد: ما در حال حاضر در زمینه‌های سبک‌های زندگی قرآنی و موضوعاتی اینچنینی عقب هستیم و بایستی رویکرد هزینه‌کرد بودجه در دانشگاه‌ها و یا سایر مراکز با هدف ارتقاء، گسترش و زمینه‌سازی و پدید آوردن مجموعه‌ای از فعالیت‌های قرآنی باشیم.

این پیشکسوت جامعه قرآنی کشورمان در پاسخ به این سؤال که اختصاص بودجه قرآنی در دانشگاه‌ها تا کنون توانسته است تأثیراتی هم داشته باشد، گفت: من از میزان دقیق این بودجه اطلاع کاملی ندارم اما از اینکه برخی از دوستان در دانشگاه‌ها حرکات خوبی را آغاز کرده‌اند احساس اثربخشی خوبی کرده‌ام. اما مطمئناً با حجم عظیم دانشگاه‌ها و دانشجویانی که در کشور هستند متأسفانه برنامه‌هایی که صورت می‌گیرد چندان سازگار نیست.

وی در ادامه با ارائه این نظر که برای فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در دانشگاه‌ها باید از مدل 1/1 استفاده کنیم به بیان توضیحاتی در مورد این مدل و نیز راهکارهای جذب بودجه بیشتر برای دانشگاه‌ها پرداخت.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در این بخش از مصاحبه خود اظهار کرد: برنامه و مدل 1/1 یعنی اینکه ما باید برای هر دانشجویی یک برنامه‌ قرآنی مناسب داشته باشیم که به نظر من این ایده‌آل‌ترین برنامه و مدلی است که می‌توانیم برای دانشجویان به کار ببریم.

پورمعین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ایده‌آل فکر نکنیم و تقریباً به سمت پایان موفق فکر بکنیم حداقل باید تنوع در برنامه به اندازه‌ای باشد که قالب دانشجویان را پوشش دهد و اگر غیر از این باشد موفقیت برنامه‌ها شاید در حد 50 درصد باشد.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در پایان به ارائه پیشنهادی برای شناخت توانمندی‌های بیشتر دانشگاه‌ها در زمینه‌های قرآنی پرداخت و گفت: پیش‌بینی من این است که برای ایجاد انگیزه و رقابت و همچنین تحقیقات و پژوهش‌های خوب اساساً دانشجویان و اساتید در یک نشست علمی موضوع نیازمندی‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌ها در حوزه قرآن را یک بار دیگر مورد بررسی جدید و دقیق قرار دهند.

کد خبر 188024
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز