همشهری آنلاین: بیش از 180 نوع فعالیتی که مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی قادر به انجام آن هستند، تشریح شده است و برخی از مؤسسات که فعالیت آن‌ها باید فقط در برگزاری دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن باشد، این ظرفیت را دارند که در مباحث فرهنگی، هنری و ... ورود کنند.

قرآن

حسین بهبودی، مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه طرح‌های آموزشی سابقه طولانی دارد، حتی مؤسسات تحت نظر این سازمان هم عمدتاً از انجام فعالیت‌های مختلف این سازمان بی‌اطلاع هستند. بیش از 70 درصد مؤسسات قرآنی، دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم مقدماتی قرآن کریم را برگزار می‌کنند در حالی که بیش از 40 مورد از دوره‌های آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در سال 91 به مؤسسات اطلاع‌رسانی شد.

وی ادامه داد: بیش از 180 نوع فعالیتی که مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی قادر به انجام آن هستند تشریح شده است که برخی از مؤسسات که فعالیت آن‌ها باید فقط در برگزاری دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن باشد این ظرفیت را دارند که در مباحث فرهنگی، آموزشی، ‌مدیریتی، هنری، دینی و اعتقادی فعالیت کنند.

بهبودی تصریح کرد: این برنامه‌ها این قابلیت را دارند که به دو شکل حضوری و مجازی انجام شوند. سازمان تبلیغات اسلامی در معرفی این طرح‌ها به بیان اجمالی بسنده نکرده است بلکه طرح تفصیلی همه این برنامه‌ها را تشریح و جزییات آن را نیز مشخص کرده است. این برنامه‌ها در 25 سال گذشته به ادارات سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن‌ها که مجری ما بودند، ارائه می‌شد و هم‌اکنون به مؤسسات قرآنی ما عرضه شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی دوره تربیت داور مسابقات قرآن برگزار می‌شود، طرح تفضیلی آن باید از همان ابتدای کار، موضوعاتی مانند آزمون ورودی، دروس هر واحد، بودجه‌بندی، سرفصل‌های درسی، شرایط ممتحنین و آزمون پایانی را کاملاً مدنظر داشته باشد. یکی از امتیازات مؤسسات قرآنی که تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند، این است که در اجرای این برنامه‌ها با دشواری مواجه نیستند زیرا سالیان سال است که این برنامه‌ها به شکل مدوّن توسط ادارات ما اجرا شده است و نیازی به اجرای آزمایشی آن‌ها به شیوه آزمون و خطا نیست.

بهبودی عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از طرح‌های ابداعی موسسات قرآنی خود نیز حمایت کامل می‌کند و اگر یک مؤسسه‌ای براساس نیازهای منطقه‌ای خود برنامه و طرحی را تدوین کند، می‌تواند در عملیاتی کردن آن از مشاوره‌های تخصصی ما استفاده کند. البته این بدان معنا نیست که اگر مؤسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما مشاوره بخواهند به آنها مشاوره نمی‌دهیم، بلکه این مشاوره‌های تخصصی در اختیار همه فعالان قرآنی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: آموزش مدیران مؤسسات قرآنی از دیگر دوره‌هایی است که به طور جدی در سازمان تبلیغات اسلامی در سه سطح دنبال می‌شود. طی سال 1390 در حدود یک سوم استان‌های کشور دوره‌های تربیت مدیران موسسات قرآنی را برگزار کردند. در سال 1391 دوره مقدماتی یا سطح یک به پایان می‌رسد و از سال 1392 سطح دوم این دوره برگزار می‌شود.

بهبودی عنوان کرد: در سازمان تبلیغات اسلامی تقریباً جایگاه ثابتی داریم و طبیعی است که وقتی جایگاه یک دستگاه و مدیران آن از ثبات بیشتری برخوردار باشد،‌ برنامه‌هایی که ارائه می‌دهد نیز از ماندگاری و ثبات بیشتری برخوردار است و از آنجا که نمایندگان و روسای سازمان تبلیغات اسلامی، تأیید شده مقام معظم رهبری هستند، یک بینش و سیاست یکسانی بر بدنه آن حاکمه است.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم به دنبال این بود که فعالیت‌های قرآنی در این وزارتخانه منحصر شود و این در حالی است که در عمر دولت دهم نیز تغییرات جدی در بدنه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داد و نگاه‌های مدیران نیز متفاوت شده است. بحث ساماندهی تشکلات قرآنی از موضوعاتی است که دو سال پیش مقام معظم رهبری مجدداً اساس‌نامه آن را تایید فرمودند. بنابراین وظایف سازمان تبلیغات اسلامی ماموریت‌هایی هستند که خود معظم له بر این سازمان تکلیف فرمودند. طبیعی است که افراد و نظرات آنها در دولت‌ها تأثیرگذار هستند و ممکن است در آینده وزیری مسئولیت را در دست بگیرد که باوجود اینکه علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های قرآنی است، ولی عقیده داشته باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به این برنامه‌ها با این حجم ورود پیدا کند.

کد خبر 182369
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز