گروه بورس: این روزها برنامه عرضه سهام دولتی و اجرای سیاست‌های اصل 44 پس از ورود سهام شرکت مس به بورس تهران، با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

قرار است امروز  یک بار دیگر 60درصد سهام شرکت هپکو در بورس به فروش برسد و طبق اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی تا 2هفته دیگر نیز سهام فولاد مبارکه وارد بورس خواهد شد.

اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی و امور شرکت های سازمان خصوصی‌سازی در این باره گفت: طبق آخرین برآوردهای سازمان حسابرسی که نتایج آن در رسانه‌ها نیز منتشر شده، ارزش کل سهام شرکت های دولتی پس از کسر بدهی‌ها و محاسبه حقوق صاحبان سهام، 132 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل 44، نیمی از این شرکت ها قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند. بنابراین ارزش کل سهام دولتی که در قالب سیاست های اصل 44 به فروش می‌رسد 60 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

غلامی با اشاره به این که نشست مشترک وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت برای تعیین تکلیف سهام شرکتهای نفتی برگزار شده، تاکید کرد: در پایان این نشست مقرر  شد ابتدا وزیران اقتصاد و نفت، در مورد پیش‌نویس مصوبه‌ای که نحوه واگذاری سهام نفتی را مشخص می‌کند، به توافق برسند.

او تاکید کرد: این پیش‌نویس تدوین شده ولی وزیر نفت اعلام کرده در مورد برخی موارد، باید ملاحظاتی رعایت شود. مثلاً، وزارت نفت درخواست کرده برخی شرکتها نظیر شرکتهای فعال در حوزه خطوط لوله در زمره استثنائات واگذاری سهام قرار ‌گیرد و همچنان دولتی باقی بماند. ضمن این که ممکن است سهام برخی از شرکت‌های نفتی برای دریافت فاینانس‌ها در وثیقه باشد که این موضوعات در زمان عرضه سهام باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته  غلامی، قرار است وزیران اقتصاد و نفت، 15 روز دیگر در جلسه مشترکی راهکارهای مربوط به حل این گونه ملاحظات را ارائه دهند تا موانع عرضه سهام شرکت‌های نفتی برطرف شود.

وی گفت: قرار است2 وزیر پس از دستیابی به توافق نهایی، پیش‌نویس مصوبه‌ای را به طور مشترک به دولت ارائه دهند که در آن نحوه فروش سهام شرکتهای نفتی تعیین می‌شود.

او تعداد شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت را 134 شرکت تخمین زد ولی در عین حال تاکید کرد: تعدادی از این شرکت‌ها در قالب برنامه واگذاری سهام دولتی و سیاست‌های اصل 44 نخواهند گنجید.

کد خبر 15882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز