گروه بورس: برنامه عرضه گسترده سهام شرکت‌های مخابراتی، نفتی و هم چنین بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس تهران اعلام شد.

آن طور که رئیس هیات عامل سازمان خصوصی سازی در نشست مطبوعاتی خود گفته، این میزان سهام، علاوه بر سهام شرکت‌های معدنی است که ظرف امسال در بورس تهران به فروش می‌رسند.عرضه سهام معدنی از هفته آینده آغاز می‌شود.

او گفت: پیش نویس مصوبه واگذاری شرکتهای مخابراتی به بخش خصوصی در نشست‌های آتی هیات دولت بررسی می‌شود و پس از تایید نهایی سهام  ۳۳شرکت زیر پوشش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق بورس به خریداران واگذار خواهد شد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه با اشاره به ارزش  ۹۰تریلیون ریالی این شرکتها، گفت: سهام این شرکتها به صورت یکجا و در قالب یک شرکت مادر تخصصی مخابراتی به متقاضیان عرضه می‌شود.

او افزود: در  ۹ماه اول سال جاری سهام  ۷۵شرکت واگذار شد و یا در حال واگذاری از طریق بورس اوراق بهادار بوده است. از ابتدای سال تاکنون سهام پنج شرکت هپکو، پاتله یا شهرضای اصفهان، ماشین‌آلات زراعی و عمرانی ایران، داروسازی الحاوی و مشعل‌سازی ایران به صورت بلوکی یا یکجا و از طریق بورس به طور کامل واگذار شده است.

وی ارزش سهام واگذار شده شرکتها از ابتدای سال تاکنون را  ۲۴تریلیون و  ۴۳۳میلیارد ریال اعلام کرد و از تقدیم لایحه قانونی اجرای سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴قانون اساسی و واگذاری فعالیتهای بنگاههای دولتی به بخشهای غیردولتی برای تصویب به هیات دولت خبر داد.

این لایحه را که  ۷۴ماده دارد، وزیر اقتصاد تقدیم هیات دولت کرده و در صورت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی که چرا سهام شرکتهای تابعه وزارت  اقتصاد، از جمله بیمه‌ها و بانکهای دولتی واگذار نمی‌شوند، گفت: مدارک لازم را برای ارزیابی و بررسی بانکها و بیمه‌ها جهت واگذاری سهام آنها دریافت کرده‌ایم و بدون تردید واگذاری سهام بانکها در سال  ۸۷آغاز می‌شود، وضعیت کلی و چگونگی واگذاری سهام بانکها و بیمه‌ها تا پایان امسال روشن خواهد شد.

البته از آنجا که دارایی بانکها و بیمه‌ها برای واگذاری  ۳۰۰تریلیون ریال است، نباید انتظار داشت که سهام آنها، یک دفعه وارد بورس شود، زیرا انجام این کار دارای فرآیندی پیچیده است.

او همچنین از ورود سهام شرکت فولاد مبارکه‌ به تابلو‌های بورس از دو هفته آینده خبر داد و یادآور شد: یک هفته بعد از عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، پنج درصد سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در تابلوهای بورس عرضه خواهد شد.

کردزنگنه همچنین با اشاره به جلسات سازمان خصوصی سازی با وزارت نفت طی یک هفته گذشته برای واگذاری 107 شرکت از مجموعه شرکت‌های وزارت نفت گفت: براساس توافق با وزارت نفت و بر اساس مکانیزم اولویت بندی، شرکت‌های پالایش و پخش، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل و سایر شرکت‌ها واگذار خواهند شد.

ارزش سهام شرکت‌های نفتی 60 هزار میلیارد تومان و ارزش سهام شرکت‌های مخابراتی 9 هزار میلیارد تومان است.

وی همچنین از تغییرآیین‌نامه سهام ترجیحی کارگران خبر داد و اضافه کرد: براین اساس سقف دریافت وام به دو میلیون تومان افزایش یافت، همچنین 25 درصد مبلغ سهام براساس آئین نامه قبلی باید پیش پرداخت می‌شد که در آیین نامه جدید حذف شد و 75 درصد اقساط باقی مانده طبق آئین نامه قبلی باید در مدت 5 سال پرداخت می شد که به 10 سال افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان خصوصی سازی با بیان این که آئین نامه واگذاری 5 درصد سهام شرکت‌های در حال واگذاری به کارگران، کارکنان و مدیران در سازمان خصوصی سازی در حال تهیه است، گفت: واگذاری مرحله دوم سهام عدالت تا فروردین سال آینده انجام می شود که روستاییان و عشایر در اولویت اول مرحله دوم هستند و سپس نوبت به واگذاری این نوع سهام به بازنشستگان و کارمندان دولت می رسد. همچنین 5/6 تا 7 میلیون نفر از روستاییان این سهام را دریافت خواهند کرد.

کد خبر 12829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز