چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: به نظر می‌رسد با عبور از فصل پائیز و آغاز فصل زمستان، بازار سهام شاهد تحولات نسبی خواهد بود، اما آیا رونق معاملات در زمستان نیز ادامه خواهد یافت؟

به گزارش همشهری، آمار منتشر شده درخصوص وضعیت معاملات بورس تهران در پائیز حاکی از آن است که این بازار در آخرین ماه فصل پائیز شاهد رونق معاملات و صعود شاخص‌ها بود.

به طور کلی آذرماه سال جاری پس از مدت‌ها رکود نقطه عطفی در بازار سهام محسوب می‌شد و با عبور شاخص از مرز 10 هزار واحد بار دیگر امیدها برای رونق بیش از پیش معاملات افزایش یافت به طوری که حتی با صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت، این بازار تأثیر چندانی را از این قطعنامه نپذیرفت.

کارشناسان معتقدند که روال کنونی بازار سهام در فصل زمستان ادامه خواهد یافت و در این فصل نیز شاهد افزایش نسبی شاخص‌ها و قیمت‌ها خواهیم بود.

رونق نسبی معاملات

نصرالله برزنی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: به اعتقاد من روند ملایم افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت. به دلیل اینکه هنوز سهام و گروه‌های پر پتانسیلی در بازار وجود دارند که می‌توانند در آینده رشد خوبی را تجربه کنند.

وی با تأکید بر اینکه بازار سهام رشد ملایم شاخص‌ها و قیمت‌ها را در ماه‌های آینده تجربه خواهد کرد  گفت: در ماه‌های گذشته گروه معادن و پتروشیمی موتور محرک بازار بودند و این دو گروه در طول ماه‌های گذشته منجر به رشد معاملات و افزایش شاخص‌ها شدند، اما هنوز گروه‌ها و صنایع مختلفی وجود دارند که رشد‌شان را آغاز نکرده‌اند بنابراین با آغاز رشد حرکت این سهام در آینده شاهد افزایش ملایم قیمت‌ها و شاخص خواهیم بود.

برزنی در خصوص سهامی که می‌توانند طی ماه‌های آینده تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشند، گفت: سهام بانک‌ها، خودرو، ساختمان و  در مقاطعی گروه فلزات اساسی از جمله سهام پر پتانسیلی هستند که توانایی رشد دارند.مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصادنوین در ادامه تصریح کرد: نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها بسیار پایین است و پتانسیل زیادی نیز برای افزایش درآمد دارند.

وی درخصوص دلایل رشد نسبی بازار سهام در ماه‌های آینده گفت: رشد حجم نقدینگی در کشور، رشد اقتصادی و همچنین افزایش منابع ارزی کشور، علایم مثبتی برای افزایش بازار در ماه‌های آینده هستند.برزنی تصریح کرد: همچنین منابع و حجم نقدینگی زیادی هم‌اکنون منتظر ورود  به بورس است که می‌تواند در افزایش معاملات مؤثر باشد.

وی در خصوص تصویب قطعنامه‌ای علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران در شورای امنیت گفت: وضعیتی که در این هفته طی شد واکنش طبیعی بازار به این قطعنامه بود، اما این واکنش مقطعی و موقت است چرا که این قطعنامه هیچ تأثیر خاصی بر اقتصاد کشور برجای نخواهد گذاشت.

وی افزود: اگرچه همواره اخبار خوشایند و ناخوشایند می‌تواند بر روی بازار سهام در هر کشوری تأثیر بگذارد اما این اخبار در شرایط کنونی تأثیر خود را از دست داده است، زیرا نمی‌تواند بنیان‌های اقتصادی را هدف قرار دهد و صرفاً تأثیر روانی کوتاه و موقتی خواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری اقتصادی نوین در رابطه با وضعیت عرضه سهام جدید و تأثیر آن در بازار گفت: در حال حاضر شانس زیادی برای جذب عرضه‌های جدید در بازار وجود دارد و بازار از پتانسیل جذب سهام جدید  برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: اگر حجم عرضه‌ها و قیمت سهام متناسب با هم باشند بازار از این عرضه‌ها استقبال خواهد کرد.بنابراین باید این عرضه‌ها و قیمت سهام مذکور متناسب با حجم عرضه و تقاضای بازار صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر سیاست‌گذاری و نرخ‌گذاری سهام درست و متناسب باشد بورس تهران از این عرضه‌ها استقبال خواهد کرد.

در همین حال اکبر زرگانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم در خصوص وضعیت بورس در سه ماه آخر سال گفت: وضعیت بازار سهام در زمستان بستگی به شرایط دارد.

وی افزود: شرایط کنونی برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت بسیار مناسب است و کسانی که سرمایه‌‌گذاری بلند‌مدت می‌کنند می‌توانند از شرایط کنونی استفاده کنند.

وی درخصوص عرضه سهام جدید در بورس گفت: اگر قیمت عرضه‌های آینده مناسب باشد مشکلی به‌وجود نخواهد آمد و بازار استقبال خواهد کرد.

کد خبر 12014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز