سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: آیا بورس تهران تاکنون واکنش خاصی به انتخابات مجلس خبرگان و شورای شهر نشان داده است؟

این موضوعی است که کارشناسان باید با نزدیک شدن به انتخابات  24 آذر ماه به آن پاسخ بدهند. به نظر می‌رسد، به رغم نزدیک بودن انتخابات پیش رو بازار سهام واکنش خاصی به آن نشان نداده و فارغ از نتایج این انتخابات به کار خود ادامه می‌دهد. تقریباً اکثر کارشناسان در این‌خصوص معتقدند، بورس تهران نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت بوده است.

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در خصوص واکنش بورس تهران به انتخابات شوراها می‌گوید: سال گذشته اوج وضعیت سیاسی در بورس بود  به طوری که بازار سهام شدیداً  به مسایل سیاسی واکنش نشان می‌داد و کوچکترین تحول سیاسی آثارش را در شاخص بورس تهران برجای می‌گذاشت اما با گذشت زمان به نظر می‌رسد، حساسیت بازار نسبت به موضوعاتی از این دست کمتر شده و اکنون واکنش‌های بازار سهام بیشتر اقتصادی است.

وی افزود: با افزایش جهانی محصولات شرکت‌های معدنی به تبع آن افزایش ارزش سهام شرکت‌های معدنی مردم به این نتیجه رسیدند، اگر بخواهند تحت تأثیر مسایل سیاسی باشند و یا تنها براساس این مسایل تصمیم بگیرند از روند سودآوری بازار عقب خواهند ماند.

شهمیری تأکید کرد:  عده زیادی از مردم در نتیجه افزایش بهای شرکت‌های معدنی که در نتیجه افزایش بهای محصولات این شرکت‌ها مانند روی رخ می‌داد متوجه شدند بسیاری از مسایل سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی جنبه بلندمدت دارد، در نتیجه باید بر روی مسایل اقتصادی شرکت‌های حاضر در بورس دقت بیشتری بکنند.به گفته شهمیری در حال حاضر بازار سهام بیشتر به کار خود مشغول است و به مسایل بیرونی توجهی ندارد.

مدیر عامل کارگزاری سهم‌آشنا خاطرنشان کرد: به طور مثال در معاملات دیروز قیمت سهام شرکت پتروشیمی خارک افزایش قابل توجهی داشت که منجر به صعود شاخص نیز شد.وی تصریح کرد: این افزایش قابل توجه قیمت پتروشیمی خارک به دلیل افزایش قابل توجه سود این شرکت بود.

وی افزود: این افزایش قیمت سهام نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران توجه‌شان به مسایل اقتصادی است .مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا خاطرنشان کرد: روند مطلوب وضعیت سهام پتروشیمی درواقع نوعی پیام به بازار است، اینکه وضعیت سیاسی مطلوب است، زیرا این صنعت خود به نوعی با مسایل متعدد سیاسی از جمله بهای نفت و گاز مرتبط است.

وی درخصوص تأثیر‌پذیری بورس از نتایج انتخابات اخیر گفت: من فکر می‌کنم، مردم اطمینان بیشتری نسبت به تثبیت اوضاع پیدا کرده‌اند و چون این انتخابات نیز یک انتخابات داخلی است یعنی اینکه ارکان بر سر جای خود باقی می‌مانند و تنها افراد تغییر می‌کنند، کمتر به آن توجه می‌کند و بیشتر به عنوان یک موضوع  و رویداد داخلی به آن نگاه می‌کند.

به گفته شهمیری اگر انتخابات کنونی انتخابات مجلس ریاست جمهوری بود که در نتیجه آن تغییراتی در سطح مسایل اجرایی و قانونی کشور به‌وجود می‌آمد، بازار توجه بیشتری به آن می‌کرد.

اکبر زرگانی‌نژاد مدیرعامل کارگزاری امین سهم نیز در خصوص تأثیر انتخابات کنونی بر بورس گفت: ما همواره تأثیر انتخابات جاری کشور را جایی در بورس مشاهده کرده‌ایم، اما بازار سهام تاکنون واکنشی به این انتخابات نشان نداده است.

وی افزود: شاید علت آن ترکیب گروه‌ها و کاندیداها  باشد.وی تأکید کرد: اصولاً  حساسیت این انتخابات بر بازار سهام بسیار کم بوده است.

کد خبر 10823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز