سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار دریافتی نشان می‌دهد در حالی که قدرت‌های جدیدی در بازار سهام ظهور کرده‌اند، ارزش سهام قدرت‌های سنتی بورس به تدریج در حال کاهش است.

به گزارش همشهری، همزمان با نزول ارزش بازار سهام گروه‌های خودرو، سیمان و هلدینگ‌ها، گروه‌های پتروشیمی، معادن، فلزات و دارو صعودی جالب توجه را به نمایش گذاشته‌اند. طبق آخرین گزارش‌های آماری موجود، در آغاز زمستان امسال گروه پتروشیمی برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بازار سرمایه، در جایگاه دوم بورس از نظر ارزش بازار ایستاده و گروه معادن نیز به رتبه چهارم صعود کرده است. در این میان گروه سیمان که تا اوایل سال 84 بزرگترین گروه فعال در بورس به حساب می‌آمد، به رتبه سوم نزول کرد و هلدینگ‌ها که تا اوایل امسال سومین گروه بزرگ بورس بودند، در جایگاه پنجم جای گرفته‌اند. ضمن اینکه جایگاه خودروسازان در صدر جدول بورس به شدت تضعیف شده است.
آمار
در حال حاضر مجموعه خودروسازان و قطعه‌سازان بورس با ارزش بازاری معادل 51 هزار و 400 میلیارد ریال بزرگترین گروه‌ سهامی در بورس تهران به حساب می‌آیند. این گروه 5/14درصد از کل ارزش‌های موجود در بورس تهران را به خود اختصاص داده است.در حال حاضر سهام 31شرکت خودروساز و قطعه‌ساز در بورس تهران پذیرفته شده است.گروه شرکت‌های فعال در صنایع تولید مواد پتروشیمی و شیمیایی با فاصله‌ای اندک رتبه دوم را در اختیار گرفته‌اند. ارزش بازار این گروه در پی صعود سریع قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها، به مرز 49 هزار میلیارد ریال رسیده. این گروه در مجموع 9/13 درصد از کل ارزش بورس را به خود اختصاص داده است.
معادن و فلزات
بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که با توجه به ماهیت روندهای حرکتی در قیمت سهام دو گروه معادن و فلزات باید این دو گروه را در یک چارچوب کلی ارزیابی کرد.اگر این تحلیل را بپذیریم، باید بگوییم ارزش بازار مجموعه سهام معادن و فلزات در حال حاضر بزرگترین دسته در بورس تهران است. در آغاز زمستان امسال ارزش کل سهام حاضر در این گروه از مرز 58 هزار میلیارد ریال گذشته و این مجموعه 6/16درصد از کل ارزش‌های موجود در بورس را به خود اختصاص داده است.
جابه‌جایی در صدر
براساس این گزارش، در آغاز زمستان برخی تحولات روی داده در بورس تهران موجب شد به ناگاه یکهزار میلیارد ریال از ارزش بازار سهام پتروشیمی خارک کاسته شود، به این ترتیب پس از دو ماه بار دیگر سرمایه‌گذاری غدیر به لطف اعمال سیاست حجم مبنا و قفل‌شدن بازار عرضه و تقاضای سهامش بار دیگر به صدر جدول بزرگان بورس بازگشت. در پی این تحول پتروشیمی خارک در رتبه دوم این جدول ایستاد. در حال حاضر ارزش کل سهام غدیر 20 هزار و 619 میلیارد ریال و ارزش کل سهام پتروشیمی خارک 20 هزار و 502 ریال است.
کد خبر 12914

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز