یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: طی یک هفته گذشته گروه معادن و فلزات اساسی با وجود بسته ماندن نماد برخی از شرکت‌های مطرح و پر پتانسیل این گروه همچنان به عنوان یکی از گروه‌های پیشرو بازار مطرح بوده‌اند.

بسته ماندن نمادهای کالسیمین و فرآوری معدنی ایران که مدت کوتاهی پس از باز شدن نماد آنها در میانه مهرماه به منظور تعدیل مثبت سود بسته شدند، فشار تقاضا را برای سهام این گروه به شدت افزایش داد.

وابستگی شدید قیمت سهام گروه به شاخص کل بازار موقعیت سهام این گروه را در وضعیت مناسبی قرار داده است.

با وجود اطلاعیه شفاف‌سازی سازمان بورس در مورد سهام توسعه معادن روی در روز پنجشنبه گذشته، بازگشایی نماد این سهم با استقبال چشمگیر خریداران مواجه شد.

طی معاملات روز شنبه و در اولین روز بازگشایی سهم ، پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه در تیرماه و تقسیم سود 850 ریالی مربوط به سال 1384، عرضه‌های صورت گرفته با استقبال قابل توجه روبرو شد.

در این گروه همچنین باما با محدودیت شدید عرضه سهم و چادرملو نیز با رشد ملایم همراه شد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز به دلیل افزایش قابل ملاحظه سودآوری زیرمجموعه‌ها و رشد ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) وضعیت مناسبی یافت.

با توجه به افزایش قیمت جهانی روی و دیگر فلزات اساسی همچون سرب و مس ، ادامه روند روبه رشد سهام این گروه طی ماه‌های آینده پیش بینی می‌شود. ریزش معدن انگوران و محدودیت‌های جدید دولت در دسترسی این شرکت‌ها به خاک معادن با قیمت‌های ارزان، از مهمترین چالش‌های پیش روی این صنعت محسوب می‌شود.

اما از دیگر سو اقبال مناسب سهامداران و خریداران سهام این شرکت‌ها و مزیت نسبی آنها در دستیابی به مواد اولیه و رشد جالب توجه محصولات گروه در بازارهای جهانی، آینده روبه رشد و امنی را برای ثبات سودآوری این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

طی هفته جاری و با وجود آرامش نسبی در فضای سیاسی داخلی و بین‌المللی ادامه افزایش معاملات در این گروه و توجه ویژه شرکت‌های سرمایه گذاری و حقوقی به سهام معادن و فلزات اساسی متصور است.

البته مشکل سودآوری و حل معضلات مربوط به سیستم‌های حسابداری و صورت‌های مالی همچنان در برخی از شرکت‌های این گروه قابل مشاهده است.

کد خبر 8163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز