چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: پس از 7 سال شایعه و تکذیب، یک مقام رسمی در صنعت خودرو ایران از احتمال فروش سهام خودروسازان ایرانی به سرمایه‌گذاران خارجی خبر می‌دهد.

منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران خودرو در اظهارنظری بی‌سابقه به ایسنا گفت: دو شرکت بزرگ خودروساز خارجی در پی خرید بخشی از سهام ایران خودرو هستند.

درحال حاضر 40 درصد سهام ایران خودرو متعلق به سازمان گسترش است. این سازمان دولتی به طور غیرمستقیم و از طریق سرمایه‌گذاری رنا، نیمی از سهام ایران خودرو و سایپا را در تملک خود دارد.

طی سال‌های اخیر مسئولان مختلف در وزارت صنایع از فروش باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سر باز زده‌اند اما ظاهراً این بار ماجرا جدی است به طوری که غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگویی با همشهری تاکید کرد، طبق دستور مقام معظم رهبری و فرمایش‌های ایشان در جمع کارگزاران خصوصی‌سازی دیگر هیچ کس نمی‌تواند در برابر برنامه خصوصی‌سازی مقاومت کند و سهام خودروسازان هم از این جریان مستثنی نیست.

پیش از این یک بار در سال77 خورشیدی تلاش‌هایی برای فروش سهام پارس خودرو به فیات یا فولکس واگن انجام شد که در نهایت به دلیل مخالفت مدیران دولتی بی‌نتیجه ماند.

مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده است: اگر فضای بین‌المللی تاثیرگذار نباشد این اتفاق رخ خواهد داد. واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران خارجی تا حد زیادی در ورود ایران خودرو به بازارها و مشارکت‌های جهانی موثر خواهد بود.

وی از اعلام نام دو شرکت متقاضی خرید سهام ایران‌خودرو خودداری کرد و گفت: فعلا نمی‌توانم نام آنها را بگویم، اما یکی از آنها جزو هفت خودروساز بزرگ جهان است.

او درباره اینکه آیا این موضوع بر اساس قوانین بورس ایران امکان‌پذیر است یا خیر؟ گفت: خرید سهام زیر 10 درصد شرکت‌های داخلی توسط شرکت‌های خارجی در بورس ایران امکان‌پذیر است.

منطقی، در عین حال حضور ایران‌خودرو در بورس‌های جهانی را بسته به نظر سازمان بورس دانست. پیش از این در سال‌های گذشته ایران خودرو مذاکراتی برای ورود به بورس‌های لوکزامبورگ و لندن داشته که تا کنون به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 18805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز