گروه بورس: معاون واگذاری وزارت صنایع‌ و معادن اعلام کرد: هنوز تصمیمی در مورد برگزاری مزایده بین‌المللی و عرضه سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و صنایع مس ایران در بازارهای جهانی گرفته نشده‌است.

ایرج اکبریه در مورد انتشار آگهی خارجی برای عرضه سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه گفت: هنوز تفاهم خاصی در این زمینه انجام نشده است اما بر اساس برنامه‌های موجود این موضوع ظرف روزهای آتی بررسی خواهد شد.

وی افزود: برای برگزاری مزایده بین‌المللی ابتدا باید وزارتخانه‌های صنایع و معادن و امور اقتصادی و دارایی طی  نشستی به تفاهم دست یابند، سپس نتیجه طرح مذکور برای تأیید نهایی به هیأت دولت ارسال شود.

وی با اشاره به نشست هفته آینده هیأت عالی واگذاری گفت: این موضوع در دستور کار این هفته هیأت عالی واگذاری نیست اما باید ظرف روزهای آینده بررسی شود.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی هم با تأیید نظرات اکبریه گفت: هنوز تصمیم قطعی در مورد انتشار آگهی بین‌المللی اتخاذ نشده است.

کارشناسان معتقدند، برای تحقق سیاست‌های اصل 44، سازمان خصوصی‌سازی ناگزیر به جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، زیرا نقدینگی موجود در بازار سرمایه کشور جوابگوی حجم عظیم واگذاری‌هایی که قرار است بر اساس سیاست‌های اصل 44 صورت بگیرد نیست.

کرد‌زنگنه در این باره گفت: برای تحقق برنامه‌های خصوصی‌سازی ناگزیر به جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستیم. به این ترتیب با آن‌که در مورد جذب نقدینگی لازم برای اجرای برنامه‌‌های خصوصی‌سازی در کشور اتفاق نظر وجود دارد اما به نظر می‌رسد که روند کار به کندی پیش می‌رود.

بر اساس آخرین اخبار دریافتی ظرف  10 روز آینده  12 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در 2 بلوک 5 درصدی و دو درصد به صورت تدریجی در بورس عرضه خواهد شد.

اکبریه در این خصوص گفت: هفته جاری جلسه هماهنگی وزارت صنایع و سازمان خصوصی‌سازی برای مشخص کردن زمان دقیق واگذاری برگزار خواهد شد.

او درباره واگذاری سهام سایر شرکت‌ها نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر واگذاری سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) واگذاری سهام فولاد خوزستان را نیز ظرف یکی دو ماه آینده خواهیم داشت.

معاون واگذاری وزارت صنایع همچنین از واگذاری چند شرکت سیمانی از جمله سیمان نهاوند و سیمان پیوند گلستان از طریق مزایده خبر داد.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شرکت‌هایی هستند که سهامشان سال گذشته در اولین گام خصوصی‌سازی و بر مبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه شد.

سرمایه‌گذار هندی

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه یک هزار و 580 میلیارد تومان بزرگترین شرکت بورس محسوب می‌شود که هم‌اکنون یک سرمایه‌گذار هندی به نام لاکشمی میتال که مالک  بزرگترین شرکت‌های فولادی در جهان محسوب می‌شود متقاضی خرید سهام این شرکت است.

کد خبر 20394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز